Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Andreasp

Tolka hastighet på sjökort

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en fundering som jag hoppas någon kan svara på lite snabbt.

 

Om det bara står tex 5 kn på sjökortet, hur vet man hur länge detta gäller?

Har studerat en väg jag skall åka i helgen och blir inte klok på hur länge det är fartbegränsningar.

 

Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig.

 

MVH

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tittade på mitt digitala sjökort i datorn. Sjökortet är från 2002. 

Det var inte lätt att exakt se var hastighetsbegränsningarna gäller, då den exakta platsen för tavlorna inte finns utsatta, utan noteringen 5 knop står lite hipp som happ.

888707425_Fartbegrnsning.JPG.602dd95f2234669ca4d6c07a100a5033.JPG

Min egen småbåtshamn - 5 knop ungefär innom Lila cirkel.

Tångerännan - 5 knop inom Gul fykant (ganska exakt) (Den röda fyrkanten söder om den gula har kommit dit av misstag - den som klarar att köra snabbare än fem knop i den passagen är inte dålig.)

I Smögens två hamnar och Kungshamns och Hasselesunds hamn gäller 5 knop inom de röda rektanglarna.

I Sunnepinan gäller tre knop inom den orange markeringen.

 

Tavlor finns  i verkligheten där hastighetsbgränsningen börjar och sluta.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

skall gå mellan Saltsjöbaden och Strömma, inte så långt men mycket 5-8 kn på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Andreasp:

Hej igen

 

skall gå mellan Saltsjöbaden och Strömma, inte så långt men mycket 5-8 kn på vägen.

 

Kollar du sjökortet på eniro.se så är det ganska tydligt vilka delar som är 5 resp 8 knop genom hela kanalen. Sista biten upp mot Strömma är det väl full fräs förutom sista biten in i sundet (7 knop). Och där ligger gärna KBV och mäter så håll koll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är frågan varför de gör olika, på vissa ställen visar de med pilar mellan vilka platser det gäller och på andra står det bara en siffra, visserligen kan man ju gissa att det borde vara mellan dessa siffror men....

F8AA83B6-F299-4DB9-A0EC-24E672613236.jpeg

A51E6B7B-5E46-4A4B-88EF-C738CDF7FB8C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är det ju att använda sig av verkligheten, det är ju ändå där man befinner sig.

 

Det funkar som i biltrafiken, när man passerar skyltarna gäller begränsningen av hastigheten.

 

Det svåra är att förstå när hastighetsbegränsningen upphör, men det värsta som kan hända är att man kör lite för långsamt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Mackey:

 

 

Det svåra är att förstå när hastighetsbegränsningen upphör, men det värsta som kan hända är att man kör lite för långsamt.

 

Mackey


Fast man ser ju baksidan på tavlorna - i regel - när man passera och som seglare är man ju van att se sig även bakåt hela tiden, och då ser man ju tavlan för hastighetsbegränsning i klartext

Se sig bakåt är visserligen inget som motorbåtskörare gör så ofta, men det är inte så dumt att hålla koll på allt i sin omgivning.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...