Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CalleFerd

Mercruiser 4.3 mpi stannar

Rekommendera Poster

Hej

 

Har ett fel som gör mig tokig. Om jag åker en stund på låga varv mellan 1000 - 1200 och sedan går upp i marschfart (ca 3 400) så stänger babord motor av efter en stund.

 

Lägger jag då i friläge och vrider nyckeln utan att behöva slå av tändningen så startar den och går som en klocka ett tag för att sedan återigen stänga av. Detta kan kan upprepas några gånger för att sedan helt plötsligt gå som vanligt igen en längre tid.

 

Har fått tips om att det kan vara tändspolen som strular men då brukar den behöva svalna en stund innan det funkar igen vad jag förstått och min funkar direkt efter det inträffar. Eller?

 

Jag har redan prövat att skiftat plats på varmätarna för att utesluta det som fel.

 

Mycket tacksam för hjälp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långskott från en som hade något som liknar ditt problem förra säsongen.  Jag hade glappkontakt i kontaktstycket till den elektriska bränslepumpen. Dog dock aldrig på höga varv för min del utan snarare på rätt låga varv.  Den startade hur lätt som helst med ett nytt startförsök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Olleman82:

Långskott från en som hade något som liknar ditt problem förra säsongen.  Jag hade glappkontakt i kontaktstycket till den elektriska bränslepumpen. Dog dock aldrig på höga varv för min del utan snarare på rätt låga varv.  Den startade hur lätt som helst med ett nytt startförsök.

 

Tack för tipset!

 

Var nere ikväll och tog bort å satt dit alla kontakter jag kunde se. Hur kom du fram till vilken kontakt som glappa?

 

Bytte även plats på tändspolarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

till min bränslepump går bara plus/minus.  Sitter ett kontaktstycke långt ner på babord sida på min motor. räckte att jag vickade på kontaktstycket så upptäcktes glappet. Det var helt smält, tror motorn stått med vatten någongång för kopparn i kabeln var nästan svårt.

 

Första gången jag kom felet på spåren var när motorn inte ens startade efter att den dött.  Hörde då att bränslepumpen inte gjorde sin vanliga primning inför start...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte köra diagnosverktyg på MPI? 

Kostar säkert en peng men man kan koppla det till app i mobilen och se massa info.

 

När min tändspole gav upp så va det inte ett liv i motorn. Dock så sitter det ju en solonoid som tydligen kan spöka lite ibland!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-11 vid 08:43 skrev Lawner:

Kan man inte köra diagnosverktyg på MPI? 

Kostar säkert en peng men man kan koppla det till app i mobilen och se massa info.

 

När min tändspole gav upp så va det inte ett liv i motorn. Dock så sitter det ju en solonoid som tydligen kan spöka lite ibland!

 

 

Har varit i kontakt med verkstad om felsökning men de tror inte att det kommer finnas något larm att utläsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att uttala sig så när dom inte vet vad det är för fel.

 

Båtverkstäder verkar vara ha oerhört olika kompetenser. Där min båt varit ser vad mm borde inte få kalla sig något annat än klåpare. Men dom är auktoriserade, skrämmande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varierar lika mycket på land. Man får leta tills man hittar en bra mekaniker och sedan vara denne trogen:)

 

Jag gör allt själv på båten, då de mekaniker jag prövat varit opålitliga, dyra eller inkompetenta.

 

Det finns absolut undantag, vissa har stolthet i sitt yrke och är kunniga. Tyvärr är det inte de som syns mest. Glöm därför inte att skriva när ni stöter på någon bra, så vi kan se till att bara ge de bästa jobb...

 

Det är samma på land, men konkurrensen är hårdare så de dåliga verkstäderna klarar sig bara om de är märkesknutna.

 

En motor med insprut som stannar och sedan går igång igen direkt tycker jag låter som glappkontakt eller givarfel. Om du kan ha diagnos inkopplad medan motorn går, bör det absolut gå att se vad som händer, men det är inte alltid fel loggas beroende på vad som felar.

 

Det är mycket lättare om OBD2 finns, men det tror jag tyvärr inte det gör ännu. Där kan man köpa en ELM327 för 50kr och sedan köra igång själv...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-12 vid 12:29 skrev Mange249:

Varierar lika mycket på land. Man får leta tills man hittar en bra mekaniker och sedan vara denne trogen:)

 

Jag gör allt själv på båten, då de mekaniker jag prövat varit opålitliga, dyra eller inkompetenta.

 

Det finns absolut undantag, vissa har stolthet i sitt yrke och är kunniga. Tyvärr är det inte de som syns mest. Glöm därför inte att skriva när ni stöter på någon bra, så vi kan se till att bara ge de bästa jobb...

 

Det är samma på land, men konkurrensen är hårdare så de dåliga verkstäderna klarar sig bara om de är märkesknutna.

 

En motor med insprut som stannar och sedan går igång igen direkt tycker jag låter som glappkontakt eller givarfel. Om du kan ha diagnos inkopplad medan motorn går, bör det absolut gå att se vad som händer, men det är inte alltid fel loggas beroende på vad som felar.

 

Det är mycket lättare om OBD2 finns, men det tror jag tyvärr inte det gör ännu. Där kan man köpa en ELM327 för 50kr och sedan köra igång själv...

Mkt bra inlägg//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt plats på tändspolarna men fortfarande samma fel på motorn.

 

Om jag inte kör den på låga hastigheter utan går direkt upp i marschfart så går den kanon. Åkte i 45 min utan problem 🤔😎.

 

Kan det vara något fel på bränsle/luft balansen?

 

Det luktar alltid lite bensin när vi lagt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst. Skriver om lösning så att andra kan bli hjälpta framöver.

 

Boven var fördelarlocket. Putsade och tvätta med sprit. Har kört 4 ggr och nu går allt som det ska. Jäkligt skönt! 👍 S

 

/Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...