Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PerkinsT6354

Rekorddyr diesel?

Rekommendera Poster

Tack för tipset!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Pilletant447:

Diesel är SKIT, iallafall när man hör ljudet från en sån motor<_<

Okey och vad har du druckit? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,vill bara nämna att Kungshamnsfiskarna i sin tapp i Grebbestad säljer grön diesel med moms för 13,91,detta var när fakturan för juli kom!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-25 vid 22:31 skrev anje:

Hej,vill bara nämna att Kungshamnsfiskarna i sin tapp i Grebbestad säljer grön diesel med moms för 13,91,detta var när fakturan för juli kom!!!

Grön!! jaha du yrkes kör alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ansökte om kontokort för privatperson o på den vägen är det,dom har oskattad diesel också för fiskebåtar o liknande båtar ,obs att privat personer kan inte tanka skattefritt eller momsfritt,det finns i respektive kort så detta är inget konstigt,det står var o en fritt att ansöka om kort!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att antingen jag eller sign anje har missat något. 

Så här har jag fattat det. 

Vem som helst kan köpa grön diesel eftersom det inte är macken som ska utöva tillsyn över vilka som får eller inte får köra på den gröna lågskattade dieseln. Om du som privatperson koms på med grön diesel i din tank så får du betala höga böter. Dock är ju risken oerhört liten att man kommer och kollar detta sägs det. 

Grön diesel får tankas av yrkestrafiken som också betalar moms på varan, precis som på alla varor som ett företag köper in. Dock kan företagen kvitta det man betalar för "ingående moms" mot momsen på de varor eller tjänster man säljer. Den gröna dieseln är dock lite lägre skattad varför det blir billigare för företagen som har rätt att köra på den. Denna skatt kan inte kvittas mot någon inkomst. 

Betalningssättet, kort eller kontant, har ingen som helst betydelse för rätten att köra på den gröna dieseln. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-24 vid 09:03 skrev nsehlin:

Kan rekommendera gruppen "Sjöbränslepriser" på Facebook. Medlemmarna delar med sig av aktuella bränslepriser.

Vår toppnotering i sommar är 19,45:- för diesel i Hamburgsund. Det blev ingen tankning där :)

Jag sammanställer i den gruppen och i sommar är högsta noteringen 22,98 för bensin och 22,75 för diesel. Det är på Rödlöga och vad jag förstår det så fraktas bränslet ut dit vilket kan förklara priset.
Nummer 2 på listan är Trosa. De tog som mest 20,00 för diesel vilket jag har mycket svårt att greppa. Tankbilen stod där och fyllde på precis likadant som på vilken landmack som helst i sommar. Tummen ner där...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev neubert:

Jag sammanställer i den gruppen och i sommar är högsta noteringen 22,98 för bensin och 22,75 för diesel. Det är på Rödlöga och vad jag förstår det så fraktas bränslet ut dit vilket kan förklara priset.
Nummer 2 på listan är Trosa. De tog som mest 20,00 för diesel vilket jag har mycket svårt att greppa. Tankbilen stod där och fyllde på precis likadant som på vilken landmack som helst i sommar. Tummen ner där...

 

Fantasipriser. Kul att du fanns här också! Tack för bra initiativ på FB!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Dock är ju risken oerhört liten att man kommer och kollar detta sägs det. 

Men om de gör det så kan de kräva skatt för innevarande år + 5 år bakåt.

Några garantier finns inte, närsomhelst kan man köra en kampanj för kolla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

22,75 i rödlöga!! vad säger man helt galet är det,

min toppnot på 18,40 är ju lugnt då:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev nsehlin:

Kan rekommendera gruppen "Sjöbränslepriser" på Facebook. Medlemmarna delar med sig av aktuella bränslepriser.

Vår toppnotering i sommar är 19,45:- för diesel i Hamburgsund. Det blev ingen tankning där

Jag sammanställer i den gruppen och i sommar är högsta noteringen 22,98 för bensin och 22,75 för diesel. Det är på Rödlöga och vad jag förstår det så fraktas bränslet ut dit vilket kan förklara priset.
Nummer 2 på listan är Trosa. De tog som mest 20,00 för diesel vilket jag har mycket svårt att greppa. Tankbilen stod där och fyllde på precis likadant som på vilken landmack som helst i sommar. Tummen ner där...

 

Fantasipriser. Kul att du fanns här också! Tack för bra initiativ på FB!

Då kan man ju lika gärna tanka EcoPar och komma billigare undan om man gör sig besväret att hämta bränslet vilket kanske inte gör jämförelsen helt rättvis. Men ändå

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Makro:

Då kan man ju lika gärna tanka EcoPar och komma billigare undan om man gör sig besväret att hämta bränslet vilket kanske inte gör jämförelsen helt rättvis. Men ändå

 

Bara man ser till att ha ren tank innan man byter bränsle. Vi har haft en hel del trubbel i sommar efter att ha blandat EcoPar med dieseln som fanns i tanken (vilket EcoPar själva sa skulle funka).

Det har betett sig lite som att blandningen gjorde att eventuell smuts och bakterier i tanken blandades upp i bränslet istället för att vara vid botten. Givetvis mitt eget fel att inte kolla tillståndet i tanken innan blandningen men jag hade inte räknat med att EcoPar skulle ha den effekten. EcoPar själva vill gärna argumentera för att det inte har med blandningen att göra men eftersom jag kvällen efter att ha hällt i EcoPar och kört ca 25Nm hade en onormalt svart akterspegel och gott om smuts i förfiltret har jag svårt att hålla med om det. Jag hade kört ca 50 timmar i år innan inblandningen utan något smuts i filtret och med ren akterspegel.

Så mitt tips, töm och se till att tanken är ren innan ni tankar EcoPar. Ordnar man det tror jag det är ett superbra bränsle.

Min plan är att rengöra tank, byta slangar, filter etc. och gå över till HVO till nästa säsong. Det är några kronor billigare än EcoPar, godkänt av Volvo Penta och går att tanka på CircleK.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Makro:

Då kan man ju lika gärna tanka EcoPar och komma billigare undan om man gör sig besväret att hämta bränslet vilket kanske inte gör jämförelsen helt rättvis. Men ändå

Vad kostar EcoPar då? Försökte googla men hittade inget aktuellt. ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev neubert:

Vad kostar EcoPar då? Försökte googla men hittade inget aktuellt. ..

 

Hämtar man det med dunkar hos EcoPar i Angered kostar det knappt 19kr / liter. Tankar man på sjömack på t.ex. Styrsö tror jag det ligger på 22-23 kr.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bhemac:

Men om de gör det så kan de kräva skatt för innevarande år + 5 år bakåt.

Några garantier finns inte, närsomhelst kan man köra en kampanj för kolla.

Pratade med en man som är pensionerad kustbevakare. Han sa att de för några år sedan lämnat in den utrustning de hade för att kolla om man hade grön diesel i tanken. Vet inte om det bara var just den båten som gjort det eller om det gällde alla båtar. 

Hursomhelst så löper man en risk om man har tankat grön diesel och det är upp till var och en att värdera denna risk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-12 vid 08:15 skrev hbengtsson:

 

...hade mycket pengar innan båten skaffades :rolleyes:

Pengar har Jag gott om, för ett par månader sedan blev jag av vänsterpartiet kallad att jag tillhörde de 10 procenten rikaste i Sverige. De skulle bara se mitt pensionsbrev!

Men båtlivet får kosta, tycker jag.😃

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Denna annons är lite rolig. Kolla tillbehöret som medföljer, bild 6 i annonsen, https://www.blocket.se/halland/Nimbus_2600_Familjebat_78042259.htm?aw=1

 

 

Dieseltank till Nimbus.jpg

Jag har kollat på olika alternativ till något sånt här, det finns ju bl.a färdiga lösningar att köpa som plasttankar med elpump och slang/pumphantag: https://www.blocket.se/jamtland/Transport_dieseltank_100__125__200___430L_ADR_68199733.htm

 

Men sen vill man ju inte tanka "landdiesel" med RME bara för det är billigt och få ökad risk för skit i tanken sen. Men EcoPar är ju alternativ om man vill åka "rent"

Finns det överhuvudtaget att få tag på RME-fri diesel utan att tanka på sjömack?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Pratade med en man som är pensionerad kustbevakare. Han sa att de för några år sedan lämnat in den utrustning de hade för att kolla om man hade grön diesel i tanken. Vet inte om det bara var just den båten som gjort det eller om det gällde alla båtar. 

Hursomhelst så löper man en risk om man har tankat grön diesel och det är upp till var och en att värdera denna risk. 

Fanns det inte även nån mer baksida med grön på vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev nsehlin:

 

Hämtar man det med dunkar hos EcoPar i Angered kostar det knappt 19kr / liter. Tankar man på sjömack på t.ex. Styrsö tror jag det ligger på 22-23 kr.

Men det låter ju väldigt omständigt att åka in på landet med dunkar och det kostar 19kr !

16-17 kr på björkö rakt ner i tanken, 

Hur många dunkar skall du släpa på för att få full tank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Nim26:

Men det låter ju väldigt omständigt att åka in på landet med dunkar och det kostar 19kr !

16-17 kr på björkö rakt ner i tanken, 

Hur många dunkar skall du släpa på för att få full tank?

 

Vet inte om frågan var till mig, men jag kan ju svara för min del.
Jag har ganska enkelt att tanka båten från dunkar och har väldigt liten omväg förbi EcoPar på vägen till båten. Nu kommer jag dock inte tanka EcoPar igen utan som jag skrev ovan så blir det HVO nästa säsong. Enklare att fylla dunkar på macken, några kronor billigare än EcoPar och miljövänligare än vanlig diesel.
Om jag behöver fylla på tanken under semestern går HVO fint att blanda med vanlig diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-25 vid 21:09 skrev Pilletant447:

Diesel är SKIT, iallafall när man hör ljudet från en sån motor<_<

Jag tycker det är ett härligt ljud i en stor diesel.😆

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev nsehlin:

 

Vet inte om frågan var till mig, men jag kan ju svara för min del.
Jag har ganska enkelt att tanka båten från dunkar och har väldigt liten omväg förbi EcoPar på vägen till båten. Nu kommer jag dock inte tanka EcoPar igen utan som jag skrev ovan så blir det HVO nästa säsong. Enklare att fylla dunkar på macken, några kronor billigare än EcoPar och miljövänligare än vanlig diesel.
Om jag behöver fylla på tanken under semestern går HVO fint att blanda med vanlig diesel.

Har funderat på HVO också som alternativ. Vet du hur HVO påverkas av dieselalger, är det som vanlig diesel utan RME eller är den känsligare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Makro:

Har funderat på HVO också som alternativ. Vet du hur HVO påverkas av dieselalger, är det som vanlig diesel utan RME eller är den känsligare?

 

Det skall vara som vanlig diesel utan RME. Här är en text jag kopierat från energifabriken.se:

"HVO kan lagras i flera år utan att kvaliteten försämras. HVO lagras i standardcisterner för diesel och har inget problem med vatten, korrosivitet eller bakterietillväxt."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Fanns det inte även nån mer baksida med grön på vintern?

Man ska se till att det är vinter diesel, diesel utan köldtillsats fäller ut och det blir parafin i filtren. När jag köpte min lastmaskin från Milano var den tankad med sommarbränsle, alltså utan vintertillsats. Dagen som den lossades var det 25 grader kallt, höll inte på å komma av trailern ens. Men den gröna innehåller mer energi än den vi tankar på macken. Det är som hederlig gammal diesel med mer svavel bla. Och den är lågskattad därför billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev nsehlin:

 

Det skall vara som vanlig diesel utan RME. Här är en text jag kopierat från energifabriken.se:

"HVO kan lagras i flera år utan att kvaliteten försämras. HVO lagras i standardcisterner för diesel och har inget problem med vatten, korrosivitet eller bakterietillväxt."

Hvo ska gå att köra på sjön och lämpa sig för de flesta motorer, den är dock dyrare och har lite lägre energi innehåll så det går åt lite mer per timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kossor:

Hvo ska gå att köra på sjön och lämpa sig för de flesta motorer, den är dock dyrare och har lite lägre energi innehåll så det går åt lite mer per timme.

 

Jag har en intressant erfarenhet om HVO och förbrukning. Jag kör min Golf diesel på ren HVO och innan jag började med det så läste jag på en del (eftersom VW inte formellt godkänt HVO för deras bilar) och läste bl.a. just det kring energiinnehåll och bränsleförbrukning. Faktum är att bilen drar mindre på HVO. Märker ingen skillnad effektmässigt men det är nog svårt i en personbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev nsehlin:

 

Jag har en intressant erfarenhet om HVO och förbrukning. Jag kör min Golf diesel på ren HVO och innan jag började med det så läste jag på en del (eftersom VW inte formellt godkänt HVO för deras bilar) och läste bl.a. just det kring energiinnehåll och bränsleförbrukning. Faktum är att bilen drar mindre på HVO. Märker ingen skillnad effektmässigt men det är nog svårt i en personbil.

Ok intressant kul du får den effekten. Men i våra traktorer som arbetar hårt blir förbrukningen något högre, därav så har vi ej gått över till Hvo n men mina grannar har gjort det sedan två år. Men nu när inblandningen av RME ska uppgå till 20 % i bränslet så funderar jag på att gå över till hvo själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...