Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kvinnornasman

Renoveringstråd

Rekommendera Poster

Hej. 

Har nyligen köpt en Alfa24. Köpte den för skrovets skull då jag vill ha aluminiumskrov. Jag tänkte jag skulle starta en tråd för min renovering. Dels för att jag själv tycker det är kul och det kanske kan uppskattas av flera. Sedan finns det en otrolig kunskap här på MG så om jag kör fast är jag säker på att jag kan få tips och råd. 

 

Båten har stått i många år, jag hade först en tanke att renovera upp den i den originalutförande, men jag vill sätta min egen prägel på båten och kommer renovera i etapper. Dels för att kunna använda den lite emellan och dels för att känna mig fram hur jag vill ha den. 

 

Den har i dagsläget 2 st B20 motorer med Aq 100 A - drev. 

Dessa skall monteras ur då jag har sålt dom. Min tanke är att låta svetsa igen aktern för att sedan hänga på en utombordare. 

 

Jag har också börjar riva ut allt så att jag enbart skall ha skrovet kvar. 

 

Jag bifogar lite bilder hur den ser ut nu. Och ja, man får lov att kalla henne ett riktigt jävla renoveringsobjekt. 

36421704_2145888955438474_6737815887895592960_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kent_W:

Hej!

När det blir dags för dig att "hänga på en utombordare" finns det en färdig lösning för att enkelt
ordna den saken.  Kolla på den här länken och hör gärna av dig för mer info.

 

https://www.blocket.se/gavleborg/_PROBOX_150__Motorfaste_for_stora_Utombordare_79043785.htm?ca=5&w=3

 

/ KentW

Hej. 

Tack för tipset, väldigt smart lösning men tyvärr alldeles för mycket pengar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja få bort färgen på båten, både överdel och botten. En del av det är så gammal så det skulle nog lossna med en högtryckstvätt, men har ni några tips på hur man får bort färg från aluminium? har enbart haft plastskrov innan. 

 

Mvh

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kvinnornasman:

Ingen som har erfarenhet av färgborttagning på aluminium? 

Brukar lösa sig med tiden!

Kolla med typ billackerare, jag vet att vissa brukar avfärga aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev bhemac:

Brukar lösa sig med tiden!

Kolla med typ billackerare, jag vet att vissa brukar avfärga aluminium.

Ja, färgen på överbyggnaden har ju börjat ge sig, men kan tänka att bottenfärgen är lite värre. Tack för tipset. 

 

Hade även en fundering på att skaffa en blästertillsats till högtryckstvätt, men man vill ju inte förstöra aluminiumet heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte jag skulle uppdatera tråden lite. Idag togs dreven bort. Nästa steg blir att lyfta ut motorerna/ta bort sköldarna. 

37342182_10155442707342595_491234165765701632_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår när jag tog bort lite panel så såg jag något som jag tror är en dieselvärmare med tillhörande behåller för bränsle. Någon som kan bekräfta detta? modell? erfarenheter? Är det något som är värt att behålla? 

 

bifogar bilder.  

37585966_10155447291722595_4919109254805192704_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallas el likn för fotogen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Wallas el likn för fotogen

Misstänkte detta, skall se om jag hittar någon nummer eller fabrikat på den. Känns som en äldre modell när man googlar runt. Har du någon erfarenhet av liknande? är det bra grejer? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla Wallas 1400

En lättmekad och bra värmare

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Kolla Wallas 1400

En lättmekad och bra värmare

Tackar! den såg ju väldigt lik ut :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Jag sitter och funderar över durken i båten. Jag har googlat runt på olika lösningar för att jämföra lite priser och så. 

 

kan vara bra att nämna redan nu att jag strävar efter att ha så lite organiskt material som möjligt i båten. 

 

Så ett alternativ är att köra på aluminiumburk,  dyrt och inte så snyggt. 

 

Men kom jag in på tanken att köpa komposittrall då jag trodde detta var 100 procent plast. Men det visade sig att det innehåller ganska många procent träfibrer, detta kommer resultera i att man måste lägga det som en trall och då ha mellanrum. 

Sen kom jag och tänka på hur det såg ut förr i båtar, när man lade teak och nåta det. Är poängen med nåtning att göra det tätt men samtidigt ge utrymme för trät att röra på sig? 

 

Jag hittade till slut en firma som sålde plast plankor, som är tillverkade av 100 procent plast. Men detta var ju nästa lika dyrt som äkta teak, flexi-teak.. fördelen med detta är att man kan lägga det utan mellanrum och få så sätt få en tät durk. 

 

Men om det nu är så att nåtning har som funktion att täta men ge utrymme för materialets rörelse så hade det ju varit en lösning att köra på komposittrall och nåta det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt vad du söker kanske men jag har lagt matta, den typen som används som entremattor. Ligger 2m brett. Ligger stilla, halkfri och ganska behaglig att gå på.

Under madrasserna i förpiken har jag lagt Bergo plastgolv. En bekant blev inspererad och la i sittbrunnen, fungerar fortfarande bra nu efter ett par år ute.

 

matta.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Inte riktigt vad du söker kanske men jag har lagt matta, den typen som används som entremattor. Ligger 2m brett. Ligger stilla, halkfri och ganska behaglig att gå på.

Under madrasserna i förpiken har jag lagt Bergo plastgolv. En bekant blev inspererad och la i sittbrunnen, fungerar fortfarande bra nu efter ett par år ute.

 

matta.png

Tack för tipset, sådan matta har jag haft som fundering om jag någon gång bygger en överbyggnad. Ja bergo golv är ju ett alternativ, det hade ju i så fall varit om jag lägger aluminium först och sedan bergo. Det är just underlaget/stabiliteten i durken jag är ute efter. Men tack för tipset :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du ha så lite organiskt material som möjligt?

Risken att det suger fukt, brandrisk eller vad?

En ordentligt lackad träskiva, tex sådan med teak/coto som säljs i marinbutikerna, suger inte fukt, är behaglig att gå på osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Varför vill du ha så lite organiskt material som möjligt?

Risken att det suger fukt, brandrisk eller vad?

En ordentligt lackad träskiva, tex sådan med teak/coto som säljs i marinbutikerna, suger inte fukt, är behaglig att gå på osv. 

Jag vet att trä som antingen är behandlat med lack eller till och med plastad på bägge sidor håller i många år. Och jag kommer vilja ha vissa trädetaljer i båten för att jag tycker det är snyggt. Men just nu när jag fått tag i ett aluminiumskrov så skulle jag vilja ha så lite trä som möjligt på utsatta områden som tex durken. Och det har med fukt/mögel/röta att göra. Tror att värdet på båten kan bli bättre också. Sen har jag fått för mig (rätta mig om jag har fel) att lackad träskiva lätt kan bli halt, precis som ett teakdäck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kvinnornasman:

Sen har jag fått för mig (rätta mig om jag har fel) att lackad träskiva lätt kan bli halt, precis som ett teakdäck. 

Jo det blir halt. Hade fina durkar med kotoinlägg som lackades. Snorhalt. Lackade om med halknix. Inte halt men det såg skitigt ut. Sen blev det matta trots att jag egentligen inte gillar mattor i båten.

Ett "riktigt" teakdäck är inte halt - om man inte lackar det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jo det blir halt. Hade fina durkar med kotoinlägg som lackades. Snorhalt. Lackade om med halknix. Inte halt men det såg skitigt ut. Sen blev det matta trots att jag egentligen inte gillar mattor i båten.

Ett "riktigt" teakdäck är inte halt - om man inte lackar det!

La i förra båten in en teak/coto durk i hytten och lackade med halkanix i översta lagret - inte ett dugg halt och blev skitsnyggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit till punkten att avlägsna gammal isolering/gummilister/mattor på innerskrovet. Det sitter som f*an!! Och aluminium är så mjukt så vill inte använda vassa föremål för mycket, det resulterar i fula märken. 

 

Jag kommer bifoga 2 bilder. Är det någon som har erfarenhet av att avlägsna liknande ifrån aluminiumskrov? 

 

 

41895214_1895205727233198_3347605434440613888_n.jpg

41926430_708392349537408_8883947007744409600_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kvinnornasman:

Nu har jag kommit till punkten att avlägsna gammal isolering/gummilister/mattor på innerskrovet. Det sitter som f*an!! Och aluminium är så mjukt så vill inte använda vassa föremål för mycket, det resulterar i fula märken. 

 

Jag kommer bifoga 2 bilder. Är det någon som har erfarenhet av att avlägsna liknande ifrån aluminiumskrov? 

 

 

41895214_1895205727233198_3347605434440613888_n.jpg

41926430_708392349537408_8883947007744409600_n.jpg

Har du provar att värma med varmluftspistol för att få limmet att släppa?

Om man värmer på litet kan man sedan kanske komma inunder och skrapa bort limmet med en skarpslipad spackelspade eller liknande. Det finns även sådana verktyg som passar i en elektrisk mulitimaskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du provar att värma med varmluftspistol för att få limmet att släppa?

Om man värmer på litet kan man sedan kanske komma inunder och skrapa bort limmet med en skarpslipad spackelspade eller liknande. Det finns även sådana verktyg som passar i en elektrisk mulitimaskin.

Jag har haft den tanken, sen är jag lite nojig över att använda värme på aluminium. Dock får man väl inte köra alltför varmt och alltför länge.  

Redigerad av Kvinnornasman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev patrikflink:

Läs denna tråd:

 

Hittade ett mirakelmedel! Dock så var det längesedan...

Tack för tipset! 

Dock bör jag nog få bort lister/det gula skumgummit innan jag använder detta medel, känns som det inte kommer göra någon nytta annars. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. 

Nu har jag testat lite olika saker. 

För att få bort skumgummit funkade en nylonrondell fint ifrån biltema, dock tar det bara bort det lösa. 

För att få bort listerna använde jag varmluftspistol men listerna var så tjocka så jag fick bara bort en del. 

 

Till sist gick jag på med en grovrengörare, det funkade hyfsat på limmet där skumgummit hade suttit men på det som var kvar av gummilisterna resulterade bara i att jag smetade ut gummit... 

 

Så nu får det nog bli att testa någon kemikalie.. jag satt och fundera på avfettning? hur går det mot aluminium? finns väl speciell avfettning för aluminiumfälgar som tar bort asfalt och dylikt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...