Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nht1

Lutande mast

Rekommendera Poster

Hej

Pröva att flytta förstaget till främre hålet i däcksfästet. Spänn upp med t.ex. storfallet så går det lätt. Om rullen då tar i lanternafästet så kan du bocka det uppåt. Sedan följer du anvisningarna i Seldéns Råd & Tips hur man justerar in riggen. Jag har en Fenix och har använt mig av Råd & Tips vilket har gett mig mycket bra seglingsegenskaper. Sedan finns det ju annat som behöver fixas på en gammal Fenix... ev glapp i rodret t.ex.

MVH

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har akterstagslatta och seglet tar i ändå. Tidigare ägare har bytt från en stålvajer till en mjukare vajer ( vet inte dess namn) från Benns vill jag minnas. Beslutat mig för att anlita en rigg firma som får kolla om förstag och aluprofil något för att minska att focken svajar för mycket inrullat i hamn. Med det så kanske masten mir något rakare och då kanske även seglet tar i staget. Eller så blir det värre. Hoppas rigg företaget har lite kunskap om segeltyper. Har fått svar att det är mycket jobb nu under semester och får hoppas att dom har tid efter sommaren. Lite trist men det får lu lugna segelturer första säsongen.

 

tack för all input! Har lärt mig en hel del.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om förstaget svajar beror det på dåligt ansatt rigg. 

Luta om masten kommer inte ändra att storseglet tar i; kanske läge att köpa en längre akterstagslatta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu begriper jag visserligen inte mycket, men vad jag förstår, spänns förstaget på en partialrigg upp med toppvanten.

Enligt Selden, skall toppvanten spännas mycket hårdare på en Partialrigg än på Mastheadrigg.
Siffrorna  va 20% av vajerns brotthållfasthet, mot 15% på en Masthedrigg. På en Masthedrigg spänner man ju förstaget med akterstaget.

Om inte förstaget inte är spänt, så är (tror jag) toppvanten för löst ansatta.

Sen handlar det ju om modet att våga spänna. Å ha rena och smorda vantskruvar.
På min gamla havsfidra fick jag sätta under extra maststöttning för att inte trycka ner rufftaket för mycket. Tror inte jag vågade spänna upp riggen ordentligt ändå.

Sen det där med hur seglen passar, är ju en annan fråga.

Finns det ingen seglare med partialrigg i din hamn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Måste be att få lite fortsatta råd.. 

 

Jag har förstått att man för sportigare seglingsegenskaper kan ha en akterlutande rigg. När vantarna är spända korrekt så upplever jag att förstaget är otroligt svajigt. Har laddat upp en kort video när jag med handen skakar på staget(hoppas länken nedan fungerar). Har försökt känna på andra båtar men kan inte hitta någon som är lika svajig som min. Vad kan anledningen vara att ha en så pass svajigt stag? Kan det finnas risk att skada staget vid hård vind?

 

https://content.screencast.com/users/nht1/folders/Default/media/089d3386-84ee-4960-bad8-3bcf90c66c8b/16443548-7F1C-4249-A5D6-E628197D3AF4.MOV?downloadOnly=true

Redigerad av Nht1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstaget i videon är inte spänt överhuvudtaget! Så där löst får det inte vara om man ska segla. Kan förstaget vara för långt?

Man får inte mer fart med lutande mast. Om man lutar masten bakåt blir båten bara mer lovgirig.


Förstaget på en 7/8-rigg spänns i första hand med toppvanten och undervanten ska även spännas upp så att masten hålls rak vid segling.
Spänningen ska vara kring 20% av brottlasten på toppvanten och 15% på undervanten, se Seldens anvisningar.
Akterstaget spänns upp för att minska buken på storseglet när vinden ökar men förstaget ska i första hand spännas upp med toppvanten.
Det ska finnas råd och tips vid riggning för Maxi Fenix, sök reda på den.
Lite råd om trimmning finns här.
Även 806 har en liknande rigg och läs gärna även dessa anvisningar.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Är det genomgående mast? Annars fattar jag inte att masten inte ramlat redan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ej genomgående mast. Båten har seglat såhär i 10 år som jag förstått (det var tidigare ägare som justerade in riggen) Jag tycker att toppvanten är hårt spänd, tror inte jag kan spänna så mycket hårdare. Ska försöka mig på tumstocksmodellen och mäta upp ordentligt.

 

 

Redigerad av Nht1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner du att du förstår tunstocksmetoden? Det är inte helt enkelt alla gånger. Men du ska alltså mäta hur mycket en två meter lång del av vajern töjer sig när du spänner den.

 

Men sa du ju att ”vantarna (sic) är spända korrekt”. Det är svårt att rådge om du säger att en sak är gjort och sen inte är det. Har du förresten satt topp- och undervant i rätt ordning däcksfästena?

 

Tycker du ska hitta nån mer eller mindre bekant som du kan be ta en titt på din båt. Är övertygat att även en vanlig semesterseglare med lite intresse kan se vad som är fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var därför jag skrev ”försöka” :) ja den verkar inte helt enkel. 

 

Jag vet bara att tidigare ägare justerat in den som han gjort tidigare. När jag känner på vantarna tycker jag dessa är hårt spända. Masten lutar bakåt uppskattat 30 cm vid mastfoten. Allt sitter på rätt plats, har dubbelkollat.

 

Tyvärr har vi mest motorbåtar i klubben. Dom jag har frågat kan inte avgöra vad som är normalt eller ej. 

Redigerad av Nht1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan tyvärr sluta med rigghaveri om du seglar med så pass löst förstag!

Riggens anspänning behöver definitivt ses över och kanske att förstaget behöver kortas.

Se till att få hjälp av någon som förstår sig på hur en rigg ska vara uppspänd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men då är vanten (!) ansatta enligt den usla metod som gjort att du och andra anser att förstaget är hopplöst svagt ansatt. Anta inte att något är ”korrekt” gjort framöver är mitt tips.

 

Tumstocksmetoden är bra beskriven, följ den och det blir rätt spänning. Tejpa inte fast båda ändarna på tumstocken, fäst den nedre med en lös tamp så tumstocken kan glida där.

 

Tumstocksmetoden kommer dock inte ge dig korrekt lutning. Vajrarna kan vara rätt spända (obs! Ingen vajer är korrekt spänd nu!) och ändå kan masten luta. Det handlar om samspelet mellan alla vajrarnas längd när de är åtdragna. Justera lutningen med för- och akterstag, spänn sedan vant osv. Men det där står ju i rigguiden.

 

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Holy crap!

Nä, segla INTE med riggen sådär lös, inte en meter!

 

Finns det möjlighet att skruva mer på vantskruvarna till toppvant och undervant, eller är de dragna i botten..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad finns det som håller den masten framåt, förutom förstaget?
SIdovanten kan omöjligt vara spända om det inte finns något annat som håller masten framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Nht1:

Hej,

 

Måste be att få lite fortsatta råd.. 

 

Kan du redogöra för vilket av tidigare råd som du har tagit till dig och vad du har utfört på båten sen sist? 

 

Har du t ex satt förstaget i rätt hål (det främre), som någon frågade? Och du skriver i första inlägget att du inte spänt akterstaget, varför inte det? Du skriver även omväxlande att vanten är lösa och att de är hårda. Vad gäller. 

 

Jag skulle för övrigt gå ett steg längre och säg att den båten inte är säker ens där den står. Ett sånt där försegelkapell kan (mycket) lätt komma i självsvängning redan i måttliga vindar, och skaka minst lika mycket som i videon bara av vinden. det mattar ut materialen och så får du haveri sen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett första steg är att ta ett fockfall och fästa framtill och spänna upp för att säkra mastens stabilitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom akterstaget måste vara slappt, och där finns en anordning för att spänna, så är väl bäst börja där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en Fenix.  Läs instruktionerna från Seldén för din riggtyp, sida 45-46, läs om tumstocksmetoden, sida 32.

 

http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

 

Se till att smörja vantskruvarna ordentligt och gå sen ut och spänn upp din rigg! Om det mot förmodan inte går att spänna tillräckligt, då är det dags att kontakta en riggare och se till att vara med så att du lär dig hur det funkar, för detta kommer du ju troligen att göra varje år.

 

Lycka till!

 

PS. Ett tips i all välmening, lita INTE på förra ägaren, när jag köpte min båt riggade förra ägaren, med ett inte så godkänt resultat. Ungefär som din, fast inte lika illa.

 

Redigerad av maxipelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj
Håller med om att det där är för slappt överallt för att ens ligga i hamn.. 
Blir inte klok på vad du gjort, och om övriga vajrar är som dom ska enligt konstens alla regler. 

Inget ska röra sig av sig själv.. såhär ska riggen (inte) svaja. (googlad film som exempel)
Kör inte en meter om du inte vill utmana ödet..


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Nht1:

Hej,

 

Måste be att få lite fortsatta råd.. 

 

Jag har förstått att man för sportigare seglingsegenskaper kan ha en akterlutande rigg. När vantarna är spända korrekt så upplever jag att förstaget är otroligt svajigt.

 

Om förstaget svajar som det gör på filmklippet, så är inte toppvantena ordentligt inspända.

Toppvanten skall va inspända till 20% av sin brotthålfasthet. Undervanten justerar man så att masten står rak.

En relativt van seglare skulle se vad det är för fel på direkten.

För att mäta riggspänningen använder man med fördel tumstocksmetoden, som jag beskrivit här plus en massaannat svamel.

 

https://thallatha.blogspot.com/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har jag kommit fram till. När jag spänner riggen hårt med toppvant då lutar masten 40-50 cm bakåt mätt vid mastfot.

 

Förstagsprofilen är fortfarande riktigt löst men när jag spänner akterstaget hårt så att masten böjer sig rejält i topp så får jag korrekt längd och staget vobblar mindre likt på andra båtar med samma riggtyp och rullsegel.

 

Jag har alltså en lutande mast i kombination med böjd masttopp vilken inte känns riktigt ok.

 

Finns väll två vägval antar jag:

1. lev med detta om det inte kan skada rigg eller segel?

2. ta dig en firma och rigga om båten men det känns lite trist att lägga stora pengar på det när det finns andra saker som behöver kompletteras på båten.

 

Jag är väll nyfiken om det finns någon anledning till denna typ av riggning eller om det blev ett misstag när furlexen installerades. Tror att tanken med all uppgradering som skedde då vara att få en sportigare seglare.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som att ditt förstag är för långt. Det finns inte någon justeringsmån där, exempelvis en vantskruv eller en toggle som man kan ta bort?

 

Att leva med detta låter för mig som en risk och även att du får dåliga seglingsegenskaper. Jag tycker absolut att du skall konsultera en riggfirma som kanske kan ge dig förslag på åtgärder du kan göra själva, det borde i så fall inte behöva kosta så mycket. Skall förstaget kortas kan det däremot behövas ett nytt (Bara wiren inne i rullen) och om du inte gör det jobbet själv kan det såklart dra iväg.

 

Jag skulle prioritera detta högst av alla åtgärder du behöver göra på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet kan vara att förstaget inte kortades av när Furlex monterades.

 

Du måste få till ett ordentligt spänt förstag för att kunna segla med båten utan att riskera mastbrott.

Ta hjälp av någon som kan riggning samt kan besöka båten och kontrollera din rigg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte någon expert på detta område men läst igenom tråden och satt och fundera kan det vara så att masten sitter fel vid foten? för långt bak/ fram?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nht1:

Detta har jag kommit fram till. När jag spänner riggen hårt med toppvant då lutar masten 40-50 cm bakåt mätt vid mastfot.

 

Förstagsprofilen är fortfarande riktigt löst men när jag spänner akterstaget hårt så att masten böjer sig rejält i topp så får jag korrekt längd och staget vobblar mindre likt på andra båtar med samma riggtyp och rullsegel.

 

Jag har alltså en lutande mast i kombination med böjd masttopp vilken inte känns riktigt ok.

 

Finns väll två vägval antar jag:

1. lev med detta om det inte kan skada rigg eller segel?

2. ta dig en firma och rigga om båten men det känns lite trist att lägga stora pengar på det när det finns andra saker som behöver kompletteras på båten.

 

Jag är väll nyfiken om det finns någon anledning till denna typ av riggning eller om det blev ett misstag när furlexen installerades. Tror att tanken med all uppgradering som skedde då vara att få en sportigare seglare.  

 

Igen dårå...
- Toppvanten sträcker förstaget

- Undervanten kontrollerar förböjen

- Akterstaget krummar masten

Skall du sträcka förstaget gör du det med toppvanten, inte med akterstaget.

Du skall INTE segla med riggen som den är idag.
Du skall ha en sträckt rigg.
Att masten lutar 40-50 cm akteröver behöver inte vara fel, så länge du har ett lätt tryck på rodret när du seglar är det OK. OM du har tillräcklig justermån på toppvanten (dvs du inte drar vantskruvarna i botten) är det bara att ta hem på grejerna. OM det finns - som skrivits - en vantskruv eller toggle på förstaget kan du fästa fockfallet eller spinnfallet i fören och ta bort dessa.

En Furlex är inte ett sportigt tillbehör, det är ett tillbehör för en person som vill ha bekväm segling.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Jonas_81:

Inte någon expert på detta område men läst igenom tråden och satt och fundera kan det vara så att masten sitter fel vid foten? för långt bak/ fram?

 

 

Egentligen inte, men om man gör fel så kanske man har en justermån på någon centimeter vid basen, vilket inte på något sätt skulle förklara problemen som TS har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gaidin:

Skall förstaget kortas kan det däremot behövas ett nytt (Bara wiren inne i rullen) och om du inte gör det jobbet själv kan det såklart dra iväg.

 

 

Kan inte se varför man skulle behöva ett nytt förstag, det borde väl rimligtvis vara enkelt att korta av en bit i toppen och pressa på ett nytt ändstycke? Borde inte kosta mer än några hundra kronor. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nht1:

 

Jag är väll nyfiken om det finns någon anledning till denna typ av riggning eller om det blev ett misstag när furlexen installerades. Tror att tanken med all uppgradering som skedde då vara att få en sportigare seglare.  

 

 

Om det är nån teori som jag skulle kunna tänka mig, så är det gjort ett misstag, pga okunninghet, eventuellt när furlexen moterades.

Förstaget är helt enkelt för långt.

Nu är det kanske en tröst i bedrövelsen att Furlex brukar levereras med ett nytt förstag, som man skall ersätta det gamla förstaget med, när Furlexen monteras.

Troligtvis har man kapat vajern för lång när man monterade, Men som arbetskompisen alltid felaktigt brukade citera ett lokalt utryck;"det är inte farligt att kapa de som är förlångt".

Det finns ju en del olika rullfocksbeslag. Du kan ju ta exakta modellbeteckningen och Googla efter rätt monteringsanvisning. Några av modellerna monterar man såhär.
https://www.youtube.com/watch?v=cgPgVY1aWsU


 

1 timme sedan skrev Nht1:

 

Finns väll två vägval antar jag:

1. lev med detta om det inte kan skada rigg eller segel?

2. ta dig en firma och rigga om båten men det känns lite trist att lägga stora pengar på det när det finns andra saker som behöver kompletteras på båten.

 

 

 

Nej det finns inte två vägval.

1. Att ha det så som videon visar är inget som man kan leva med om man vill segla och dessutmom skadar det riggen.

2. Nu är det egentligen inte så stora problem att åtgärda det hela. 

jag skulle tagit ett fall och dragit fram masten, så att den lutat en mastbredda eller kanske 30 cm ateröver. Tagit ett exakt mått. Förhoppningsvs går ögeleterminalen att återanvända. Kapat vajern så mycket den är för lång och återmoterat det hela. (nu har jag ett yrkesliv som hantverkare/montör bakom mig och jobbat med mina gamla segelbåtar hela livet - så man har ju en stor fördel i många sammanhang)

Är du osäker, så är det kanske bättre att anlita nån som verkligen kan. Det kan bli billigare än om man gör nåt och egentligen inte har en aning.

En liten, men oerhört viktig, detalj i sammanhanget. Fallet skall ha en viss vinkel mot förstaget i toppen. Är vinkeln för liten sätter man en falledare för att få rätt vinkel. Är vinkel för liten kan fallet tvinna sig runt förstaget och tom dra av förstaget.

Har själv råkat ut för det. Har ingen mastkran hemma och hade tänkt gå till en ö i Göteborgs norra skärgård där jag visste det fanns en klättringsbar mastkran. Det var i början av en seglingssemester. Så hände det nåt och vi gick en annan väg å  så glömde jag fallavledaren. Lite senare under semester hakade fallet i förstaget när jag skulle rulla in kryssfock. Fick vissa problem. 



 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nht1:

Detta har jag kommit fram till. När jag spänner riggen hårt med toppvant då lutar masten 40-50 cm bakåt mätt vid mastfot.

 

Förstagsprofilen är fortfarande riktigt löst men när jag spänner akterstaget hårt så att masten böjer sig rejält i topp så får jag korrekt längd och staget vobblar mindre likt på andra båtar med samma riggtyp och rullsegel.

 

 

I min värld är det i princip omöjligt att förstaget är "riktigt löst" om du har spänt toppvanten korrekt. När du säger att du spänt toppvanten "hårt", hur många procent av brottlasten pratar vi om?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev maxipelle:

 

I min värld är det i princip omöjligt att förstaget är "riktigt löst" om du har spänt toppvanten korrekt. När du säger att du spänt toppvanten "hårt", hur många procent av brottlasten pratar vi om?

 

Jag mätte inte upp den med tummstocksmetoden men spände så mycklet så att jag kan röra staget par cm när jag drar i den (betydligt hårdare än andra båtar som jag kännt på av samma modell). Staget sträcks endast upp efter jag spänt akterstaget hårt så att masttoppen krummar.

Redigerad av Nht1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...