Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Pistvakten

Dörrvredet glappar och läcker in vatten

Rekommendera Poster

Hej! Jag har två vred på min lutande glasdörr på en Finnmaster 6100 OC heter även 61HT, se bild, som börjat glappar och samtidigt läcker in lite regnvatten. Jag har lossat på den genomgående skruven men vredet går ändå inte att ta isär. Jag gissar att någon packning i det ihoptryclta vredet torkat sönder och måste ersättas, men kan ha fel.

Någon med samma erfarenhet och kunskap om åtgärdssätt?

15312572905718964374804615831939.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon vilket fabrikat vredet har? Jag har googlat på alla tänkbara benämningar på detta vred men får ingen träff i närheten av denna utformning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som Plastimo. Jag har snarlika i min förlucka.

Det sitter en O-ring närmast glaset som skall täta, mina var sönderrorkade.

Jag köpte för flera år sedan en hel sats med olika O-ringar på Jula, tror jag.

Där fanns passande ringar.

Smörj gärna in med något fett, vaselin eller liknande, så blir det tätt och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg! 

Tack för infon. Råkar du ha något tips på hur man får isär vredets olika delar när skruven är lossad? Våld är ju alltid ett alternativ men har orsakat permanenta skador mer än en gång... Rätt teknik är ofta bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För all del.

Jag har en förlucka från Plastimo, vreden ser snarlika ut, alltså inte likadana.

Nyare Plastimo, mina ser annorlunda ut, mer lik dina.

 

En tanke som slog mig var att det kunde vara från Lewmar också, men det är mer osäkert.

Nyare Lewmar, tycker att vreden liknar ditt.

 

Ja du får kolla själv.

 

Du kan ju göra som så att du kollar upp övriga beslag och "påskruvade" saker ombord, båttillverkarna brukar ju ha favoriter bland underleverantörerna. kanske har du någon förlucka eller linkande, om så är fallet kommer den säkerligen från samma leverantör.

På min båt är nästan allting från Roca och Plastimo. Roca har inga sådana dörrvred eller luckor.

 

Ja nu skall vi se om jag minns rätt, ta ur skruven, vicka försiktigt på handtaget, ser du någon glipa?

Eller kan det vara så att mothållet eller brickan på utsidan av glaset sitter löst när skruven är ur?

 

Rätt teknik är att undvika släggor, dynamit och huggmejslar..😉 Möjligen kan en varmluftspistol ge viss hjälp. Kanske är det också så att den röda spärren skall stå i ett visst läge för att handtaget skall lossna..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstruktionen på låshandtagen har varit likartade på de två modeller av handtag som jag skruvat på, så gissningsvis avviker inte dina handtag från hur demonteringen av Lewmarhandtagen går till i den här videon:

 

Tappen som avslutar delen som sitter genom rutan brukar vara fyrkantig (syns dåligt i videon) och kan gå lite trögt i handtagsdelen. Milt våld anbefalles!

 

Som nämnts tidigare så är det ofta torkade/spruckna o-ringar på utsidan av glaset som orsakar läckage. Hitta en lagom stor att ersätta med och stryk på vaselin så kommer det att bli tätt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Mycket riktigt. Med några droppar 5-56 i den cirkulära förmodade glidytan  och sedan försiktigt bändande mellan skyddat dörrglss och handtaget ena sida, så gled delarna sakta isär. 

Det krävs dock rätt tjock o-ring för att fylla ut glappet mot rutan. Packningsspårets bredd borde vägleda men jag är tveksam att det räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...