Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
lindius

Fråga om rigg och byte av avgaskrök

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Fixet fortsätter, båten är nu i vattnet, något skitig men det åtgärdar jag de närmaste dagarna. Har ju skaffat nya topp- och undervant från Benns för att känna mig säker, tänkte att 40 års användning kanske satt sina spår. Mastade på och allt gick bra, tänkte att nu jäklar ska jag vara duktig och köra tumstocksmetoden! Den tidigare ägaren visade mig hur han spände när jag köpte och det var lite "så där ja, nu känns det bra!" vilket jag kört på tidigare men i lite hårdare vind så slackade lävanten och det vill vi ju definitivt inte! 

Jag får utgå från att vanten är lika långa nu när de är helt nya...

Tejpade fast tumstocken och började dra...och dra...och dra, efter ca 25 varv (blir ju inte hela varv då vantskruvarna och mantåget stör) så kändes de extremt stumma, men hade ingen töjning enligt tumstocken. Eftersom jag aldrig dragit så hårt tidigare så avbröt jag och började fundera på om tumstocken glidit ner längs vanten, även om det ter sig osannolikt då jag hade exakt samma mått hela tiden. En snäll båtgranne kom upp och kände på dem och tyckte inte att jag skulle ta mer innan jag seglade och hade vind i seglet men tyckte inte heller att de satt för hårt...

Hur anser forumet att jag bör göra? Spänna loss igen och testa med tumstock igen? Göra som båtgrannen sa och avvakta segling och se ifall det slackar? Min egentliga oro är väl att jag satt an för hårt nu, fick ta i lite med skiftnyckeln men inte jättemkt.

 

Till saken, och en annan del av frågan är ju att masttoppen lutar svagt åt styrbord. Babords toppvant kändes mer spänd än styrbords, men jag mätte avståndet mellan skruvarna och de är helt jämt spända. Har dragit en del på styrbords undervant för att räta upp masten och i princip fått den rak nu, men det blir ganska hårt ansatt det också.

Finns det någon guru i södertäljetrakten så får de gärna komma förbi och ge sina kloka tips :)

 

Och så den där avgaskröken ja.

Har ju bytt alls som ska bytas och haft isär sötvattenkylningen för att se över den och motorn (md5) startade på första varvet från startmotorn och kylvattnet flödade som det skulle!...men vänta nu, det rinner lite vatten från motorn...kikar in och troligtvis från packningen mellan avgaskrök och cylinderhus (heter det så? motorblock? ni vet vad jag menar) så kommer det någon droppe vatten varje gång det pumpas förbi...kan vara packningen, 40 år är ju ändå 40 år...men det kan lika gärna vara själva kröken som efter dessa år blivit rätt rostig. Jag blundade och la en beställning på en ny krök och en packning, känner att även om det kanske bara är packningen nu kan nog kröken gå när som helst och när jag ändå ska ha isär det. Ja just det, kommer det en fråga här? JA!

Några tips på saker att tänka på vid av- och på-montering? Det bör ju inte vara jättesvårt, allt är ju över vattenlinjen så jag ska kunna göra det i vattnet... det är 2 st insex 8 bultar som låser fast den, de lär väl sitta som berget efter 40 år men har börjat behandla dem med m40 som jag hade i båten och hoppas att det gör susen med några behandlingar. Har läst till mig att det kan vara rätt slitigt att få bort slangen efter så lång tid men i värst fall får man väl kapa en liten bit av den, finns så det räcker ändå. Det som ser klurigast ut är nog fästet för kylvattnet, de bultarna ser mer än lovligt rostiga ut, eller hela huset om man kan kalla det så ser väl rostigt ut... Som sagt, tips eller glada tillrop uppskattas :)

Redigerad av lindius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningen i vanten på stybord och babord kommer ju alltid att vara i princip den samma. Finns inget som håller emot, mer än motstående vant.

 

Oavsett om vanten är exakt lika långa eller inte så är det inte troligt att båten är precis symetriskt byggd.

 

Innan jag börjar sätta an riggen, när vanten bara är skruvade för hand, brukar jag fästa en tyngd i storfallet, lägga det utanför relingen och spänna fallet tills tyngden är på en enkelt avläst höjd i förhållande till skrovet. Sen flyttar jag tyngden till andra sidan båten. Ligger tyngden för högt så spänner jag på den sidan. Ligger den för lågt spänner jag på andra sidan, osv tills jag vet att masten står rakt.

 

Jag har provat att köra med tummstocksmetoden. Jag började då med att ha ett litet avstånd mellan botten på tumstocken toppen av wireterminalen. På så vis viste jag att tumstocken hängde i tejpen och inte bara stod på terminalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, ja, gjorde på samma sätt med tumstocken, därför jag inte tror att den faktiskt gled ner, började med 6mm mellan tumstock och vajerterminal och det ändrades aldrig, undrade om tumstocken gled den bit jag töjde men det känns ju inte helt rimligt att den då stannade på 6mm hela tiden. Det kände bara som att jag satte an vanten så väldigt hårt. Bra tips med tyngd från storfallet, ska testa det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck!

behandlade bultar med M40 ett par dagar och de lossnade hyfsat lätt. Slangen blev dock rejält skadad när jag bände loss kröken så fick ta av lite men! Kröken har en ytterdiameter på ca 4,8cm, slangen en innerdiameter på 4...hur ska jag få på en stålarmerad slang med den skillnaden i diameter?! Har försökt bända hit och dit, fettat in men det är ju omöjligt, förstår inte ens hur det ska gå om jag värmer, det är trots allt 8mm skillnad! Vad tror ni? Kommer jag kunna värma för att få på den eller ska jag försöka skarva mig till en större slangdiameter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller på här för eventuella människor som är i min situation i framtiden. Det verkar inte finnas färdiga skarvar för 45 till 40 mm slang, det finns för vatten/sanitet i plast som ska tåla upp till 80 grader men dessa rekommenderas inte till avgas/kylsystem.

Jag kommer göra så att jag byter slangen fram till svanhalsen för att slippa skarva mer, ser bara till att dra åt hårt med packningssilikon då den ser ut att vara 40mm i anslutningen.

 

En jäkla skillnad att kränga på en 45mm slang istället för 40mm på 48mm kröken kan jag säga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...