Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Diselmotorer

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev jajo:

Titta på allmänskicket

Jag gillar att följa med folk och titta på båtar. Vara lite "bad cop". Många presumtiva köpare är alldeles för snälla.

Det första att titta på är säljarens bil, det säger ganska mycket om personen. Det andra är om motorn är varm. Har säljaren varit där och varmkört den så finns det nog en anledning till det.

Dessa två saker är en mycket bra början.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev coppertail:

 

Jag kör just nu två stycken VP D16 över Gävlebukten. De är på 825 hästar styck. Tror ingen lastbil eller dumper har den effekten?  

 

En betydligt större fara för de flesta moderna marinmotorer är sönderkorroderade laddluftkylare. 

Om sjövatten läcker in i insugsluften är det inte säkert att det märks. Ofta blir maskin bara piggare. Ger på sikt totalras till skillnad från glazing som oftast går att hona bort tillsammans med nya kolvringar. 

Finns även kem man häller i insugsluften när motorn går som lär fungera. 

 

Inget personligt mot dig bhemac, Du är en klippa. Bara så innerligt trött på gapandet om glazing så fort någon nämner att de vill köpa dieselmotor. 

Är det så att herr Coppertail är båtman på lotsbåt 743? Har för mig att de gamla scaniorna byttes mot VPD16 i den🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

Inget personligt mot dig bhemac, Du är en klippa. Bara så innerligt trött på gapandet om glazing så fort någon nämner att de vill köpa dieselmotor. 

Tack. Jag tycker om dieslar och föredrar de alla dagar i veckan. Men de kräver lite omsorg, precis som du skriver om laddluftkylaren. 

Det som stör mig är när man påstår att problemet med glasering inte existerar, även det sannolikt är ett ganska litet problem i fritidsbåtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känn efter om det är vibrationer, kolla hela varvtalregistret. Vibrerar det så knäcker du backslaget (och manskap)ganska fort plus att det inte är så bekvämt att åka runt o "vibrera"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Lodka:

Är det så att herr Coppertail är båtman på lotsbåt 743? Har för mig att de gamla scaniorna byttes mot VPD16 i den🤔

 

Nej jag gillar inte att harva samma väg fram och tillbaka hela tiden.😏 

Var in och bunkrade på Bönan igår bara. 

Stämmer att det är D16 även i 743. 

De har visst haft lite mer otur med sina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite kul att när det frågas om köpråd får man höra att servicen skall vara skött enligt intervall med originaldelar och helst dokumenterat med täta byten, men i underhållstrådarna verkar det vara en tävling kring vem som kan byta bälgar, impellrar mm så sällan som möjligt... Det skall där också gärna vara Biltema eller annat billigt. I andra trådar duger inte ens tampen därifrån...

 

Själv tror jag att välservade maskiner håller längre och byter hellre i tid än mekar motorras under säsong, precis som Kossor förespråkar:) Tyvärr är jag lite sämre på dokumentationen, men det ska jag ändra på.

 

Angående 40-seriemaskinerna är de nog bland det bättre man kan få tag på om de är i bra skick.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite fler funderingar.  Saken är den att forbina 9000 är ett "smart" väl i mina ögon.  Man får som välutrurstade och de är välkända i Sverige. MEN jag är tydligen svag för amerikanare och trawlers har jag verkligen fastnat för. Hjärtat vill således ha trawlern med marine beta motorn. Att motorn verkar hållbar och bra verkar de flesta vara överens om men vart vänder man sig bör man behöver meka med en sådan motor? En Vp tamd41 eller kamd42 är ju ingen konst, det finns ju mekar i varje hörn men en beta marine gjord på iveco block? Sen är ju frågan om 3000 timmar på en sådan motor är så mycket att oroa sig för, de ska tydligen kunna gå långt mycket mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Olleman82:

MEN jag är tydligen svag för amerikanare och trawlers har jag verkligen fastnat för

Det brukar vara väldigt trevliga båtar som också tål en hel del sjö. En annan typ är den amerikanska trollern. Användes för att tex fiska tonfisk på Amerikas västkust. En botten som är spetsig i fram och platt akteröver. Väldigt bränsle snål konstruktion.

Men när man pressar upp de i farter större än vattenlinjefart så blir de törstiga och drar upp jättesvall.

En kille som gick från en planande båt till en deplacementbåt sa "Nu kan jag koka kaffe och läsa tidningen".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-17 vid 17:20 skrev bhemac:

Jag gillar att följa med folk och titta på båtar. Vara lite "bad cop". Många presumtiva köpare är alldeles för snälla.

Det första att titta på är säljarens bil, det säger ganska mycket om personen. Det andra är om motorn är varm. Har säljaren varit där och varmkört den så finns det nog en anledning till det.

Dessa två saker är en mycket bra början.

Det där med "bad cop" kan vara riktigt bra. Då man köper båt är man så ivrig, att det är svårt att hålla sig tillräckligt kritisk.

Att utvärdera säljarens bil är ett vettigt tips också. Det är knappast troligt att båten är riktigt välvårdad om bilen har ett par millimeter damm på instrumentbrädan, och släta snedslitna däck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, du finns väl på västkusten? Bara höra av sig om man vill ha med en jobbig "bad cop" då eller:)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Olleman82:

Bhemac, du finns väl på västkusten? Bara höra av sig om man vill ha med en jobbig "bad cop" då eller:)?

Nej, där Svea Rikes Vagga stod Vänerns södra strand.

Det är faktiskt kul att titta på båtar och så väldigt mycket bad cop behöver man inte vara bara någon som inte är så ivrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en bekant till mig som kände en bilförsäljare av den gamla goda typen, det börjar låta som jag möte Lassie, där ett handslag var ett handslag och det som sagts gällde. Han tittade på hur personens skor såg ut, välskötta och snygga då var det också ordning och reda på och i bilen. Återigen allmänskick och första intrycket, låt magkänslan tala och håll habegäret i schack och gärna en "bad coop" som stötar så går det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...