Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
nilsnobbing

Försäkring, vilka bolag försäkrar masten?

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Köpte min trailerbara Litorina tidigare i sommar och försäkrade slentrianmässigt på Länsförsäkringar där jag har mina andra försäkringar. 

 

Har dock insett att jag måste byta till ett bolag som försäkrar masten bättre. Riskmomentet för oss är inte vid segling främst, utan när vi mastar på och av inför släpande på vägen. 

 

Vilka bolag är egentligen bäst när det gäller masten? Vet att detta varit uppe tidigare men bolagens villkor är ju färskvara. 

 

Mvh

Nils Nobbing 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har inte råkoll på alla bolag men vet att Pantaenius försäkrar din rigg och utan åldersavdrag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Silverfox59:

Jag har inte råkoll på alla bolag men vet att Pantaenius försäkrar din rigg och utan åldersavdrag. 

Vid mastskada hade Sv Sjö 30% åldersavdrag varför jag bytte till Alandia.

http://lasselundell.se/adagio.html

adagio4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
14 minuter sedan skrev Lasse-L:

Vid mastskada hade Sv Sjö 30% åldersavdrag varför jag bytte till Alandia.

http://lasselundell.se/adagio.html

adagio4.jpg

Spännande. Jag pratade med Svenska Sjö för en månad sedan då jag tänkte se över min försäkring. De sa att de bara hade åldersavdrag för segel och kapell. 

Jag blev kvar hos Pantaenius för det var för mycket ”om” och ”ifall” hos SS. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla bolag försäkrar riggen, men jag tror alla utom Pantaenius har åldersavdrag.

 

Bäst är att maila en tydlig fråga till varje försäkringsbolag.

 

"Jag planerar att byta försäkringsbolag och vill ha svar på några frågor."

Tala om vad det är för båt, ålder, pris, mm.

Beskriv två, tre olika skadehändelser som är viktiga för dig och fråga vilken ersättning vardera skada skulle ge.

Fråga vad det kostar med "normal" självrisk.

Fråga vad det kostar med tex. 10 000:- kronor i självrisk.

 

De som inte svarar inom några dagar kan du ju hoppa över direkt. Får man inte svar när man vill bli kund kan man ju gissa hur lätt det kommer att gå om man drabbas av en skada. Lite förlåtande kan man vara i semestertider och skicka en påminnelse efter några dagar.

 

Jag tror du kommer att komma fram till att Pantaenius med förhöjd självrisk ger en rimlig kostnad med full ersättning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Svenska Sjö ville ha 10.000 i självrisk. 

Pantaenius har 12.000. 

Försumbart i detta sammanhang enligt mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självrisken kan man ofta bestämma själv och den påverkar försäkringspremien rätt mycket.

 

När vi tog vår försäkring var standardsjälvrisken hos bolagen runt 3 till 5 tusen kronor och Pantaenius årskostnad var då rätt hög, men genom att höja självrisken till 9 000:- kronor sänktes kostnaden till i nivå med övriga.

 

Låg självrisk är bra för den som inte vill/kan göra nästan något själv på sin båt, men om man klarar av att fixa småskadorna själv så är det ju onödigt att årligen betala en hög försäkringspremie.

Låg självrisk är också att föredra om det är mycket småstölder där båten ligger. Det är ju surt att ha en försäkring där självrisken alltid är högre än värdet på det man blir av med.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En liten förklaring till varför man ska fråga försäkringsbolagen om vilken ersättning man kommer att få vid olika skador.

 

Så här står det i Alandias villkor tex.

 

Alandia avgör från fall till fall hur en skada eller förlust ersätts. Olika alternativ finns vid del- och totalskada:

Delskada:

- betala reparationskostnader

- ersätta med likvärdig del

- ge kontantersättning

Skadad del som är högst 10 år gammal, och inte går att reparera, ersätts med likvärdig eller ny. Skadad del som är äldre än 10 år och som inte kan repareras eller ersättas med likvärdig, ersätts med marknadsvärdet, dock minst 50 procent av nyvärdet.

 

Det är inte så lätt att "gissa" vilken ersättning man kommer att få, men min bedömning är

  • att en 9 år gammal mast som inte går att reparera ersätts med en begagnad mast om det finns en, annars får man en ny. Frågan är om man ska fixa i ordning allt och masta på själv eller om det ingår i försäkringen. Det står att man ersätts med en ny del, men min gissning är att man får masten "monterad" på båten.
  • att en 11 år gammal mast ersätts med en begagnad mast om det finns en, annars får man värdet för en 11 år gammal mast men minst 50 % av vad en ny mast kostar. Här är det väldigt luddigt hur skadan åtgärdas tycker jag. Troligen får man en begagnad mast eller kostnaden för en halv ny mast och får göra hela jobbet själv.

Kanske blir allt tydligare om man lusläser villkoren, men vem vet.

Alltså bäst att fråga innan man tecknar försäkringen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev Mackey:

Självrisken kan man ofta bestämma själv och den påverkar försäkringspremien rätt mycket.

 

När vi tog vår försäkring var standardsjälvrisken hos bolagen runt 3 till 5 tusen kronor och Pantaenius årskostnad var då rätt hög, men genom att höja självrisken till 9 000:- kronor sänktes kostnaden till i nivå med övriga.

 

Låg självrisk är bra för den som inte vill/kan göra nästan något själv på sin båt, men om man klarar av att fixa småskadorna själv så är det ju onödigt att årligen betala en hög försäkringspremie.

Låg självrisk är också att föredra om det är mycket småstölder där båten ligger. Det är ju surt att ha en försäkring där självrisken alltid är högre än värdet på det man blir av med.

 

Mackey

Jag tycker det hänger mycket på värdet av båten. 

Skillnad om du har en båt för 100.000 eller en på 1.000.000. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Silverfox59:

Spännande. Jag pratade med Svenska Sjö för en månad sedan då jag tänkte se över min försäkring. De sa att de bara hade åldersavdrag för segel och kapell. 

Jag blev kvar hos Pantaenius för det var för mycket ”om” och ”ifall” hos SS. 

Min mastskada var 2014 tydligen är villkoren ändrade.

Jag fick inget åldersavdrag för jag köpte en begagnad mast.

Ny mast skulle gå på 89000 Skr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input! Som ni säger är det ju en bra idé att ringa runt men det är aldrig fel att få några tips med sig. 

 

Jag satte försäkringsvärdet till 60000 kr så det är inte några jättesummor. En självrisk på 10-15000 känns fel, de flesta skador som kan inträffa är väl betydligt "billigare" än så. 

 

Ringer runt.... 

 

N. N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självrisken är ju det man kan laborera med själv för att få den ersättning man vill för den typ av skador man tror sig få.

 

Vill man få hjälp av varv att laga skrapmärken och lindriga grundstötningar ska man välja lägre självrisk och högre försäkringspremie.

 

Om man är mera orolig för stora skador och fixar småsakerna själv kan man välja högre självrisk och få en betydligt lägre försäkringspremie.

 

Man kan nog räkna med att en enklare kölskada där kölen ska spacklas, slipas och målas kostar bort mot 10 000:- kronor.

Upptagning och sjösättning, 2 000:- kronor.

Åtta timmars arbete, 6 000:- kronor.

Material, 2 000:- kronor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...