Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
LilleNo

Hög polspänning mätt på batterier (~17V)

Rekommendera Poster

Kopplade in en NASA BM-1 på min förbrukarbank, samt kompletterade denna med ett ytterligare batteri (summa totalt 3 x 75Ah, samt 1 x 75Ah start kopplat med skiljerelä).

I samma veva bytte jag ut min gamla 40W solcellspanel till en större 80W-panel. Alla instrument ombord (NASA BM-1, Silva Logg, analog batterimätare) på båten visar rimliga & samstämmiga värden för spänningen vid laddning från solcell (regulator Phocos CML 10), men med multimeter mätt på batteripolerna visade det ~16,7 V - 17V.

 

Tänkte först att jag mätt fel eller att multimetern mäter fel då de övriga instrumenten är samstämmiga.

 

Sedan blev jag lite fundersam; har jag kopplat fel? Är något batteri defekt?

Solcellsregulatorn (Phocos CML 10 skall inte kunna ge så hög utspänning som 17V, utan max ligger på 14,5V).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte lyckats seriekopplat ett par av batterierna i gruppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en enkel fråga - har du kollat med en annan multimeter, och inte minst sett till att batterierna inte är dåliga i den ?  En del kan nämligen visa mer än lovligt fel men ändå se ut att fungera när dess batterier är dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Bara en enkel fråga - har du kollat med en annan multimeter, och inte minst sett till att batterierna inte är dåliga i den ?  En del kan nämligen visa mer än lovligt fel men ändå se ut att fungera när dess batterier är dåliga.

 

Håller fullständigt med Ingemar. Billiga (och för den delen även ibland dyra - egen praktisk erfarenhet) okallibrerade mätinstrumen är inte alltid att lite på.

Jag skulle också kollat multimetern mot ett annat instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Håller fullständigt med Ingemar. Billiga (och för den delen även ibland dyra - egen praktisk erfarenhet) okallibrerade mätinstrumen är inte alltid att lite på.

Jag skulle också kollat multimetern mot ett annat instrument.

Nu skriver ju trådskaparen att voltmeterfunktionen i andra instrument visar samma spänning.

 

Jag skulle gjort som så att jag först mätte direkt på solcellsregulatorns utgång och noterat den spänningen.

Sedan skulle jag kopplat bort solcellsladdningen (och ev, annan laddning) till batterierna, väntat en kort stund och mätt batterispänningen direkt över batteripolerna.

 

Men ok, jag vet också att multimetrar kan visa fel. Kolla först att du ställt in den för att mäta likspänning, DCV eller = brukar det stå på ratten.

Sedan kan man mäta en känd spänning, exempelvis över ett nytt "brandvarnarbatteri"  det skall ge strax över 9 volt om det är helt nytt, 9,1-9,2 kanske inte världens bästa referens, men den duger i detta sammanhang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu skriver ju trådskaparen att voltmeterfunktionen i andra instrument visar samma spänning.

Nja, TS skriver "rimliga och samstämmiga". Inte "samma". Tolkar jag som att det är multimetermätningen direkt på batterier som avviker då den är orimlig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Halloj igen,

 

Ursäkta om jag var otydliga i mitt inlägg; alla de tre ombordvarande instrumenten visade omkring ~14V (med 0,1V missvisning sinsemellan) när jag mätte upp ~17V polspänning direkt på de två förbrukarbatterierna som då var helt inkopplade (innan jag kopplade in det tredje) med allt batterikablage (ingen bruten krets). Det var i slutet av uppladdningsfasen, BM-1 visade på 96% laddning.

 

Solcellen gav då ~27V (mätt på Phocos-regulatorns ingång)

 

När jag mätte direkt på batteripolerna var allt batterikablage inkopplat, inkl. minusplinten som sammanför startbatteri och förbrukningsbatteri 1 & 2 (skiljerelät ligger kopplat på startbatteriets pluspol och frånskiljer mot förbrukningsbanken batteri 1).

 

Funderade ett tag på möjlig seriekoppling, men den ända förändring jag gjort var då att koppla in BM-1 (på förbrukningsbanken) och 17V låter inte som ett värde som isf skulle uppnås i ett batterisystem som ligger på ~14V utan någon förbrukare inkopplad.

 

Jag har ännu inte hunnit testa mätinstrumentet, men jag fick intrycket att det uppförde sig korrekt - det gav iaf  konsekventa värden när jag mätte. 

 

Jag ska luska vidare, återkommer i tråden...

 

Redigerad av LilleNo
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte inte alls du var otydlig i det du skrev. Tre fasta och oberoende mätinstrument visade ca 14 Volt, medan en lös multimeter visade 17 Volt.

Jag skulle nog kolla mulitimetern mot nån refferens.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar på att multimetern visar dramatiskt fel. Jag har haft svindyr och svinbilliga och de har alltid visat lika på en decimal. Men du kanske inte har anslutit solcellen eller regulatorn i batterierna. Då hänger den lite i luften och då blir spänningen underlig. Är den ansluten till batterierna kan den inte ha en annan spänning än vad de har. 

 

En skiss hur du tänkte koppla skulle underlätta felsökningen. Lycka till med spänningsjakten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fjelie:

Jag tvivlar på att multimetern visar dramatiskt fel. Jag har haft svindyr och svinbilliga och de har alltid visat lika på en decimal. Men du kanske inte har anslutit solcellen eller regulatorn i batterierna. Då hänger den lite i luften och då blir spänningen underlig. Är den ansluten till batterierna kan den inte ha en annan spänning än vad de har. 

 

Det där låter intressant, kan du vidareutveckla det där med att spänningen avviker från batterispänningen om solcell/regulator inte är direktkopplat?

Kan nämna att solcellen laddar förbrukarbanken (osäker på startbatteriet) även när huvudbrytarna är frånslagna. Dock har jag inte satt mig in i hur det är kopplat.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intressant att solpanelen ger 27V, är det mätt med samma multimeter på regulatorns ingång ?

 

Nu vet jag inte vad du har för panel, men med normalt antal celler lämnar de max dryga 20-22V obelastade. Om du har en multimeter som visar 20-25% för mycket så stämmer det felet ju i så fall rätt bra både på solpanels- och batterimätningen....

 

(F.ö. håller jag inte riktigt med "Fjelie" om att spänningen från solpanelen blir "underlig" om den inte är inkopplad till en last och "hänger den lite i luften". Den blir egentligen bara högre, precis som du mäter på ett obelastat batteri eller vilken spänningskälla som helst).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fjelie:

Jag tvivlar på att multimetern visar dramatiskt fel. Jag har haft svindyr och svinbilliga och de har alltid visat lika på en decimal.

 

Visst är det ovanligt !

Men jag har bl.a. både en Fluke och en Appa, båda är väl att anse som ganska "fina". Men båda kan visa för mycket (ganska mycket) om batterierna börjar bli dåliga i dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om multimetrar som havererat, och visat alldeles för hög spänning. Och när flera instrument i samma system visar samma, och ett avviker drastiskt, och dessutom säger 27V på solcellspanelen, är det då inte rätt klart var felet ligger?

 

Testa med en annan multimeter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev IngemarE:

Men båda kan visa för mycket (ganska mycket) om batterierna börjar bli dåliga i dem.

Jag har samma erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har bra kontakt, där det ska vara sådan, så blir det istället som ett motstånd i den punkten. Dvs potentialen i denna punkten avviker från den förväntade. Då kan man få lite lustiga fenomen med att spänningar varierar.

 

En praktisk jämförelse, som förvisso är precis tvärtom map spänning, är en glappkontakt på ett släp. Detta brukar vara dålig kontakt mot jord. Då kan vilken lampa som helst lysa när man bromsar/blinkar etc.

 

Försök att gå igenom alla kontakter, eller punkter, där kablaget ska vara sammankopplat. Jag gissar  fortfarande på glappkontakt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra tips från alla i tråden!

 

Multimetern är en enkel UNI-T och jag vill minnas att jag ganska nyligen bytt batteri i den. Det var den jag mätte solcellspanelen + allt annat med.

 

Solcellspanelen är en nyinköpt Sunwind 80W:

https://www.sunwind.se/product/show/?id=1096&Solpanel-SW-80W

 

Jag trodde att jag tagit med mig multimetern hem från båten, men icke. Får testmäta & byta batteri i den i veckan, samt se över allt batterikablage (det börjar bli så mycket kablar bara).

 

Det är ju två tidigare ägare som hållit på med elsystemet innan mig, men det tycks vara ok gjort.

 

Redigerad av LilleNo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Fjelie:

Om man inte har bra kontakt, där det ska vara sådan, så blir det istället som ett motstånd i den punkten. Dvs potentialen i denna punkten avviker från den förväntade. Då kan man få lite lustiga fenomen med att spänningar varierar.

 

En praktisk jämförelse, som förvisso är precis tvärtom map spänning, är en glappkontakt på ett släp. Detta brukar vara dålig kontakt mot jord. Då kan vilken lampa som helst lysa när man bromsar/blinkar etc.

Men nu pratade vi ju om när panelen är bortkopplad från omvärlden och man mäter direkt på dess utgång. Förvilla nu inte TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev LilleNo:

Solcellspanelen är en nyinköpt Sunwind 80W:

https://www.sunwind.se/product/show/?id=1096&Solpanel-SW-80W

 

Det ser ut som en typisk panel som har upp till 21-22V i max utspänning - olastad. 27V är teoretiskt omöjligt att få från en sådan.

 

Testa med en annan multimeter innan du funderar på något mer om ditt elsystem i båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bil kolla din batterispäning med multimetern.

Får du "högt" värde, byt battri i mätaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev LilleNo:

Får testmäta & byta batteri i den i veckan

En enkel koll är att mäta ett 9V batteri.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

En enkel koll är att mäta ett 9V batteri.

Då får man ha en mätare till;-)! 

Skämt åsido - bara byt till ett nytt. Allt slutar inte fungera på samma gång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

 

Det ser ut som en typisk panel som har upp till 21-22V i max utspänning - olastad. 27V är teoretiskt omöjligt att få från en sådan.

 

Testa med en annan multimeter innan du funderar på något mer om ditt elsystem i båten.

 

Det låter troligt & betryggande isf, lite fånigt dock att "jaga upp" er alla i tråden för en så löjligt enkel sak som batteribyte i multimetern. Tog för givet att den visade rätt och hade för mig att jag bytt batteri i den (vilket jag troligen tänkt göra, men ej gjort).

Jag utgick direkt ifrån att jag kopplat fel någonstans..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev bhemac:

En enkel koll är att mäta ett 9V batteri.

Visst, har jag redan föreslagit.

 

Mina erfarenheter av digitala multimetrar är att dessa kan luras ibland.

Främsta felkällan är om likspänningen är oren, det vill säga har en överlagrad växelspänning från en defekt generator, från en billig skitladdare, eller då man har en swichad pryl ombord som skickar spänningsspikar bakvägen ut i elsystemet, vissa mobil- eller datorladdare, billiga kinesiska USB-uttag etc. Även min relativt dyra och avancerade solcellsregulator skräpar ned i elsystemet, främst genom att störa ut en billig bilstereo.

 

Om instrumentet är inställt för att mäta växelspänning när du mäter likspänning får du också fel värde.

 

Därför föreslog jag tidigare att du skulle koppla bort solcellsladdningen och mäta på batterierna igen.

 

Om multimeterns interna batteri är dåligt brukar även de billigaste har en indikering för detta, det brukar vara en blinkande batterisymbol.

 

Gammaldags analoga visarinstrument brukar vara bättre för nybörjare, visst låter sig dessa luras också, men visaren på skalan är så trög så användaren hinner inte alltid uppfatta störningen, på det digitala instrumentet lagras den liksom och kan ge felvärde.

 

Dyrare multimetrar i 1000kr-klassen och dyrare är bättre skyddade mot dessa felkällor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

***********LÖST***********      ☺️

 

Testade multimetern mot nytt 9V batteri: ~12V

Bytte batteri och gjorde om: 9.22V

Mätte gamla batteriet som satt i multimetern: 5.02V

 

sensmoral: mät klart & gör klart på plats i båten innan man åker hem med hjärnspöken.

Tack för hjälpen alla!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...