Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Alexander_L

Utombordare opålitlig skvallerstråle (2takt)

Rekommendera Poster

Hej, 

Är ägare till en 6hk Yamaha 2taktare från 1989 sedan tre år tillbaka. Sitter på en segelbåt så den används inte särskilt mycket. Fick problem med impellern förra hösten och den byttes (dock var det nästan bara smulor kvar av den). En tid gick skvallerstrålen dåligt tills kanalerna rensades, hade inte fått bort all småskit från impeller bytet verkade det som. 

För två veckor sen blev det återigen problem med strålen. Det kan ta 4-8 starter av motorn för att strålen ska komma igång. När den väl är igång så funkar den utan problem. 

Vad skulle det kunna vara för problem? Något strul med termostaten? (Vet inte ens om modellen har termostat om jag ska vara ärlig). 

Har varit inne på https://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/134011-Motorn-går-varm-och-skvallerstrålen-är-opålitlig-efter-att-jag-servat/page2?s=ba9499cf1418b7471c1fa529f534682a

Och

 

 

Kan nämna att innan strålen går igång ordentligt så hinner det bli ordentligt varmt i det lilla som sipprar ut (ånga och små vattenstänk). 

 

Alexander 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ha loss impellern och kolla om några armar vänt sig fel. Hade nyss lite strul med strålen och det visade sig att två av armarna låg åt fel håll. De var rätt när jag monterade första gången, så det kan hända. Ska byta impellern i vinter för armarna hade ”vant sig” att ligge fel så de kommer nog halka fel igen.

 

Sen, om du alltid får problem med överhettning, kan det vara värt att köpa en ny packning (”power head gasket”) mellan motor och ben och täta den med packningssilikon, det kan läcka mellan vattenkanaler och avgaskanaler. Men det borde inte skilja mellan olika starter utan vara samma hela tiden.

 

sen ska sägas att det tar en liten stund innan vattnet börjar komma, det är ju iingen högtryckspump det där...

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...