Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mtornwall

Renovera delaminerat däck

Rekommendera Poster

Jag är spekulant på en äldre Nauticat där jag misstänker att däcket tagit in vatten och delaminerat. Jag vill inte såga bort hela ovansidan eftersom det dels skulle bli ett omfattande jobb, dels därför att det riskerar att ge en instabil konstruktion i slutändan.

Frågan är om kan kan såga ut tunnare band av däcket med jämna mellanrum, rensa bort så mycket distansmaterial som möjligt, fylla på med epoxy och sedan lägga tilbaka det glasfiber jag sågat bort. 

Skulle det ge ett tillräckligt stabilt däck?

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är distansmaterial? Jag har hört att att Nauticat inte har distansmaterial i däcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt övertygad om att det är sandwich på en 44a. Så säger i alla fall båtsnickaren som jag brukar anlita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag vet som sagt inget.

Frågan är sen om det är balsa eller divinycell. Med balsa brukar skadorna vara begränsade, jag sjäv åtgärdat några skador, för genom att borr upp underifrån s det fick torka ut under något år och sedan öppnat ovanifrån och injecerat epoxi. Men jag hade ju inget teakdäck.

Med tanke på Nauticats kvalitet så TROR jag inte man ska oroa sig för att det inte ska hålla.

I värsta fall måste kanske teakdäcket bort, i synnerhet om "bäst före datum" närmare sig. Det skadar inte på just 44:an eftersom hon ändå har lite för mycket vikt högt upp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns det verkligen teakdäck på den här båten!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input, bhemeac. Jag ska försöka ra reda på vilket material man har använt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...