Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hur fan får man bort det där j%#&@a gnisslet vid spolning av toaletten? Har smörja med nästan allt... t.o.m glidmedel (ja, jag hittade en tub som hade gått ut🤩) siliconespray, remspray, glycerin... tips tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektrisk eller handpumpad?

Modell?

 

Generellt ska man vara fösiktig med kemikalier och smörjmedel för att inte förstöra gummit.

Vi smörjer vår Twist´n Lock med silikonfett vart annat år, har aldrig gnisslat.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite matolja i skålen ett par gånger om året hjälper mig till gnisselfri och lätt pumpning.

 

^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handpump av märket jabsco, typ den vanligaste modellen.

Hm... silikonfett och matolja...

 

Värt att prova. 

 

Används inte så ofta, men när den väl används vaknar hela besättningen om man har ett nattbesök...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matoljan funkar suverānt men tyvārr kortvarigt. Silicone är lite långvarigare. 

Den enda värkligt långvariga lösningen jag funnit är en noggran rengöring från samtliga siliconer, matoljor och dylikt.

Därefter smörjas delarna med Krytox (DuPont). Skitdyr men det går inte mycket åt. Löser problemet för ca två sesonger om Krytoxet appliserats på ren yta.

Medger att jag aldrig skulle ha försökt detta om inte Krytoxet skulle ha varit en natura förmån för länge sen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under alla år jag hade handpumpade Jabsco/Par i två olika båtar hade ja aldrig något gnissel, å andra sidan användes dessa toaletter flitigt till det dom var avsedda för. Innan jag läste på detta forum att glykol inte var bra att hälla i gjorde jag det vid torrsättningen varje höst.

 

Jag skulle kunna tänka mig att gnisslet beror på att pumpen delvis går torr.

Det är klart att det hjälper att smörja in kolvens O-ring i pumpcylindern, men jag tror att smörjmedlet så småningom sköljs bort. Iofs kan jag lägga till vinylglans till förslagen om lämligt smörjmedel, detta innehåller de mjukgörande ämnena som försvunnit från gummi och plastdelarna i pumpen.

Men det absolut bästa är ju att köpa en renoveringssats som innehåller samtliga packningar, backventiler och andra slitgrejer i pumpen och resten av toan, och byta dessa.

Färgen på etiketten på pumpen avgör vilken renoveringssats du skall köpa, det finns, eller fanns tre olika, röd, grön samt den seanste som heter Twist n Lock. Den röda har utgått men kan finnas kvar i butikshyllorna. Även en komplett pump finns som reservdel, men då blir det den senaste upplagan, och den passar även de äldre modellerna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev LonelyBird:

Därefter smörjas delarna med Krytox

Det är väl i princip PFTE - ett utmärkt smörjmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-09 vid 20:43 skrev Georg_Ohm:

Jag skulle kunna tänka mig att gnisslet beror på att pumpen delvis går torr.

Det är klart att det hjälper att smörja in kolvens O-ring i pumpcylindern, men jag tror att smörjmedlet så småningom sköljs bort. Iofs kan jag lägga till vinylglans till förslagen om lämligt smörjmedel, detta innehåller de mjukgörande ämnena som försvunnit från gummi och plastdelarna i pumpen.

Men det absolut bästa är ju att köpa en renoveringssats som innehåller samtliga packningar, backventiler och andra slitgrejer i pumpen och resten av toan, och byta dessa.

Färgen på etiketten på pumpen avgör vilken renoveringssats du skall köpa, det finns, eller fanns tre olika, röd, grön samt den seanste som heter Twist n Lock. Den röda har utgått men kan finnas kvar i butikshyllorna. Även en komplett pump finns som reservdel, men då blir det den senaste upplagan, och den passar även de äldre modellerna..

Väcker en gammal tråd.

Jag har precis gjort service på min Jabsco-toalett och plockat isär och bytt alka packningar och o-ringar osv.

Det funkade jättebra i 5 dagar, sen har det börjat gnissla något så förfärligt! Min förra båt hade jag i 5 år och den hade en likadan toalett som jag aldrig hade problem med och som jag aldrig servade heller.

När jag servade min toalett så följde jag ett tips från youtube att hälla i lite olivolja i toaletten  för att hjälpa pumpen att gå lite lättare i början. Det hjälpte, men nu funderar jag på om just det nu orsakar gnisslet?

Någon som kommit på något för att få bort gnisslet lång tid?

Kanske behöver jag plocka isär igen och ta bort o-ringen kring den svarta kolven och återställa den efter olivolje-kontamineringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade också detta problem tidigare. Försökte det mesta som nämnts härovan. Inget hjälpte länge.

Förra året smörjde jag in den grova O-ringen med vaselin. Det fungerar bra fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Wingan:

Hade också detta problem tidigare. Försökte det mesta som nämnts härovan. Inget hjälpte länge.

Förra året smörjde jag in den grova O-ringen med vaselin. Det fungerar bra fortfarande.

Ok, tack för tipset! Då är det något sådant jag får försöka mig på.

Går ju ganska lätt att komma åt den o-ringen faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt är att byta ut den mot en eltoa....

En fantastisk njutning väntar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Helleman:

Ok, tack för tipset! Då är det något sådant jag får försöka mig på.

Går ju ganska lätt att komma åt den o-ringen faktiskt.

Vaselintuben köpte jag på apoteket.

Jag smörjde in, och lade tuben bland de övriga braatthagrejorna i båten, beredd att fortsatt smörja in med jämna mellanrum. Hittills har det inte behövts.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar även med blått propeller fett.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev stelben:

Ett annat sätt är att byta ut den mot en eltoa....

En fantastisk njutning väntar.

Njae, vet inte om jag känner mig bekväm med eltoa. Känns som fler saker som kan strula, och just toan vill jag inte ha strul med. 😊

Men jag misstänker att du inte har haft något strul?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Helleman:

Njae, vet inte om jag känner mig bekväm med eltoa. Känns som fler saker som kan strula, och just toan vill jag inte ha strul med. 😊

Men jag misstänker att du inte har haft något strul?

Fungerar faktiskt skitbra...:rolleyes: ända tills batteriet är tomt...men då har man förmodligen ett större problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev stelben:

Fungerar faktiskt skitbra...:rolleyes: ända tills batteriet är tomt...men då har man förmodligen ett större problem. 

Hahaha, öppet mål på den! 😁

 

Ok, kanske är värt att överväga för framtiden då.

testade faktiskt en elektrisk i kompisens båt. Vet dock inte om det är en annan typ, det var i en Princess V42. Där tryckte man bara på en knapp för att få in vatten och en knapp för att skapa ett jäkla sug ut i tanken. Just den varianten kan jag definitivt överväga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Helleman:

Njae, vet inte om jag känner mig bekväm med eltoa. Känns som fler saker som kan strula, och just toan vill jag inte ha strul med. 😊

Men jag misstänker att du inte har haft något strul?

 

47 minuter sedan skrev stelben:

Fungerar faktiskt skitbra...:rolleyes: ända tills batteriet är tomt...men då har man förmodligen ett större problem. 

Medhåll!

De båda elektriska toaletterna jag installerat i mina två senaste båtar har väl varit dom sakerna som strulat minst, nästan inte alls. Förra båtens toa byggdes om med en konverteringssats, i den nuvarande satte jag in en ny Jabsco-Par.

Innan var det ständiga problem med att rensa jokerventilen från... ja du förstår vad det var, som ofta fastnade där... Sedan det där med att byta packningar och O-ringar, men dessa höll väl iallafall fem säsonger.

"Nästan inte alls"... klart att om någon försöker spola ned lika mycket papper som man gör hemma, eller då de där långa bruna trådalgerna, som liknar Malacos kolasnören, följer med spolvattnet in, då blir det problem, men det har ju inte med själva toan att göra, och det blir lika illa om inte värre när detta händer i den manuellt pumpade toalettstolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min handjagade Jabsco, gnisslade och jamade värre än en hankatt om våren, på senare tid, gick väldigt trögt. 

Haft isär någon gång och smörjt stora O-ringen på själva pumpkolven och även skaftet med typ vaselin. 

 

- Nu började den spöka på samma sätt igen. 

Har ingen lust att hålla på att skruva isär, varje gång det händer framöver. 

 

Så nu blev det så här:

-Plockade isär en sista gång och kollade var jag kunde borra ett tajt litet hål. 

Blåste i lite PTF när pumphandtaget var fullt uppdraget. 

Skruvade i en liten träskruv med typ kona på undersidan av skruvskalle. 

Oj vad lätt det gick att pumpa! 

 

Smörjer nästa gång med Vaselin på sprayburk.

 

En annan jag talade med hällde i några liter diskvatten i toaholken. 

 

IMG_20220727_184645.jpg

IMG_20220727_184801.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-27 vid 18:58 skrev Hybro:

Min handjagade Jabsco, gnisslade och jamade värre än en hankatt om våren, på senare tid, gick väldigt trögt. 

Haft isär någon gång och smörjt stora O-ringen på själva pumpkolven och även skaftet med typ vaselin. 

 

- Nu började den spöka på samma sätt igen. 

Har ingen lust att hålla på att skruva isär, varje gång det händer framöver. 

 

Så nu blev det så här:

-Plockade isär en sista gång och kollade var jag kunde borra ett tajt litet hål. 

Blåste i lite PTF när pumphandtaget var fullt uppdraget. 

Skruvade i en liten träskruv med typ kona på undersidan av skruvskalle. 

Oj vad lätt det gick att pumpa! 

 

Smörjer nästa gång med Vaselin på sprayburk.

 

En annan jag talade med hällde i några liter diskvatten i toaholken. 

 

IMG_20220727_184645.jpg

IMG_20220727_184801.jpg

Fyndigt! Värt att prova om det fortsätter strula för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...