Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Joystick till Max Power bogpropeller?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Är det någon som har Max Power som vet hur "glädjepinnen" alltså joysticken är monterad?

Jag skulle behöva demontera och byta mina båda iallafall den ena, eftersom gummit (inga förhastade slutsatser nu!) alltså damasken mellan spaken och panelen har gått sönder, torkat ut, spruckit och ser för djäkligt ut. Men jag har inte lyckats lista ut hur den är fastskruvad. En mässingsring sitter om halsen, men vet inte om den är gängad. Om man skuvar loss panelen, är joystickens underdel, kontaktdelen större än monteringshålet och kan därför inte lyftas rakt upp...

Måhända är många joystickar ungefär likadana, standardkomponeneter.

Naturligtvis hade det ju varit bättre om gummidamasken funnits som reservdel, då hade den kunnat bytas utan skruvande på fem sekunder, men dessvärre finner jag ingen sådan. Sedan är den ena spaken rätt trög har blivit utsatt för fuktinträngning när damasken varit trasig.

Vad tror ni om detta?

image.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joysticken är en relativt universella men med ett dyrt namn på.

Kolla efter reservdelar hos företag som jobbar med styr och reglars eller truckar.

Hela min joystick är från en truckfirma, kostade typ 300kr.

Min lossas med mässingringen som är gängad och förs sedan ut bakom instrumentpanelen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rob75stal:

Joysticken är en relativt universella men med ett dyrt namn på.

Kolla efter reservdelar hos företag som jobbar med styr och reglars eller truckar.

Hela min joystick är från en truckfirma, kostade typ 300kr.

Min lossas med mässingringen som är gängad och förs sedan ut bakom instrumentpanelen. 

Tack för svar, skall kolla detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte två joystickar på AliExpress, kostade nästan ingenting.

Industrikvalitet, gedigna och lätt överdimensionerade. Dessa monteras i halsringen.

De gamla var monterade bakifrån panelen med snäppfäste, Det hjälpte inte att skruva loss halsringen.

Fick slipa upp monteringshålet i panelen för att nya joysticken skulle passa. Behöll original on/off knappen med kontrollampan.

Den till inre styrplatsen är färdig, monterad och testad. Den till yttre styrplatsen kvarstår.

På den övre bilden ser du båda joystickpanelerna, den till vänster är orenoverad.

På nedre bilden ligger den nya joysticken.

XX22.jpg

XX23.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att jag är Skaraborgare och mycket snål så brukar jag köpa en eller flera extra så slipper jag leta nästa gång det är dags.

Brukar vara en god ekonomi, det tycker upp en och annan som desperat behöver. Då säljer jag reserven. Dyrt.

För några år sedan ringde en kille som behövde en solregulator, hans hade lagt av. Jag plockade fram en 100kronors eBay regulator, tog med till hamnen. Tänkte ta 200 kronor för den men köparen hotade att bli otrevlig om jag inte tog emot hans 500-hundring.

 

Man kan aldrig få för mycket prylar. Hustrun påstår dock tvärtom. Tills jag öppnade hennes garderober...

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bhemac:

Trots att jag är Skaraborgare och mycket snål så brukar jag köpa en eller flera extra så slipper jag leta nästa gång det är dags.

Brukar vara en god ekonomi, det tycker upp en och annan som desperat behöver. Då säljer jag reserven. Dyrt.

För några år sedan ringde en kille som behövde en solregulator, hans hade lagt av. Jag plockade fram en 100kronors eBay regulator, tog med till hamnen. Tänkte ta 200 kronor för den men köparen hotade att bli otrevlig om jag inte tog emot hans 500-hundring.

 

Man kan aldrig få för mycket prylar. Hustrun påstår dock tvärtom. Tills jag öppnade hennes garderober...

Jag köpte två joysticks, för att jag behövde två, ingen i reserv.

Däremot köpte jag två backkameror och två räknarmoduler, där jag bara behöver en av varje, samma källa, kostade några tior, ungefär, plus avgifter. Återkommer till det projektet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som köpt joysticks på nätet och är nöjda med dom, lägg gärna ut en länk. Jag har köpt tidigare på ebay, men den var lite rackig. Tänkte montera en bogis i nya båten också, så tips tages tacksamt emot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ossy:

Ni som köpt joysticks på nätet och är nöjda med dom, lägg gärna ut en länk. Jag har köpt tidigare på ebay, men den var lite rackig. Tänkte montera en bogis i nya båten också, så tips tages tacksamt emot!

 

5 timmar sedan skrev ossy:

Ni som köpt joysticks på nätet och är nöjda med dom, lägg gärna ut en länk. Jag har köpt tidigare på ebay, men den var lite rackig. Tänkte montera en bogis i nya båten också, så tips tages tacksamt emot!

https://www.aliexpress.com/item/New-1pc-Return-Switch-HKA1-41Z02-2NO-Joystick-Switch-Return-Momentary-Joy-Stick-Joystick-Switch/32874249934.html

 

Jag köpte två sådana som i länken.

Litet drygt 118kr styck plus avgifter, ganska snabb leveerans, fyra veckor, till Sverige, sedan tog PostNord ytterligare en vecka på sig. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ossy:

Tack för tipset!

Tilläggas bör väl att mina är alldeles nyinstallerade, har använts under två båtturer, och jag brukar använda bogpropellern sparsamt.  Jag vet ju inte hur dessa glädjepinnar fungerar om ett år, men de förefaller ju mer gedigna i konsruktionen än originlalet, bättre än de joystickarna som brukar sitta i sändarna till medelmåttiga radiostyrda modeller.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...