Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
UlfG80

Vinst bränsleekonomi 2-takt utombordare 80-tal vs. modern 2/4-takt Runnö 22

Rekommendera Poster

Säkert har detta diskuterats förut och jag tar gärna emot hänvisningar till andra trådar. Dock skulle jag bli väldigt glad för synpunkter och troligt utfall på just min setup.

 

Nybliven ägare till en Runnö 22 som jag är mycket nöjd med - bortsett bränsleekonomin. Det sitter en Johnson 120 hk från 1987  på som går som ett skott och drar drygt 1,62 l per sjömil. Hur mycket skulle det gå att få ner bränsleförbrukningen med t.ex.:

 

1. 4-taktare från tidigt 00-tal på 115-120 hk?

 

2. Modern 2-taktare med direktinsprutning 115-120 hk? (Finns det ens sådana?)

 

Hur mycket mer vikt lägger en fyrtaktare med samma effekt på? Och skulle det vara lämpligt att gå ner i motorstorlek? Båten maxar 30 knop och marschar fint kring 22. Vet att andra kör sina Runnö 22:or med så lite som 80 hk, men vet inte hur det funkar med många ombord.

 

Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast får du faktiskt bättre bränsleekonomi med en större motor som inte behöver "kämpa".
Det finns moderna 2-taktare med direktinsprutning. Gissar att de mest är till för hög prestanda i snabbare båtar.

Googla på de motorer du är intresserade av (2 / 4-takt) och jämför vikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna även på "hur mycket soppa får jag för priset av en ny motor minus försäljningen av min gamla?"

T.ex
120k-30k=90.000kr
1 liter soppa 15spänn

ger 90000/15=6000 liter bränsle..

Sen ska ju känslan och säkerheten med att ha en ny, pålitligare motor också vägas in förstås 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör inte misstaget att köpa en ny motor till en gammal båt om du inte ska behålla den livet ut. Du kommer aldrig att få tillbaka pengarna, jo kanske om du säljer motorn separat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Runnön har ett relativt lättdrivet skrov så visst går det med en mindre maskin. Beror ju på hur snabbt du vill åka. Den blir rätt stötig och går blött i lite sjö, m.a.o gillar den inte fart när vågorna växer sig stora.

Är väl en V4:a den där Johnson och dom är väl inte kända för att vara soppasnåla. Men går den bra och känns att du litar på den, håller med reva och Baxlaget, byta njäe. 

 

Jag hade en Runnö för många år sedan med en 80 hk Mercury, funkade ok lite lägre marsch ca 20 kn, topp 27-28kn dock ointressant, den gillade inte dom farterna heller, plattvatten gick bra men inte i lite sjö.

Dock med lite (5-6 st) folk ombord så blev det segt.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev reva:

Räkna även på "hur mycket soppa får jag för priset av en ny motor minus försäljningen av min gamla?"

T.ex
120k-30k=90.000kr
1 liter soppa 15spänn

ger 90000/15=6000 liter bränsle..

Sen ska ju känslan och säkerheten med att ha en ny, pålitligare motor också vägas in förstås 😃

 

Helt sant! Dock tänker jag en begagnad 4-takt från sådär 2002 för 45 000. Då blir det bara soppa för 25 000 emellan om jag får 20 000 för Johnson 120 hk. Och jag räknar 18 kr/liter eftersom jag är tvingad att tanka på sjömack. 

Lite handlar det också om att man känner sig som ett as när man glider in i en grund naturhamn och vet att 30% av soppan sprutas rakt ner i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Runnön har ett relativt lättdrivet skrov så visst går det med en mindre maskin. Beror ju på hur snabbt du vill åka. Den blir rätt stötig och går blött i lite sjö, m.a.o gillar den inte fart när vågorna växer sig stora.

Är väl en V4:a den där Johnson och dom är väl inte kända för att vara soppasnåla. Men går den bra och känns att du litar på den, håller med reva och Baxlaget, byta njäe. 

 

Jag hade en Runnö för många år sedan med en 80 hk Mercury, funkade ok lite lägre marsch ca 20 kn, topp 27-28kn dock ointressant, den gillade inte dom farterna heller, plattvatten gick bra men inte i lite sjö.

Dock med lite (5-6 st) folk ombord så blev det segt.

 

Yes, den går jättefint (förra ägaren var mekaniker) och jag litar på den. Och jag håller med, ingen mening att trycka upp Runnön över 25. Tycker överhuvud taget det är stötigt att köra den i planingsfart när det är sjögång. 

 

Jag upplever att den börjar gräva ner sig just under 22 knop och försöker ligga just där över. Men du marschade 20 knop i full planing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev UlfG80:

Lite handlar det också om att man känner sig som ett as när man glider in i en grund naturhamn och vet att 30% av soppan sprutas rakt ner i sjön.

 

Bra inställning tycker jag, men då hjälper det ju inte att sälja motorn så att någon annan häller ut soppa i havet istället.

 

Kolla om du kan köpa alkylatbensin på pump i närheten och använd 25 000:- kronor till mellanskillnaden så kan du göra något som faktiskt gör lite skillnad för miljön i havet. Dessutom, ju fler som kör på alkylat dessto fler kommer att sälja alkylat vilket gör det lättare för andra att hänga på.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, så funkar det inte riktigt, då skulle det ju rulla en massa tvåtaktsbilar på vägarna också fortfarande. Nånstans i händelsekedjan så leder Ulfs försäljning av en tvåtaktare till att fler  tvåtaktare skrotas ut. Marknadspriset sjunker och någonstans blir en tvåtaktare inte värd att fixa. Kanske inte i samma ögonblick, visst, men på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilar är mer än motorer. Folk vill ha nyare bilar av betydligt fler anledningar än vad för motor det är i dem. Bilar har också en rätt begränsad livslängd, i synnerhet för så länge sen som det fanns bilar med tvåtaktsmotorer...

 

Utombordare, å andra sidan, är just bara motorer och har få egenskaper som skiljer dem åt inbördes, och med rätt underhåll kan en 30 år gammal motor funka lika bra som en sprillans ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men när en tvåtaktare säljs så minskar värdet på alla tvåtaktare lite. Nånstans har du en tvåtaktare med märkliga problem och en ägare som tröttnar för att det inte är värt att laga en motor som ändå inte är värd så mycket.

 

förresten har jag för mig du själv tyckte elmotorsubventionen var bara för att ersätta gamla motorer...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev AndW:

Äh, så funkar det inte riktigt, då skulle det ju rulla en massa tvåtaktsbilar på vägarna också fortfarande. Nånstans i händelsekedjan så leder Ulfs försäljning av en tvåtaktare till att fler  tvåtaktare skrotas ut. Marknadspriset sjunker och någonstans blir en tvåtaktare inte värd att fixa. Kanske inte i samma ögonblick, visst, men på sikt.

Oavsett hur det funkar så måste det billigaste sättet för Ulf att göra mest miljönytta vara att behålla motorn och köra på alkylat. Han har en motor som är väl fungerande och servad så varför riskera att sälja den till någon som kommer att köra med vanlig bensin och lite extra oljeinblandning för säkerhets skull.

 

Sedan förstår jag inte varför gamla SAAB:ar m.fl. skulle finnas kvar och det är väl inte viktigt heller...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att veta hur många som praktiskt kan använda alkylatbensin utan att köpa på 5 L-dunk till groteska priser. Tror det är väldigt få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev UlfG80:

 

Jag upplever att den börjar gräva ner sig just under 22 knop och försöker ligga just där över. Men du marschade 20 knop i full planing?

 

Svar ja. Den var uppe i plan vid 20 kn, började sjunka igenom vid 17-18 kn. Det där kanske beror lite på hur välbalanserad man får båten. Hade en hel del vikt midskepps (soppatank, batterier etc etc) och vattentanken låg i fören. 

 

Men som sagt den är platt i baken så det är lättdrivet. Jag skulle nog säga att den passar bäst i skyddade lugna vatten, men det verkar du redan upptäckt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Skulle vara intressant att veta hur många som praktiskt kan använda alkylatbensin utan att köpa på 5 L-dunk till groteska priser. Tror det är väldigt få.

Här kan du utveckla ditt intresse.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på att en 4-takt drar ca20-25% mindre i optimal marschfart. När det går tungt och i lågfart spar du betydligt mer. Räckvidden ökar ju också, ett stort plus tycker jag speciellt när man blir överraskad av dåligt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Här kan du utveckla ditt intresse.

 

Mackey


Den har jag sett. Rätt glest. De flesta behöver köra betydande sträckor med bil för att tanka. Inga prisuppgifter heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Mackey:

Sedan förstår jag inte varför gamla SAAB:ar m.fl. skulle finnas kvar och det är väl inte viktigt heller...

Tja, det förklar ju varför det inte är som du säger att antalet tvåtaktare är konstant.

 

Kan dra det igen för den som orkar: Vem byter en rasad växellåda på en bil som är värd 10000 i fungerande skick? Få. Varför är den bara värd 10000? För att folk som har 20000 kan få en mycket bättre bil. Vem lägger pengar på att hålla en gammal tvåtaktare välskött och välservad? Fler, men ändå inte så många idag. Vem ids lämna in och få en gammal tvåtaktare som strular fixad för en okänd kostnad när man kan få en nyare (4-taktare) för inte så mycket mer pengar, precis som i bilfallet? Men viktigare är, varför är det inte värt att fixa tvåtaktaren? Jo för att personer som Ulf bidrar till att något sänka värdet på tvåtaktare vilket för hela tvåtaktsflottan något närmare skroten den dagen de strular. 

 

Om folk slutar köpa nyare grejer lever de gamla kvar skitlänge, se på kuba (för några år sen). Där är det värt att fixa en gammal tvåtaktsbil, för marknaden är inte överflödad av nyare.

 

Alkylat är trevligt men är väl en önskedröm för alla utom vi med segel och aktersnurra, för oss är det gött :)

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev lp75:

Jag skulle gissa på att en 4-takt drar ca20-25% mindre i optimal marschfart. När det går tungt och i lågfart spar du betydligt mer. Räckvidden ökar ju också, ett stort plus tycker jag speciellt när man blir överraskad av dåligt väder.

Riktigt så här illa är det inte. Drar man av 1500 varv från topp så skiljer det normalt ganska lite mellan en 2- och 4-takt. Detta beror på att spolningen i 2-taktaren optimerats för dessa varvtal.

Detta gör i sin tur att det skiljer mycket vid andra varvtal, speciellt vid låga. 

 

Sedan är OMCs V4:or kända för att vara törstiga, så just den motorn låter sig nog aldrig jämföras med en 4-taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev guestsson:

Riktigt så här illa är det inte. Drar man av 1500 varv från topp så skiljer det normalt ganska lite mellan en 2- och 4-takt. Detta beror på att spolningen i 2-taktaren optimerats för dessa varvtal.

Detta gör i sin tur att det skiljer mycket vid andra varvtal, speciellt vid låga. 

 

Sedan är OMCs V4:or kända för att vara törstiga, så just den motorn låter sig nog aldrig jämföras med en 4-taktare.

Ok, lite felformulerat. Menade vid normal körning då man ligger stor del i marschfart i fint väder så kan man nog spara 20-25%. Då räknar jag alltid verklig förbrukning, vad som går i mellan tankningarna(då är det ju även lite Start/stopp medräknat).

 

jag tycker det är rätt ointressant vad man lyckas få för förbrukning på mätaren när man kör, stämmer dåligt med verkligheten när börsen skall fram :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...