Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Undrar om någon vet hur man korrekt flaggar med EU flagg vid segling utomlands? Skall EU flaggan sitta under gästflagg på styrbords sida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Maringuiden.

Vad finns det för anledninga att föra EU-flagg över huvud taget om man besöker andra länder.

Man för ju den svenska nationsflaggan om man kommer från Svergie och respetive lands nationsflagga som gästflagga. Är man svenk och därmed EU-medborgare, så är man ju inte gäst i EU och EU-flaggan är ju heller ingen nationsflagga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga.

Håller med Thallatha, men om man vill föra EU-flagga då...

 

Min gissning är att alla klubbflaggor mm. inklusive EU-flaggan ska flyttas till babords sida och att endast gästflaggan ska föras på styrbords sida.

Sedan Sverige gick med i EU är vi ju som sagt inte gäster.

 

Vid segling i Sverige hissas flaggor/vimplar på styrbords sida i följande ordning; Kunliga klubbar, rikstäckande klubbar, den egna klubben och sedan diverse flaggor och vimplar i önskad ordning. Jag gissar att EU-flaggan bör placeras under de kunliga klubbarna och kanske även under de rikstäckande klubbarnas flaggor/vimplar.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör det enkelt för dig. Skippa EU-flaggan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev rgsson:

Gör det enkelt för dig. Skippa EU-flaggan!


Det är väl inte frågan om att göra det enkelt för sig, utan korrekt flaggning.

Tycker man EU är toppen (av inbördes behundran), så skall den väl föras över flaggen för kunglig klubb.

Tycker man att EU är den koloss på lerfötter som den är, men ändå vill föra flaggan, så sättre man den under VHF-flaggan och piratflaggan.

Eller så struntar man i att köpa den över huvud taget och skänker pengarna till "Rädda Barnen",Stadsmissionen eller Erikshjälpen - så gör det ju någon nytta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av de viktigaste frågorna för EU tycks vara att deras logga måste vara tydligt uppvisad enligt ett regelverk vid varje projekt som fått EU-pengar. Om det är det som är fallet undrar jag hur jag kan få EU att sponsra min segling?

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...