Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Elegancej

Larmet från motorn tjuter Yamaha 30hp

Rekommendera Poster

Äntligen verkar det som jag fått ordning på motorn nu så den går som den ska, när farten ökar till ca 8kn så tjuter larmet från motorn och den börjar gå ner i kapacitet. Trodde först det var slut på olja i autolube men är nästan nere på 1/4 tank. Vilka saker larmar Yamaha 30 HP autolube 1988 2takt för.

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överhettning... Troligtvis impeller eller annars i mer sällsynta fall tryckhållningsventil om sådan finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bra tryck på skvaller strålen, men var gång jag känt på den så kommer det kallt vatten, termostaten öppnar och stänger som den ska börjar öppna mellan 50 - 55 grader och fullt öppen straxt över 60 så jag antar att det är normalt. Finns det mer den larmar för.

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn varm? Då borde inte inte komma helt kallt vatten. Stopp i någon kylkanal?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde larma på låg oljenivå eller överhettning.
Jag hade problem med att larmet började tjuta på min 30 hp från -89.

I mitt fall handlade det om att det var glapp på kablaget in i reglaget.
Dock så tappade aldrig min motor effekt.

Oljenivå vakten bör vara lätt att reda ut om den krånglar.
Vet du när impellern är bytt senast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impeller är bytt förra sommaren så den har gått kanske 15h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du kollat filtret innan oljepumpen, bör sitta även på dessa mindre motorer med Autolube. Annars förklarar som sagt en ej öppnande poppet/tryckhållningsventil dina symptom...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det filtret mellan tanken och pumpen? Det konstiga är att det larmade inte när motorn inte gick som den skulle körde fullt ställ varvade ca 5000 och straxt under 7knop nu efter ny genomgång av förgasare och justering av dessa så nu när det går ca 3500 - 4000rpm och går upp över 8 knop så började den skrika stänger av och startar om den är tyst tills jag

kommer upp i samma som förut 8kn. då skriker den igen fortsätter jag då köra så går den ner i sk. limpmode.

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett larm som tjöt på min Honda ja jag vet inte samma märke, Men det visade sig vara tiltfunktionen! när motorn var för långt ner så larmade den för att den trodde att den var väldigt långt ner pga att en liten plast sak hade gått av  typ där riggvinkel pinnen sitter, så när jag kopplade ur den så blev det tyst, den hängde ihop med en mätare på instrumentet som visar hur båten ligger i vattnet, så nu ser det ut som att båten går på näsan men det är tyst och tilten funkar som vanligt.

annars tänker jag väl på om du inte brukar fälla upp motorn och det har växt inne i kylkanalerna, vår förra ägare hade inte fällt upp så jag har rensat en hel del tulpaner där inne med ståltråg mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...