Jump to content
Sunday 02 October 2022
Pedram

Svårstartad Cheva 5,7L OMC -85

Recommended Posts

Hej alla!
Detta blir mitt första inlägg och är rätt desperat nu då alla båtmekarna jag ringt verkar vara upptagna under sommaren här i Stockholm.
Båten är en Draco 2500 TC och motorn är en inombordare cheva 5,7L med OMC system från -85.

När den är kall startar den väldigt svårt. Efter ett tag, 10 minuter minst så kommer den igång, men dör väldigt snabbt medan motorvarven hoppar och ner mellan 100-200 RPM. Efter några försök till så håller motorn sig jämn och fin (dock hoppar 10-30 RPM).

Vid startförsöken har jag pumpa in bränsle genom att gasa 3-4 gånger, samt kört med chocken öppen.


Och vissa dagar kommer den inte igång alls.

Åtgärder
Förgasaren har totalrenoverats. (Efter renoveringen så har tomgången ej ställts in)

Bränslefilter har bytts

Tändstift har bytts
Bytt olja

Rengjort fördelare

Har ni några tips, eller rekommendationer på någon med erfarenhet av amerikanska motorer som skulle kunna ta en titt här i Stockholm.

Tack på förhand
Pedram
 

Edited by Pedram

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla med "motorburen ungdom", det är ju en vanlig 350 du har.

Grundinställning av förgasare och tändning är ju inga häxkonster, sedan är det tjuvluft eller kanske knip på bränsleledning att titta efter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för snabbt svar Gundj.
Jag har funderat på att justera förgasaren, men är inte säker på hur jag ska justera fördelningen av bränsle och luft. Finns det några grundregler man ska följa? Bränslet verkar komma fram enkelt så tror inte det är relaterat till bränsleledningen.

Är väldigt novis så uppskattar all tålamod med utförliga förklaringar. 🙏

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får nog googla lite. På Youtube finns antagligen mängder med filmer som visar hur man gör.

Förgasaren,

Är det en Holly eller Rochester? 

2 eller 4 portar?

Mekanisk choke eller elektrisk?

Det är inte mycket att justera på en sådan förgasare, bränsleblandningar mm sköts genom fasta munstycken.

Luft/bränsle på tomgång justeras med en skruv. Grundinställningen brukar vara 1,5 - 2 varv ut från fullt inskruvat.

Felaktig flottörnivå kan ge underliga effekter, men är förgasaren seriöst renoverad så ska det vara kontrollerat.

 

Fördelaren,

Är det en elektronisk eller har den brytare, kondensator, vakum och mekansk tändförställning eller något annat spännande?

Grundinställning där är ju att justera brytaravståndet, dra fram motorn till tändmarkering på remskivan på veven, koppla en lampa på fördelarens utgång till tändspolen och vrida fördelaren så att lampan precis tänds, titta på brytaren (brytarna om det är ett dubbelsystem) så du vrider åt rätt håll. 

Kolla i fördelarlocket också, alla kontakter ska se fina ut och mittledaren ska fjädra lite in o ut.

 

Tändspole,

Vanlig spole eller högenergispole?

Om allt annat är OK, låna en spole som säkert funkar och provbyt. 

Brukar sällan vara fel, men som sista åtgärd.

 

Luftfilter,

Rätt filter, rent och fint?

 

Tjuvluft,

Kolla alla slangar och packningar kring förgasare och insug.

När den går, spraya startgas försiktigt på förgasarens fot och på insugspackningen mot topparna.

Varvtalet ska inte gå upp.

Testa även mot vakumslangar, t ex om du har från fördelaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försök läsa på förgasaren vilken modell det är, så går det nog att få fram en guide för grundjustering...

 

Alla packningar byttes vid förgasarrenoveringen? Det är annars en klassisk felkälla till tjuvluft...

 

Edit: 2a på bollen och med sämre innehåll än Gundj;)

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Pedram:

Hej alla!
Detta blir mitt första inlägg och är rätt desperat nu då alla båtmekarna jag ringt verkar vara upptagna under sommaren här i Stockholm.
Båten är en Draco 2500 TC och motorn är en inombordare cheva 5,7L med OMC system från -85.

När den är kall startar den väldigt svårt. Efter ett tag, 10 minuter minst så kommer den igång, men dör väldigt snabbt medan motorvarven hoppar och ner mellan 100-200 RPM. Efter några försök till så håller motorn sig jämn och fin (dock hoppar 10-30 RPM).

Vid startförsöken har jag pumpa in bränsle genom att gasa 3-4 gånger, samt kört med chocken öppen.


Och vissa dagar kommer den inte igång alls.

Åtgärder
Förgasaren har totalrenoverats. (Efter renoveringen så har tomgången ej ställts in)

Bränslefilter har bytts

Tändstift har bytts
Bytt olja

Rengjort fördelare

Har ni några tips, eller rekommendationer på någon med erfarenhet av amerikanska motorer som skulle kunna ta en titt här i Stockholm.

Tack på förhand
Pedram
 

"kört med choken öppen" betyder det att du inte använder choke vid kallstart?

Förklara i så fall varför. Hoppas jag missuppfattat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska svara på de frågor jag redan kan, och sedan ta reda på resten. 
Stort tack för engagemanget från alla.


@Rascal
En mekaniker rekommenderade att köra med choken öppen. Upplevdes faktiskt som att den startade lite snabbare.

@Mange249
Ärligt så måste jag kanske dubbelkolla så att all packning bytts ut. Den lämnades ju in för en helrenovering. De la ner 2.5h för renovering och använde sig av Repair KIT-Q JET, där ska alla packningar finnas. Alla information och förslag uppskattas 🙏

 

@Gundj

Förgasaren
Förgasaren är en R4-4MV Quadrajet Qjet

4-portar Rochester.
Elektrisk choke
Flottören utbytt


Fördelare
Den ska ha brytare, kondensator, vakum och mekansk tändförställning.

Tändspole
Högenergispole, den behövdes tydligen inte bytas.

 

Luftfilter

Gjorts rent och fint nyligen.

 

Vad som ska testas

1. Justera brytaravståndet - Vad är det rekommenderade avståndet?

2. Kolla efter tjuvluft
 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exemplarisk uppställning av fakta!

 

När du har med dig startgas för att kolla tjuvluft, pröva att spruta det i förgasaren för att se om den startar på det när den är kall. Kan du få hjälp av gasen vid start har du i alla fall ett plåster tills det  vekliga problemet är löst.

 

Jag får bilden av att den går bra varm, även om vägen dit är krokig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här kan du se tändföljden http://www.meckasjalv.se/html/ch_smallblock.html så kablarna sitter rätt från fördelaren.

Det finns en cylinder 1-märkning på fördelaren någonstans.

Tändningen brukar ligga kring 6-8 grader före TDC, där kolven vänder. Kollar enklast med testpenna och avstängd motor eller med motor igång och strobescope, men då med vakuum till fördelaren bortkopplat och pluggat.

Skulle gissa på att brytarspelet skall vara 0,5mm. Gör man det noga använder man ett instrument som visar kamvinkel med motorn igång. 

Nu har du ju problem att hålla igång motorn så gör bara grundinställningar.

 

Vad för kamaxel har du, mekaniska lyftare eller hydrauliska?

Det händer att folk med hydrauliska lyftare drar dom i botten istället för till tyst och liiite till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle använda choken för att få igång en motor som går bättre varm än kall. Kan vara värt att pröva. Då motorn en gång är varm, justera då tomgången, så den går kring 700-800 varv, rätt hög tomgång. 

Stanna motorn, skruva in tomgångsblandningsskruvarna i botten, notera hur många varv du måste skruva in dem, för att de skall gå i botten. Skruva ut båda lika mycket, ungefär medeltalet av hur mycket de var utskruvade innan. Var det mindre än två varv, skruva upp tills det är två varv.

 

Starta motorn, och justera ut skruvarna (motsols) och se om gången blir bättre. Justera ett kvarts eller halvt varv, och den andra likadant. Går motorn sämre, justera åt andra hållet tills den bästa gången uppnås. Denna justering har väldigt liten eller ingen inverkan på egentlig bränsleförbrukning.

 

Tändningsinställningen är viktig. På en Chevrolet smallblock är 10-12 grader förtändning typiskt. Tändningsmärket ser ut ungefär såhär:

timing.jpg.f9416febe3f45bc28b3be563d9d170ec.jpg

Se en bra video här:

Adjust-timing-on-chevy-small-block

 

Om det ännu är problem med motorn efter att förgasaren och tändningen är kollad, så kan det ju vara orsak att kolla ventiljusteringen.

 

Skräp i ett av primärportarnas huvudmunstycken kan också leda till konstiga störningar.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...