Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Niska

Evinrude - Vilken bensin skall jag köpa?

Rekommendera Poster

Jag kan inget om bensin och behöver fylla på tanken på en utombordare Evinrude. Frågade om hjälp på Biltema, men de visste inte vad jag skulle köpa. Någon som kan hjälpa (länka gärna till produkt på Biltema el liknande)?

 

Se skärmdump från manual (grekiska för mig).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första frågan är om det är en tvåtaktare eller fyrtaktare. Jag ser tyvärr ingen skärmdump... Har du någon modellbeteckning på motorn? Eller vet ungefär hur gammal den är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Här kommer länken till manualen igen: https://imgur.com/a/wE8PtiW

 

Bifogar foto på själva utombordaren också. Det står endast "Evinrude 5".

 

I manualen står det bland annat "detta är en ny tvåtaktsmotor som kräver oljeblandad bensin. Den rekommenderade bensin / olje-blandningen är 100:1 (1% olja). En 50:1 (2% olja) blandning måste användas under inkörningen"

 

Citat från manualen alltså. Klicka på länken för att se hela texten.

 

Min svärmor som äger båten säger att hon har för sig att hennes tidigare man tankat en dunk med 95% oktan på bensinmacken. Och sedan fyllt på med 2% olja. Kan det stämma?

 

 

 

 

 

 

7B0AB855-D759-488D-AEE3-87E50412E4AF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Niska:

Min svärmor som äger båten säger att hon har för sig att hennes tidigare man tankat en dunk med 95% oktan på bensinmacken. Och sedan fyllt på med 2% olja. Kan det stämma?

 

 

 

 

 

 

7B0AB855-D759-488D-AEE3-87E50412E4AF.jpeg

 

Det stämmer. 

Du behöver blanda i tvåtaktsolja för marint bruk. Finns på de flesta mackar och Biltema. Blanda i typ 1,5 dl, i en 10 litersdunk. 

 

Ett miljövänligare alternativ är att köpa alkylatbensin (exempelvis Aspen) på dunk för fyrtaktsmotorer och blanda tvåtaktsolja av marinkvalitet i den. 

Jag skulle dock inte våga blanda alkylat och vanlig mackbensin om inte tanken är i det närmaste snustorr. 

Alkylat är snällare mot förgasaren om motorn blir ståendes en längre tid efter körningen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, ja det är en tvåtaktsmotor. Det du ska köpa är en marin tvåtaktsolja (typ här eftersom du bad om en länk till Biltema). Sedan exakt vilken bensin du blandar den i är inte så petigt, går bra med 95 eller 98 oktan. Eller om du vill vara miljövänlig och lukta lite mindre så köper du Aspen.

 

När det gäller blandningen så är det lite olika från motor till motor. Jag kör med 2%. Det värsta som händer om du har för mycket olja är att det ryker och luktar mer, medan en för låg oljeinblandning kan göra att motorn skär. Så jag kör principen "better safe than sorry" 🙂

 

edit: Och där fick du två svar exakt samtidigt. Tur att vi skrev ungefär samma sak 😉

Redigerad av DanielMalmgren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl Aspens tvåtaktsbensin som är färdigblandad med olja.

https://www.aspen.se/Produkter/Aspen_2

Körde med sån ett tag, men båten användes så mycket, att det blev så dyrt, så nu kör jag 95 oktan och blandar i olja själv.

Olja att blanda i finns att köpa på appen där jag köper bensinen. För mig är det bara krångligt att köpa sånt på Biltema. De på tappen vet vad man behöver om man är osäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att blanda alkylat och vanlig bensin i valfria proportioner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Thallatha:

Det finns väl Aspens tvåtaktsbensin som är färdigblandad med olja.

 

Nja, jag kollade upp det där lite och det är ju inte marin tvåtaktsolja utan gjord för luftkylda motorer så den ska man inte använda i utombordare. Bättre att köpa Aspen 4 och tillsätta egen olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev guestsson:

Det är inga problem att blanda alkylat och vanlig bensin i valfria proportioner. 

 

Det borde inte vara det. 

Men ett antal skurna röj och motorsågar på en verkstad nära mig talar för motsatsen. 

Meken där säger att har man börjat med alkylat ska man fortsätta med det och inte blanda. 

 

Naturligtvis mer en misstanke än vederhäftiga bevis men tillräckligt för att jag inte skulle chansa med mina egna grejor eller rekommendera någon annan att göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankar alltid 98 oktan till mina tvåtaktare, det är mindre etanol i det. Sen blandar jag i 2% olja enligt principen DanielMalmgren skrev om tidigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev DanielMalmgren:
1 timme sedan skrev Thallatha:

Det finns väl Aspens tvåtaktsbensin som är färdigblandad med olja.

 

Nja, jag kollade upp det där lite och det är ju inte marin tvåtaktsolja utan gjord för luftkylda motorer så den ska man inte använda i utombordare. Bättre att köpa Aspen 4 och tillsätta egen olja.

 

Nu råkade jag lägga in fel länk- det finns för aktersnurror också. Men det blir dyrt i längden om man kör mycket.

 

https://verktygsboden.se/alkylatbensin/alkylatbensin-2-takt-5-l?vat=1&gclid=Cj0KCQjwpvzZBRCbARIsACe8vyLEHafVxzIugBTdiIsC5AuvRe69kU-vnO2JhVjHgaMJb8RENItTc1UaAg2DEALw_wcB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Thallatha:

Nu råkade jag lägga in fel länk- det finns för aktersnurror också. Men det blir dyrt i längden om man kör mycket.

 

Aha... Ja, jag har nog bara kollat på Aspens utbud. Köpa på dunk känns som att det blir för dyrt om man ska ha lite. Aspen finns ju på tapp och då rör det sig om neråt 20 spänn litern vilket känns realistiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sen ett par tankningar också gått över till 98. Luktar mycket mindre och "bättre" än 95. Föt motorn tror jag inte det gör nån skillnad däremot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite 95 i tanken. Kan jag övergå till 98 då? Dvs gör det något om det blandas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kan blandas.
Förr i tiden sålde man 96 oktanig ben sin som var blandning av 95 och 98 oktan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...