Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nilsnobbing

Sätta an rigg utan akterstag.

Rekommendera Poster

Hello, me again! 😀

 

Som ni kanske märker är tillvaron uppfylld av min Litorina som jag upptäcker för fullt. Förhoppningsvis blir det premiärtur i morgon med familjen. 

 

Den har en något udda rigg. Inget akterstag men bakåtsvepta spridare. Både yttre och inre vant står 3-4 dec akter om masten. Problemet är att jag inte får tillräcklig spänning i förstaget (som har rulle monterad). Jag förstår att det är toppvantens anspänning som avgör hur hårt förstagets spänns. Nu jag dragit vanten så hårt jag törs men jag är ändå inte nöjd med förstagets spänning. På förstaget finns ingen vantskruv, endast ett schakel som krokar i fästet. 

 

Tips? 

 

N. N

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar här att det är svepta spridare och partialrigg. 

Toppvanten sträcker mycket riktigt förstaget, men om du har svepta spridare krummas då masten. Undervanten reglerar detta. 

Kolla att masten är rak, inte böjd. 

 

Hursom - du kan dra mycket hårdare än du tror. Jag sätter an så mycket jag vågar på båten, sedan tar jag fram min riggspänningsmätare och inser att det är alldeles för löst. Så - veva på. Mitt förstag har visserligen en vantskruv, men den rör jag inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, partialrigg 9/10. Glömde skriva det. 

 

Du kanske har rätt, man får väl safta i lite till. Båten är ju fortfarande obekant så man är väl lite extra nojig. 

 

Ska troligen ut i morgon och flyta på sjöhavets yta. Får experimentera innan vi drar. En beskedlig tur på 10 mm är planen. Övernattning och hemfärd. Sen blir det, om gudarna vill, en veckas ensamsegling i Höga kusten. En plan som är rätt lös i kanterna än så länge. 

 

Tack för coachning! 👍

 

N. N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev nilsnobbing:

En beskedlig tur på 10 mm är planen.

 

 


😛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även min Dixie 27 har 9/10-rigg - jag sätter an den med löst akterstag; det använder jag sedan främst för att krumma masten. 

 

Som sagt - bara att ta hem hårdare och se till att masten är (hyfsat) rak - lite böj akterut är bara bra. 

 

Ha en fin tur 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja spänna vanten kan man göra rätt bra innan det händer något. Första gången jag mastade på så tyckte jag att jag dragit  för hårt men det tyckte inte gubben som seglat i 30 år han skruvade en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev raol:


😛

Ja man ska starta försiktigt 😀

(autocorrect) 

/nn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ingen riggspännare? Toppvanten skall du sätta an 20% av brottgränsen, dvs väldigt hårt. Det skall göra ont i själen och sedan tar men ett par varv till... Glöm inte att smörja in vantskruvarna med vantfett när du skall lägga så mycket tryck på skruvarna.

Utan akterstag får du inte riktigt uppsträckt förstag som med en båt med akterstag. När du seglar kommer trycket i storseglet spänna upp förstaget lite, men på en pinkryss kommer förstaget bukas lite ändå. Bara att gilla läget och hålla lite lägre på kryssen och segla fortare istället.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2018-07-08 vid 21:49 skrev nilsnobbing:

 

Ska troligen ut i morgon och flyta på sjöhavets yta. Får experimentera innan vi drar. En beskedlig tur på 10 mm är planen. 

 

Tack för coachning! 👍

Jaha. Pannkaka. En dålig dag på det stora hela. Opackat i morse, osedvanligt sen start. Men just ja, fylla bensin. Nämen! Läckte dunken i bagaget? Oj, passade den gasoltuben inte köket? Plask!! Ena dottern ramlade från bryggan. Knöt loss kl 16.30. Nämen, ska det inte komma kylvatten? Och varför ryker motorn så? Premiärseglingen gick i 0,5 knop tillbaks till bryggan för rullfock. Vilken dag... 

 

Vi slaggar i hemmahamn i natt (Juniskär). Nystart i morgon. 

 

N. N

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som man bäddar får man ligga....

Du måste provköra sakerna innan du ger dig ut på sjön! Ta för vana att kolla alla system VID BRYGGAN efter sjösättning. Speciellt när du har, för dig, en ny båt.

 

- Kolla att motorn går som den ska.

- Fungerar köket?

- Fungerar värmaren om sådan finns?

- Fungerar kylskåpet om sådant finns?

- Fungerar instrumenten som de ska?

- Är riggen och seglen rätt riggade? Hissa upp storen med båten i vindögat och se om alla travare är rätt insatta om detta inte gjordes vid riggningen.

 

Dessa tester måste få ta sin tid. Bättre att komma iväg ett par dagar senare med en fungerande båt än att segla ut med en båt du inte kan använda.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev rgsson:

Som man bäddar får man ligga....

Du måste provköra sakerna innan du ger dig ut på sjön! Ta för vana att kolla alla system VID BRYGGAN efter sjösättning. Speciellt när du har, för dig, en ny båt.

 

- Kolla att motorn går som den ska.

- Fungerar köket?

- Fungerar värmaren om sådan finns?

- Fungerar kylskåpet om sådant finns?

- Fungerar instrumenten som de ska?

- Är riggen och seglen rätt riggade? Hissa upp storen med båten i vindögat och se om alla travare är rätt insatta om detta inte gjordes vid riggningen.

 

Dessa tester måste få ta sin tid. Bättre att komma iväg ett par dagar senare med en fungerande båt än att segla ut med en båt du inte kan använda.

 

/R

Jo, du har förstås rätt. Fast just motorn hade jag testkört och det var nog slarv bakom problemet. När jag kom tillbaks till bryggan upptäckte jag att jag glömt att öppna luftskruven till den interna tanken. Hur du nu hänger ihop vet jag inte, men när jag öppnade den och testkörde vid bryggan fungerade kylningen som den skulle igen. Men är inte det märkligt? Jag är ingen motorman, men finns det verkligen en koppling mellan dessa system? 4 hk, 4-takt Yamaha. 

 

Köket hämtade vi ut från posten 30 min före avresa och den patroner vi hade hemma passade inte. Även fast vi hade ett fullt fungerande kök i båten ville vi använda det nya, så det blev en liten detour för att köpa tuber. 

 

I övrigt är båten mycket enkel. Kyl? Japp, fast denna gång dubblerade vi med kylväska just för att vi inte testat. Värmare? Nope! Instrument? Två handhållna GPS:er, testkörda. Samt passare, kurslinjal och sjökort som jag testkört i 25-30 år 😀

 

Som tur är har vi en fin hemmahamn och under kvällen infann sig stämningen. Men visst har du rätt, en halv dags ytterligare förberedelser hade inte varit fel. 

 

N. N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev nilsnobbing:

 Samt passare, kurslinjal och sjökort som jag testkört i 25-30 år 😀

 


Då är ju sjökorten nästan inte inkörda.

Ungefär som mina pappesjökort över Norlandskusten - tryckt 1988

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog klokt att stanna vid bryggan. Sådana dagar existerar men är lyckligtvis sällsynta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Jaha. Pannkaka. En dålig dag på det stora hela. Opackat i morse, osedvanligt sen start. Men just ja, fylla bensin. Nämen! Läckte dunken i bagaget? Oj, passade den gasoltuben inte köket? Plask!! Ena dottern ramlade från bryggan. Knöt loss kl 16.30. Nämen, ska det inte komma kylvatten? Och varför ryker motorn så? Premiärseglingen gick i 0,5 knop tillbaks till bryggan för rullfock. Vilken dag... 

 

Vi slaggar i hemmahamn i natt (Juniskär). Nystart i morgon. 

Är det juniskär utanför Sundsvall kan jag vara med och titta på riggen till veckan om du vill? Jag åker till ulvöregattan nu över helgen men är hemma igen till veckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Det var nog klokt att stanna vid bryggan. Sådana dagar existerar men är lyckligtvis sällsynta.

 

Fast brukar inte ofta första turen med en  "NY" omfatta en del problem.

 

Den erfarenheten har i alla fall jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Fast brukar inte ofta första turen med en  "NY" omfatta en del problem.

 

Den erfarenheten har i alla fall jag.

Vi är ute på en klassik "shake down cruise". Har i sakta mak tagit oss de 10 distansen till Åkeröviken och upptäckt flera saker som bör åtgärdas. 

 

Att bo fyra pers i denna båt går bra, men campingvana hjälper till. Den är ju dock främst köpt som dagstur åt, eller weekendbåt. Många finurliga finesser men också ett par tveksamheter. Men än så länge är vi mycket positiva till konstruktionen. 

 

Toppade nästan 3 knop, annars var det mest bleke. Sista 3-4 bogserades vi av en vän som också skulle dit. Ledan var för stor (för barnen, vi vuxna stortrivdes). Sälspaningen utanför Spikarna gav plus i kanten hos både stora och små. 

 

Motorproblemet består med andra ord. Motorn pinkar kylvatten men tycks ändå gå varm. Ryker oroväckande och i det läget slår jag av. In och ut ur hamn funkar dock fint som tur är. Det blir service när vi kommer hem igen. Suck, jag som tyckte den såg så fin och fräsch ut. 

 

Eskapaden fortsätter! 

 

/Kpt Nils Nobbing 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev makke_the_muss:

Är det juniskär utanför Sundsvall kan jag vara med och titta på riggen till veckan om du vill? Jag åker till ulvöregattan nu över helgen men är hemma igen till veckan

Tackar för erbjudandet men jag tror jag har styrsel på riggen nu. Vill segla i lite mer vind innan jag skruvar mer. 

 

Men ja, det är i Sundsvall 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev nilsnobbing:

 

Toppade nästan 3 knop, annars var det mest bleke. Sista 3-4 bogserades vi av en vän som också skulle dit. Ledan var för stor (för barnen, vi vuxna stortrivdes). Sälspaningen utanför Spikarna gav plus i kanten hos både stora och små. 

 

 

I båtkubben i Hunnebostran, hade man några samlinga om olika segelmål nån gång på 1990-talet.
Jag segladeHavsfidra på den tiden.

Första samlingen handlade om att segla till Bornholm. I runda slängar 250 distansminuter enkel väg. Det var några av klubbens medlemmar som hade segla dit nåt år före.

Om man skall segla till nåt lite avlägsnare mål, är ju ofta pricipen att man skall stå på och segla långa etapper till att börja med, för att kunna ta det lite lugnare sedan. När området har man ju tjags att bå när som.

En av "seglarna" hade som pricip att gick det saktare än fyra knop, så gick han för motor.

Jag var tvungen att häva upp min ljuva stämma och protestera. Skulle jag gå för motor varje gång faten sjönk under 4 knop, då fick jag nästan aldrig segla. 😣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då så, hemma igen. Otroligt slängt att vara på havet igen!

 

Motortrasslet består, men seglingen var fin. 2 timmar läns i 5-6 m/s. Ganska ordentlig sjö dock, men Litorinan kändes trygg och stadig. Sen dog vinden helt i 45 min och vi fick ligga och skvalpa innan den kom tillbaks. Viktigast av allt: Kaptenskan och småkaptenerna nöjda 😀

 

Nu efter en tur har listan på saker att åtgärda växt. Trots att det är en liten, enkel båt är det mycket som kan gå fel 🙄

 

Kort sagt, mycket nöjd med båten på det stora hela, men ett par knepiga konstruktionslösningar man får leva med. 

 

N. N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev nilsnobbing:

 

Nu efter en tur har listan på saker att åtgärda växt. Trots att det är en liten, enkel båt är det mycket som kan gå fel 🙄

 


Det är väl av den anledningen man sticker ut med båten på längre och kortare turer. För att testa om det fungerar som man fixat sen sist och få ideer om vad man skall bygga o till nästa gång.

Mitt minne är bra - men kort. Hade inte du nåt med sjön yrkesmässigt att göra?

Hade en kompis - dessvärre avliden. Han seglade som styrman på båtar på världshaven. När han kom hem ville han alltid följa med ut på sjön i min, då 16 fots segelbåt med motiveringen. "Det var så länge sen han var på sjön". 🙄

Att gå över Atlanten med en stor fraktbåt, var inte att "va på sjön". Det var att jobba.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Thallatha:


Det är väl av den anledningen man sticker ut med båten på längre och kortare turer. För att testa om det fungerar som man fixat sen sist och få ideer om vad man skall bygga o till nästa gång.

Mitt minne är bra - men kort. Hade inte du nåt med sjön yrkesmässigt att göra?

🙄

Precis, på något sätt måste man bli kompis med sin båt, och då är segla det bästa sättet. 

 

Nope, jag är en helt vanlig kontorsråtta i statlig tjänst. I forntiden funderade jag faktisk på en karriär till sjöss men jag är glad att det inte blev så. Nu kan man vara hemma med ongarna och se dem växa. Äldsta tjejen, 8 år, var riktigt nyfiken på navigation. Kul! Hoppas det blir seglare av dem. 

 

Nils Nobbing 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev nilsnobbing:

I forntiden funderade jag faktisk på en karriär till sjöss men jag är glad att det inte blev så. Nu kan man vara hemma med ongarna och se dem växa. Äldsta tjejen, 8 år, var riktigt nyfiken på navigation. Kul! Hoppas det blir seglare av dem. 

 

Nils Nobbing 

 

Så gjorde faktiskt kompisen också efter att han gift sig och fått barn.

Han tog trafikort och började köra taxi här lokalt.

Efter ett antal år fick han jobb som färjeskeppare mellan Lysekil och Fiskebäckskil. En liten pen båttur på 1,5 distansminuter var väg. 

Han va lärare på förarintygsutbildningar. Lånade en handburen GPS av mig för att sätta sig in i hur det fungerade. Hade med sig den på färjan en dag. En tilläggning i Lysekil och två på Fiskebäckilssidan. Det var mycket intresant att se spåret efter färjan - när jag fick tillbaka GPS;en. Det var inga stora avvikelser på kursen under en dags arbetspass och väldigt många turer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thallatha:

Att gå över Atlanten med en stor fraktbåt, var inte att "va på sjön". Det var att jobba.

Japp, med tre mål lagad mat om dagen, luftkonditionerad hytt och hygglig lön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev bhemac:
3 timmar sedan skrev Thallatha:

Att gå över Atlanten med en stor fraktbåt, var inte att "va på sjön". Det var att jobba.

Japp, med tre mål lagad mat om dagen, luftkonditionerad hytt och hygglig lön.


Så var det inte i min hemmabyggda PoP16. 

Möjligtvis hade vi med oss nånt till fika, men troligtvis inte.
Luftkonditioneringen var saltmättad havsluft.
Han fick följa med ut och segla gratis och kunde även stoppa ner handen i vattnet när han satt i sittbrunnen.

Det var härligt på den tiden.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...