Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thallatha

Hur kan en Julle va en Snipa!?

Rekommendera Poster

Jullesnipa och motorseglare. 

Och bappelsin. 

Världen är upp å ner. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket ordbajsande "Ägaren utav Jullen har låtit göra egna fenderfästen som sannerligen är välfunna för sitt ändamål i en dylig farkost som denna." ägaren har borrat tre hål. 🎅

Fantastiskt dålig svenska i hela texten, det inger inget förtroende för den firman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Gundj:

Vilket ordbajsande "Ägaren utav Jullen har låtit göra egna fenderfästen som sannerligen är välfunna för sitt ändamål i en dylig farkost som denna." ägaren har borrat tre hål. 🎅

Fantastiskt dålig svenska i hela texten, det inger inget förtroende för den firman.

 

Hur går det med din Julle, Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså en "tulipanaros" eller "krokofant".

 

Jag fick tidigt lära mig, innan jag kunde gå, att en julle har en akterspegel, medan, tro det eller ej, en snipa har en, just det, "snipakter"...

 

En Jolle är något annat, det är ibland en dinge!

 

En Swan med dubbel-w är en exklusiv segelbåt, men om man stavar med enkel-v är det en sjöfågel, tror jag.

 

Sedan kan man göra sig rolig över skillnaden mellan en båtmössa och en vegamössa...

 

Man kan läsa många tokiga annonser på Blocket, och ännu fler på Tradera.

Jag har nog nämnt det förr, men priset på knasiga annonser tog nog djurägaren som försökte att kränga "Lama djur"  varning för särskrivningar! 

 

Och jag såg en annons häromdagen angående en "Gummi Båt" den var utrustad med en ut ombordare. undrar hur en sådan ser ut. Andra båtar har ankar spel, lantärnor (med ä), varm vatten, båt motor och "disel motor". Presenning tycks vara synnerligen svårstavat också.

Man kan undra var gränsen mellan dysleksi och analfabetism går. Jag vet att det inte alls är samma sak, en utbildningsbrist i det ena fallet och ett handikapp i det andra, men jag tror nog ändå att dyslektikerna och även andra skall låta någon korrekturläsa sina annonser innan de publiceras.

 

Men felstavade, felformulerade och i övrigt felaktiga eller inkompletta annonser kan man få huvudvärk av, jag tror att jag skall ta mig två "Pan och Dil".

lmadjur.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om det - såg en ny annons igår på Blocket där de sålda "Kassa diskar".

Finns det inga gränser för hur uppenbara särskrivningar kan vara utan att folk inser att det är fel....?

 

(Jo, butiksdiskarna såg alldeles prima ut på bilderna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Sport Båt

 

Säljer denna Sportbåt. Den är i Bra Skick. Mycket lite Använd"

 

Blocket borde ha en skopa för denna publicering.

untitled.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket OT

Men jag måste skriva av mig lite;

Håller helt med Tommy, men sen spårar tråden ut i ett allmänt häcklande av de som hade oturen att få sämre svenskalärare i skolan.

Ja jag hävdar att de som har svårt med dålig svenska, särskrivning och vad det nu vara må, har inte haft tillräckligt bra lärare, jag vet för jag har haft ett antal under min skoltid.

Sista året i folkskolan som det hette på den tiden, hade jag en lärare som spelade i kyrkan, det såg han som sin huvudsakliga och viktigaste uppgift i livet, det där med undervisning var mest ett tidsfördriv mellan spelningarna.

 

Ja så fick jag ordbajsa lite, och ni kan säkert hitta flera exempel på dålig svenska, men jag skriver så, och det är författarens frihet att uttrycka sig som han anser är det bästa för hans alster.

 

Citat

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror mer på lättja; att människor skiter i att stava rätt. Det finns ju t o m rättstavningsprogram i varenda mobiltelefon och dator. 

Nu brukar iofs dessa program ha problem med sammansatta ord; ”sportbåt” kan flaggas som fel, medan orden ”sport båt” kan passera utan anmärkning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

På tal om det - såg en ny annons igår på Blocket där de sålda "Kassa diskar".

Finns det inga gränser för hur uppenbara särskrivningar kan vara utan att folk inser att det är fel....?

 

(Jo, butiksdiskarna såg alldeles prima ut på bilderna).


Jag stavar som en kratta. Lider väl lite av samma problem som Knugen - fint skall det va. Har tidigare förlitat mig mycket på rättstavingsprogram. I nåt av de senaste såna program som fungerade på nån av mina datorer, skedde en automatisk särskrivning. Gick det att särskrva ett ord så föreslog programmet det.

Så det är kanske inte så konstigt om det blir mycket särkrivningar. Har man dålig språkkänsla och rättsavingsprogrammet föreslår att ordet skall särskrivas så.....................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Pentax:

Mycket OT

Men jag måste skriva av mig lite;

Håller helt med Tommy, men sen spårar tråden ut i ett allmänt häcklande av de som hade oturen att få sämre svenskalärare i skolan.

Ja jag hävdar att de som har svårt med dålig svenska, särskrivning och vad det nu vara må, har inte haft tillräckligt bra lärare, jag vet för jag har haft ett antal under min skoltid.

 

Det är väl underbart när vissa trådar spårar ur - tur att man inte är lokförare med tanke på hur snabbt mina egna tankegångar kan dra åt olika håll.

I och med att det kommer hit männsikor från andra språkkulturer, får vi nog vänja oss vid att språket kommer att förändras mer och i högre takt än det har gjort hittils. 

En av mina svenska kompisar (som dessutom är lärare) skrev nåt på Facebook som jag reagerade mot. Nu kommer jag inte ihåg vad det var hon skrev, med det var nåt liknande detta; "Skall vi gå och bada eller NEJ". Jag hade ju sagt;"Skall vi gå och bada eller EJ. 

Jag rorar mig ju med att va gitarrlärare i en gitarrorkester för  invandraes som finns i Sotenäs. Det var en frågeställning till den gruppen. 

Nu visade det sig att i Arabiskan och Persiskan säger man just så.

Fast det viktiga är kanske inte hur man uttrycker sig, utan att vi förstår varandra.

 

1 timme sedan skrev Pentax:

 

Sista året i folkskolan som det hette på den tiden, hade jag en lärare som spelade i kyrkan, det såg han som sin huvudsakliga och viktigaste uppgift i livet, det där med undervisning var mest ett tidsfördriv mellan spelningarna.


Det var säkert så att musiken var det viktigaste i hans liv. Att försörja sig som musiker är nog inte lätt. Sen kunde han kanske som kyrkomusker inte få heltid och för att dryga ut den knapa musikerlönen fick han ta ett jobb som gick att kombinera med hans musikertjänst - då blir ju ofta just lärare ett lämpligt jobb.

Alla de musiklärare som jag har haft, har också varit kantor i kyrkan, och vid ett tillfälle när vår ordinarie lärare blev hastigt och länge sjuk, var det ockå en dam som jobbade som kantor i en grannkyrka som hoppade in som lärare. Kantors/kyrkomusikerjobbet sker ju oftast på udda tider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

"Sport Båt

 

Säljer denna Sportbåt. Den är i Bra Skick. Mycket lite Använd"

 

Blocket borde ha en skopa för denna publicering.

untitled.png


Fast det kan ju va "hjälpmedlet" i en telefon som täller till det. Heter inställningen P9 eller nåt.

Hur många gånger föreslår inte telefonen nått helt uppåt väggarna. Ibland så skickar man ju iväg tex ett mail och är säker på att man skrivit rätt. När man sen kollar på det man skickat är det fullständigt totalt obegripligt och står inte alls det man skrev.

Killen kan ju ha skrivit "Frontskopa" och telefonen ändrat till  "sportbåt". Det är ju ungefär så det brukar va.

Brukar försöka stänga av den funktionen så snart som möjligt. Jag är tillräckligt duktig på att skriva och stava fel själv - utan att behöva hjälp.

Redigerad av Thallatha
Egen felstavning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag klagade på språket i annonsen så ska jag förklara mig.

Att man inte stavar perfekt i ett foruminlägg står jag ut med, så länge texten är möjlig att förstå. Behöver jag anstränga mig för att begripa anser jag att det nog inte var riktat till mig.

Att enstaka bokstäver försvinner eller hamnar fel är ok med tanke på hur ynka smått det är att skriva på telefonen, som jag just gör.

Men, har man ett företag och vill skapa förtroende hos eventuella blivande kunder så ska man anstränga sig lite mer.

Att som i den hänvisade annonsen stava illa, använda fina ord fel och ge ett allmänt fånigt intryck får mig att avstå fortsatt kontakt och de får hitta en annan köpare.

 

Mvh

Inge n Julle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En snipa kan ju idag även vara en halvplanande båt, som det gamla kanske omoderna begreppet "kabinbåt". Tänker på Tresfjord/Westfjord som har snipans skrovform över vattenlinjen och en inte alls kompromisslös halvplanande botten akteröver under vattenlinjen.

 

Den amerikanska engelskan tar ju över allt mer i svenskan, usch och fy egentligen.

Men klart det skulle låta väldigt fånigt med en "Gå runt omkring båt" särskrivet eller ej... En dagskryssare låter däremot rätt pompöst.

"Walk around" kom väl egentligen med de större styrpulpetbåtarna, där pulpeten för att relatera till kyrkans värld, mer är att likna vid en predikstol. Den kan man gå runt. När dessa styrpulpetbåtar vidareutvecklades följde begreppet med. 

 

Men även en snipa kan vara en "Walk around", ja även jullen i modern tappning.

Frågan då är om det är någon "joyride" att ta en tur med en Bowrider?

Alltså en bogryttsbåt, då, för det vet ju alla vad det är för en båttyp?

 

Så enligt min uppfattning är det två benämningssystem som kolliderar, antingen benämns båtar efter skrovets form eller beskaffenheter, snipa, julle, jolle, koster etc.

Eller efter dess överbyggnad eller användningssätt; kabinbåt, daycruiser, akterhyttbåt, hyttbåt, akterruffbåt etc. Och så har vi ju då de överordnade väldigt luddiga begreppen "bobåt" och "familjebåt".

 

Så för att sammanfatta litet "behöver det ena inte utesluta det andra" men en snipa kan bara  bli en julle om man sågar av den akterut!

 

Rättstavningsprogram, eller kanske "felstavningsprogram"...

Ja dessa har i allmänhet mer att önska. Jag skrev ett mail till min gamla vän och arbetskamrat Bodil, det namnet ändrade felstavningsprogrammet till "Bordell" hade kunnat bli väldigt tokigt beroende på vad e-postmeddelande handlade om. "Babord" ville inte heller accepteras, det ville programmet ändra till "barbord" och det hade ju kanske varit trevligt att ha ett sådant på båtens vänstra sida. Och varje gång jag skriver "landström" tror programmet att det är ett efternamn och vill ha L som versal. Ja det föreslår även landstorm, Lindström och Landström... Vem minns inte "Landstormens lilla Lotta" med Sickan Carlsson...? Det var väl inte direkt någon prisvinnande film, möjligen drog man en nitlott(a).

 

Ok, out of topic!

Men i alla fall får man ju lära sitt rättstavningsprogram var periskopet skall stå, efter ett tag fattar programmet hur man vill ha det, kanske någon slags virtuell intelligens? 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gundj:

 

 

Mvh

Inge n Julle

 

Nej - jag såg på din profilbild att du har en snipa - det var därför jag frågade så.

Själv är jag ju under de lyckliga omständigheterna att jag dels har en Julle.

 

xxIMG_2632.jpg.79d18eabccfb8dfcd812a13d60778a04.jpg
 

Och del en spetsgattad Motorseglare.

1778238400_Botten2r.jpg.e0d161da40bbdd9988138ad5935e20eb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felrättningar fanns före datorernas tid också. Min gamla geologilärare på universitetet berättade om när han själv utbildades på 70-talet och skrev uppsats. Han skrev och lämnade sen ett handskrivet manus till en annan student, som var en fena på maskinskrivning, för renskrivning. Det var förmodligen en outtalad del i avtalet att hon skulle rätta slarvfel och stavfel. Hans uppsats handlade till stor del om en viss sedimentär struktur där en del av strukturen benämns "foreset bed", och det begreppet återkom ofta i texten. När han fick den renskrivna uppsatsen var alla förekomster av ordet "foreset" ändrade till "forest"... :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Så för att sammanfatta litet "behöver det ena inte utesluta det andra" men en snipa kan bara  bli en julle om man sågar av den akterut!

 

 


Du får inte trigga igång mig på det sättet.

Det fanns en slödlärare på Smögen som hade en pen snipa. När lagen om att båtar skulle registreras om de överskred en viss längd, sågade han helt enkelt av aktern, så att båten höll sig under längden som lagen stipulerade (med tanke på fina ord) och monterade en akterspeget.

Efter detta ingrepp såg inte båte pen ut längre.

Jag hade nog hellre registrerat den än att förstöra båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att nu ingen skall massuppfitta mig på fel sätt, så instämmer jag i att forumtext som är snabbt skriven på telefon eller läsplatta, eller som nu, av mig, på danskt eller om det är ett norskt tangentbord, kopplad till dator med svensk programvara, kan bli en del fel, skit samma egentligen. Men det är när det blir galet i mer offentliga, alltså ofantliga sammanhang, när företag, näringsidkare eller då privata annonsörer på Blocket eller Tradera eller liknande sammanhang det ser miserabelt ut.

 

Men man kan ju undra litet.... För några år sedan öppnades det en tvättinrättning hemmavid i en ledig lokal mellan en pizzeria och Fonus. En skylt skulle upp på fasaden, trots att det var en  välkänd skylttillverkare blev det "KÄMTVÄTT" men kunde lika gärna ha anlitat  skyltmålare Elof Lindeman på "Lindemans Syltfabrik". Har man slutat med korrekturläsning?

 

Men jag hade tur en gång, jag skulle på en större folkvagnstfräff, Bug Run, i Mantorp 2013, och hade precis fått ett motorhaveri i min annars jättefina 1303S från 1973i kulören Mayagold. Fann inga begagnade motorer på Blocket, men så var det en försäljare som annonserade ut en "WV-motor" i närheten, ingen annan hade funnit den då alla med havererade maskiner som skulle till Mantorp letade efter "VW-motorer".

(Sedan kan man ju få tycka att små luftkylda 1600 kubiksmotorer borde hålla i mer än 40 år... men det är en helt annan historia).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I många år stod det skyltat "Resaturang" åt Bella Gästis till i Hunnebo. När farfar såg skylten första gången skrattade han så han nästan körde av vägen.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men man kan ju undra litet.... För några år sedan öppnades det en tvättinrättning hemmavid i en ledig lokal mellan en pizzeria och Fonus. En skylt skulle upp på fasaden, trots att det var en  välkänd skylttillverkare blev det "KÄMTVÄTT" men kunde lika gärna ha anlitat  skyltmålare Elof Lindeman på "Lindemans Syltfabrik". Har man slutat med korrekturläsning?

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Thallatha:


Du får inte trigga igång mig på det sättet.

Det fanns en slödlärare på Smögen som hade en pen snipa. När lagen om att båtar skulle registreras om de överskred en viss längd, sågade han helt enkelt av aktern, så att båten höll sig under längden som lagen stipulerade (med tanke på fina ord) och monterade en akterspeget.

Efter detta ingrepp såg inte båte pen ut längre.

Jag hade nog hellre registrerat den än att förstöra båten.

Associationsbanorna går kors och tvärs, och passerar sjön Vättern.

Ångaren S/S Motala Express var länge "Vätterns fånge" den kunde inte komma in i slussarna i Göta anal, förlåt felstavningsprogrammet, "kanal" skall det vara.

2010 såldes hon till Stockholm och sonika kapades 3,2 m av förskeppet bort så att hon kunde passera slussarna på östgötasidan av kanalen. Innan framkomsten till nya hemmahamnen kom fören på plats igen. Bogpropeller fick hon också....

 

Undrar vad Sällskapet Ångbåten med S/S Bohuslän skulle tycka om en resa på Göta kanal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Men man kan ju undra litet.... För några år sedan öppnades det en tvättinrättning hemmavid i en ledig lokal mellan en pizzeria och Fonus. En skylt skulle upp på fasaden, trots att det var en  välkänd skylttillverkare blev det "KÄMTVÄTT" men kunde lika gärna ha anlitat  skyltmålare Elof Lindeman på "Lindemans Syltfabrik". Har man slutat med korrekturläsning?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev raol:

I många år stod det skyltat "Resaturang" åt Bella Gästis till i Hunnebo. När farfar såg skylten första gången skrattade han så han nästan körde av vägen.

 


Han gjorde inte som den kände "strannaren". Han körde rakt fram. Fast det är inget att skämta åt - även frun dog.

Betydligt trevigare var "Bella Gästis" matsedel. Det stod inte mycket om maten, men väl en hel del annat. Å så var det ett trevlig bild på Hase andersson och hans fru - ja inte "kvinnaböske" utan Hasse som hade Shelltappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara lugn, snart kommer EU med direktiv om hur en julle resp snipa ska se ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Såhär?

Gräddsnipa-Blåklint-2-600x600.jpg

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev bhemac:

Bara lugn, snart kommer EU med direktiv om hur en julle resp snipa ska se ut. 

 

Det blir inte enkelt för oss som har jullar och snipor enligt den Bohusänska traditionen.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Det blir inte enkelt för oss som har jullar och snipor enligt den Bohusänska traditionen.

Jodå, det blir ett nytt kontor i Bryssel med några hundra tjänstemän som kommer att utreda och utfärda direktiv. Man får fylla i en särskild blankett samt ev ytterligare än om man vill hävda att det är en traditions-julle. Efter beslut så får man dekaler som ska fästas på sex sidor av båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:
9 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Det blir inte enkelt för oss som har jullar och snipor enligt den Bohusänska traditionen.

Jodå, det blir ett nytt kontor i Bryssel med några hundra tjänstemän som kommer att utreda och utfärda direktiv. Man får fylla i en särskild blankett samt ev ytterligare än om man vill hävda att det är en traditions-julle. Efter beslut så får man dekaler som ska fästas på sex sidor av båten.


Tur att det finns många sidor med en båt.

Jullen är just nu på väg till Hållö med barn och barnbarn. Jag fick inte följa med (ville inte). Dottern tycker att hon hanterar båten bättre när jag inte är med. Hon har helt rätt. 

Tur att jag fick båten i sjön innan farbror docktorn var inne och pillade på mitt hjärta. Så mycket som båten har blivit använd i år - när jag inte vill/orkar följa med - är det länge sen.

Det är kanske tur, för nästa år - med nya EU-regler, får man väl knappast ha en sån livsfarlig båt i sjön. Där finns ju varken flyttankar eller självlänsande sittbrunn. Kommer det in tillräckligt mycket vatten så junker den. Finns ju ganska många blytackor som barlast. Det är ju farligt för miljön - om båten skulle sjunka.

När man tänker efter - hur katten kan man ha en traditionell Bohuslänsk båt över huvud taget och dessuto byggd av miljöovänlig plast!? Att den är väl beprövad i mer än hundra år är ju bara tramsig. vad visste såna som byggde båtar och kustbor om sjölivet för mer än hundra år sen - inte ett pillevitt. Vad har egentligen erfarenhet för betdelse - ingeting. 

Nej - fram för fler byråkrater.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en liten fundering Thallatha.

Citat:

"Skall vi gå och bada eller NEJ"

Tänk om det hade stått:

Skall vi gå å bada eller inte?

Då hade inte många reagerat alls.

Det är inte allom givet att andra språk har fler ord för inte, icke, ej, nej. De har kanske bara ett enkelt NEJ till allting.

 

Sen tycker jag att din båt så spetsgattad  hon är ser väldigt rund ut i baken.😄

 

Annars hade jag väldigt roligt å blev samtidigt nästan lite arg å beklämd, letade efter en sprängskiss för att se hur det tandade hjulet som spänner bromsbackarna skall vridas åt för håll. Hittade sk google-översättningar som var så hårresande så....nä...jag orkar inte citera å kopiera det hit. Ni har säkert läst liknande själva.

 

Men även en blind höna hittar ett väderkorn eller hur vare Monica Z sade i filmen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...