Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PerkinsT6354

Rekorddyr diesel?

Rekommendera Poster

3 minuter sedan skrev kossor:

Ok intressant kul du får den effekten. Men i våra traktorer som arbetar hårt blir förbrukningen något högre, därav så har vi ej gått över till Hvo n men mina grannar har gjort det sedan två år. Men nu när inblandningen av RME ska uppgå till 20 % i bränslet så funderar jag på att gå över till hvo själv.

HVO har ju högre cetantal och skall enligt vad som skrivs då förbrännas bättre, vet inte om det kan ha med det att göra. Jag har en tamd41b i båten och förbrukningen och belastningen är ju en helt annan så jag kan tänkta mig att det är annorlunda där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Pratade med en man som är pensionerad kustbevakare. Han sa att de för några år sedan lämnat in den utrustning de hade för att kolla om man hade grön diesel i tanken.


Har de inte ögonen kvar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Energiinnehåll:

Vanlig diesel: 9,80 kWh/l

Med lågiblandada RME: 9,77 kWh/l

HVO: 9,44 kWh/l

 

HVO innehåller alltså knappt 4% mindre energi.

Tar man ut tex 80% av motorns maxeffekt så lär det inte märkas.

--

Om KBV har behov av att bevisa vilken nytta man gör så fixar de nog provutrustning. Om nu ögonen inte hjälper. Frgen är väl till för att man enkelt ska kunna kontrollera?

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Makro:

Finns det överhuvudtaget att få tag på RME-fri diesel utan att tanka på sjömack?

 

Jo det finns sådana tankställen, i alla fall på framsidan av Moder Svea... 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

...

på framsidan av Moder Svea... 😉

Hur definieras framsida?

Är framsidan det som kommer först i färdriktningen på Moder Svea?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Hur definieras framsida?

Är framsidan det som kommer först i färdriktningen på Moder Svea?

 

Mackey

 

Eller är det den sida av Moder Svea där solen går upp över både ond och god?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Eller är det den sida av Moder Svea där solen går upp över både ond och god?

Det kan ju inte vara på ostkusten då.

Där finns ju inga onda!

 

Det kan ju inte vara på västkusten heller, där regnar det ju alltid!

 

Det måste vara i norr där solen går upp över samerna. De har ju solen i sin flagga.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering!

 

Dieseln kostar idag 11 juni 19.49(!) hos Vänersborgs Marina.

Att t ex. jämföras med att vi tankade på sjömacken i Bengtsfors i går för 15.49.

 

Fyra kronor dyrare, finns inget som motiverar detta!

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma som förra året men att dom är så dyra redan nu är ju illavarslande för kommande semester,

Just den macken är ju dyrare än dom flesta varje år verkar det som, 

Bara bojkott av den som gäller va!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Storebro34:

Uppdatering!

 

Dieseln kostar idag 11 juni 19.49(!) hos Vänersborgs Marina.

Att t ex. jämföras med att vi tankade på sjömacken i Bengtsfors i går för 15.49.

 

Fyra kronor dyrare, finns inget som motiverar detta!

Jag är alltid lite skeptisk till en ny medlem som i sina första inlägg är odelat positiva/negativa till en speciell produkt eller ett företag. Vi har sett lite för många såna drop-ins. 

 

Är du en vanlig medlem som skriver ditt första inlägg så ska du vara välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankar skattefri diesel. Enda sättet man kan överleva ekonomiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar bäst med skattefritt. Tills man blir fast.

I forntiden, då man körde på milskatt i Sverige med lastbilen, då stämplade jag milskattelappen med grejen som satt under en stol i hytten, jag bodde i Sverige en peroid då. På den tiden hade vi i Finland redan skatten inbakad i Dieselns pris, vilket gjorde att Dieseln kostade MYCKET mer än villaolja, priset skiljde nog med tre gånger, tror jag. 

Om man blev fast för att köra på villaolja (kallat brännolja i Finland), som är färgad röd med furfural, så kunde man straffas med bränsleskatt på alla mil som bilen varit körd. Böterna kunde bli i klass med vad en villa kostar att köpa.

En bekants bror lyckades med detta konststycke med en gammal Mercedes på 70-80 talet, och fick böter på 60.000 mk, det är kring 90.000 kronor på den tiden! Ännu sent åttiotal fick man ju över 20 liter bensin för 100 kr.

Denna historia har fått mig att undvika skattefusk i alla former :)

=========================

1992 var vi på semester till Stockholm, då var dieseln dyrare i Sverige än i Finland, och kostade 5,50 kronor litern. En chaufförslön var på kring 80 kronor, så det var nog skillnad i båda ändar... 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Kronvik:

Funkar bäst med skattefritt. Tills man blir fast.

...

Denna historia har fått mig att undvika skattefusk i alla former :)

 

 

Dvs risken att åka fast och konsekvenserna

 

Skön moral vi har i landet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ahmed:

Jag tankar skattefri diesel. Enda sättet man kan överleva ekonomiskt. 

 

Man kan ju också ställa sig frågan om det är motiverat att äga och drifta en båt som kräver att man tankar fuldiesel?

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

 

Man kan ju också ställa sig frågan om det är motiverat att äga och drifta en båt som kräver att man tankar fuldiesel?

Fuldiesel? Man vill ju inte betala för mycket. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

 

Man kan ju också ställa sig frågan om det är motiverat att äga och drifta en båt som kräver att man tankar fuldiesel?

Och där trillade den svenska avunden in, va sosse alla ska ha det lika dåligt, ingen får göra något som avviker från mängden...….

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tog nog en säsong innan jag insåg att den gröna dieseln inte var någon miljödiesel.

 

-Det fanns en tid då man kunde köpa diesel i valfri färg av en gubbe som ägde en bunkerbåt i Göteborgs hamn. Priserna var dagspriser och rätt så förhandlingsbara.

Kunde vara ett problem att få munstycket att passa i däcksgenomföringen, det fick bli att koppla på några förträngningar.

 

Det var väl tre år sedan nu jag såg bunkerbåtskepparens dödsannons i GP. Den aktuella båten har också försvunnit. 

 

Måhända har han fått förlåtelse av himmelrikets revisorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Och där trillade den svenska avunden in, va sosse alla ska ha det lika dåligt, ingen får göra något som avviker från mängden...….

 

Nja. Det har varken med normalisering, politisk tillhörighet eller avundsjuka att göra. Vem som helst kan med lite kreativitet undvika att betala skatt på ett eller annat sätt.  

 

Men vi lämnar ämnet. Jag kan bli lite provocerad ibland när det gäller skatter och jag inser att det var en dum idé att moralisera här på forumet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni ska inte komma här och snacka om dyr diesel. 26 kr litern fick jag betala för  BENSIN 2015 vid sjömacken på Torpön i sjön Sommen. Vad kommer den inte att kosta i år? Och att man får stå i kö pga att det är en festplats också med ett jädra hålligång, men jag knådar in mig för att tanka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man 7 barn och 12 förtag att driva. Då tycker jag att det rätt för mig att köra på skattefridiesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Ahmed:

Har man 7 barn och 12 förtag att driva. Då tycker jag att det rätt för mig att köra på skattefridiesel.

Då är det alltså rätt att andra, i många fall vanliga arbetande människor, ska betala mer för att vissa inte vill betala för sig?

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Ahmed:

Har man 7 barn och 12 förtag att driva. Då tycker jag att det rätt för mig att köra på skattefridiesel.

Anställ folk för att driva företagen då så slipper du anstränga dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

7 barn ger 13200 i barnbidrag i månaden. Undrar varifrån de pengarna kommer.

Redigerad av AndW
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi beskattas som fastighetsakatten var upplagd, vi beskattas för utsikten!

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-11 vid 13:22 skrev kossor:

Och där trillade den svenska avunden in, va sosse alla ska ha det lika dåligt, ingen får göra något som avviker från mängden...….

Jag kommer från två släkter där man inte är avundsjuk utan alla har det så bra de kan, vill och orkar. Jag har inga problem med att en del människor är rika som troll och andra är fattiga som kyrkråttor så länge kyrkråttorna kan få den hjälp de behöver för att leva ett någorlunda bra liv. Då behövs skatter.

 

I stort sett alla invånare i samhället behövs. Om alla är rika företagare, så finns det ingen personal de kan anställa för att förverkliga sina drömmar och idéer och om alla är arbetare och lägre tjänstemän så finns det ingen som kan anställa dem och ge dem lön. En fabrik utan ingenjörer har inget att producera och en fabrik utan arbetare har inga som kan producera något.

 

Smita ifrån skatten har jag inget överseende med. Det är en fundamental grundsten i ett civilicerat och demokratiskt samhälle att alla som kan bidrar till samhällets utveckling också gör det. Sedan kan man ha synpunkter på nivån på skatten, men i Sverige går ju den absolut största delen av skatten till sådan verksamhet som våra folkvalda beslutat om.

 

Det fins många länder där rika är enormt rika och fattiga är enormt fattiga där koruption finansierar polis, sjukrvård, skolor, mm. Vill man inte leva i ett demokratiskt samhälle där skatter finansierar välfärden går det ju bra att flytta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Mackey:

Jag kommer från två släkter där man inte är avundsjuk utan alla har det så bra de kan, vill och orkar. Jag har inga problem med att en del människor är rika som troll och andra är fattiga som kyrkråttor så länge kyrkråttorna kan få den hjälp de behöver för att leva ett någorlunda bra liv. Då behövs skatter.

 

I stort sett alla invånare i samhället behövs. Om alla är rika företagare, så finns det ingen personal de kan anställa för att förverkliga sina drömmar och idéer och om alla är arbetare och lägre tjänstemän så finns det ingen som kan anställa dem och ge dem lön. En fabrik utan ingenjörer har inget att producera och en fabrik utan arbetare har inga som kan producera något.

 

Smita ifrån skatten har jag inget överseende med. Det är en fundamental grundsten i ett civilicerat och demokratiskt samhälle att alla som kan bidrar till samhällets utveckling också gör det. Sedan kan man ha synpunkter på nivån på skatten, men i Sverige går ju den absolut största delen av skatten till sådan verksamhet som våra folkvalda beslutat om.

 

Det fins många länder där rika är enormt rika och fattiga är enormt fattiga där koruption finansierar polis, sjukrvård, skolor, mm. Vill man inte leva i ett demokratiskt samhälle där skatter finansierar välfärden går det ju bra att flytta.

Tack !

Men du behöver def inte undervisa mig om samhällets struktur och byggnad detta vet jag redan, men vill du känna dig som lite lärare så är du välkommen att göra det naturligtvis. Läser du inlägget vilket du antagligen inte gjort som jag svarade på, så kanske du ska läsa det igen och begrunda mitt svar igen. Vänligen // Peter tidigare kommunfullmäktige ledamot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-06-11 vid 10:42 skrev Ahmed:

Jag tankar skattefri diesel. Enda sättet man kan överleva ekonomiskt. 

 

2019-06-11 vid 12:31 skrev MinbusNimbus:

Man kan ju också ställa sig frågan om det är motiverat att äga och drifta en båt som kräver att man tankar fuldiesel?

 

2019-06-11 vid 13:22 skrev kossor:

Och där trillade den svenska avunden in, va sosse alla ska ha det lika dåligt, ingen får göra något som avviker från mängden...….

 

 

 

1 timme sedan skrev kossor:

Läser du inlägget vilket du antagligen inte gjort som jag svarade på, så kanske du ska läsa det igen och begrunda mitt svar igen. Vänligen // Peter tidigare kommunfullmäktige ledamot.

Jo, jag hade läst och uppfattade det så här.

 

Först skriver Ahmed att han inte överlever om han inte fuskar med skatten. Snyft!

 

MinbusNimbus undrar då om det är rimligt att äga en så stor och dyr båt som tvingar stackars Ahmed att fuska med skatten.

 

kossor tycker MimbusNimbus är ett exempel på den svenska avunsjukan och att det är rimligt att avvika lite från mängden med en så pass stor båt att det krävs lite avvikande skattemoral för att överleva.

(Vet inte om det är särskilt positivt att kossor varit ledamot i komunfullmäktige med de värderingarna.)

 

Senare fick vi också reda på att stackars skattesmitande Ahmed kammar hem 13 200:- kronor i barnbidrag, men det hör inte hit.

 

Så uppfattade jag det jag läste, men det kan naturligtvis vara helt fel.

 

 Tillägg:

PS

Även om svaret avsåg kossors inlägg och han har koll på hur ett samhälle fungerar, verkar det som att i alla fall några andra behöver förbättra sina kunskaper.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mackey:

 

 

 Tillägg:

PS

Även om svaret avsåg kossors inlägg och han har koll på hur ett samhälle fungerar, verkar det som att i alla fall några andra behöver förbättra sina kunskaper.

Nu blev jag nyfiken, vilka då??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

 

Jo, jag hade läst och uppfattade det så här.

 

Först skriver Ahmed att han inte överlever om han inte fuskar med skatten. Snyft!

 

MinbusNimbus undrar då om det är rimligt att äga en så stor och dyr båt som tvingar stackars Ahmed att fuska med skatten.

 

kossor tycker MimbusNimbus är ett exempel på den svenska avunsjukan och att det är rimligt att avvika lite från mängden med en så pass stor båt att det krävs lite avvikande skattemoral för att överleva.

(Vet inte om det är särskilt positivt att kossor varit ledamot i komunfullmäktige med de värderingarna.)

 

Senare fick vi också reda på att stackars skattesmitande Ahmed kammar hem 13 200:- kronor i barnbidrag, men det hör inte hit.

 

Så uppfattade jag det jag läste, men det kan naturligtvis vara helt fel.

 

 Tillägg:

PS

Även om svaret avsåg kossors inlägg och han har koll på hur ett samhälle fungerar, verkar det som att i alla fall några andra behöver förbättra sina kunskaper.

Den bedömningen angående mig och min syn på samhället anser jag att du absolut inte kan bedöma utifrån ett svar som jag anser vara ganska plumpt, angående fuldiesel. Du gör samma tabbe som många andra, men du tillhör ju den skaran här på mg som kan och vet allt, som går att veta i denna värld du har patentlösning på allt. Så antagligen känner du mig och vet vilken partihörighet jag också har. Gör du dina bedömningar så gör jag mina, men innan du trampar tår så kanske man ska vara lite mer påläst. Slut från mig i denna diskussion.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...