Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ArneRadar

Flojet färskvattenpump brunnit?

Rekommendera Poster

Hjälper en släkting med en äldre båt där skepparen tyvärr lämnat jordelivet sedan några år, båten har därför använts lite och legat mycket på land under senare tid. Systemkunskaperna om i princip allt ligger ovan molnen.

 

Vi skulle igår dra igång färskvattensystemet. Fyllde tank och slog på. Hyfsat omfattande system med större expansionskärl (ca 10L?), toa, pentry, stor VVB och dusch i sittbrunnen så mycket luft att trycka ut. Medans jag låg nere i en stuv och fixade småläckor i anslutningarna till VVB så skall pumpen ha matat på så att manometern på expansionskärlet gick upp till 4 bar (i min värld väldigt högt), och sedan la pumpen av. Den var då väldigt varm, och sedan död.

 

Min gissning är att den brunnit p.g.a. att tryckkontakt (vakt? som skall slå av vid 2,5 bar - se bild) inte slagit av eller att membranet är defekt. Är det en rimlig teori? Är pumpen bortom räddning tro?

Flojet.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket rimlig teori.

Troligen är det ny pump som gäller men kolla motorlindning resp tryckvakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Mycket rimlig teori.

Troligen är det ny pump som gäller men kolla motorlindning resp tryckvakt.

 

Tack bhemac 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mördade själv en Flowjet-pump för några år sedan. Tryckvakten hade gett upp och pumpen försökte mata på mot stängt. Märkte det av en händelse när jag mätte spänningen på annat ställe och att den var väldigt låg. Började felsöka och leta vart det tog vägen och hittade en glödhet pump som aldrig drog ett pumptag efter det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min "mikrolänspump" fick en termostat på 50°C a 8,70. Har inte brunnit än.

 

Mikrolänspump.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längst ned på pumpetiketten står det "thermally protected". Vad menas med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Skoter:

Längst ned på pumpetiketten står det "thermally protected". Vad menas med det?

Det borde ju innebära att det finns någon termostat eller termosäkringar. I vissa apparater sitter en termosäkring men som måste bytas när den löst ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev bhemac:

Det borde ju innebära att det finns någon termostat eller termosäkringar. I vissa apparater sitter en termosäkring men som måste bytas när den löst ut.

 

 

Har funderat på detta också, men när jag väl blev uppmärksammad på att pumpen gett upp så var den stekhet. Man kunde inte hålla kvar handen på motorhuset. Så jag är väl rädd att om det ens funnits någon termosäkring eller liknande så löste den inte ut.

 

Vet inte om tryckkontakter, termosäkringar och liknande är mer känsliga för spänning än pumpmotorn. Batterierna är visserligen friska, men det är en båt från 70-talet som uppgraderats ganska mycket efter hand genom åren utan att ett större helhetsgrepp om elsystemet tagits. Vet att salig skeppare hade det överst på to-do-listan. Finns väl en hel del komponenter som kan ha tagit stryk/ärgat under de 3-4 år hon låg på land. Visserligen funkade färskvattensystemet förra året då hon åter var i sjön och fick komma ut några turer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Pumpen kanske startar igen då den svalnat?

Vad än syftet med genomgången av båten är, så skall ju dricksvattensystemet fungera.  

Det smidigaste är ju att köpa en ny pump, anringen dyr Flojet, Johnson, Whale, eller billigare varient som faktiskt fungerar bra enligt skribenter här.

Själv hade jag gått till botten med problemet, skruvat isär pumpen och sett om den gick att reparera. Jag hade skiljt motorn från pumphuset och provkört enbart motorn på arbetsbänken.

Men frågan är om det är någon idé om nu tryckvakten pajat eller om membranen är misstänkt dåliga. Om nu båten blivit uppdaterad med vv-beredare och kanske fler tappställen kanske även pumpen skall uppdateras med en med högre kapacitet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tankar.

Salig skeppare hade denna båt, en båt på väg till Karibien och en båt i Karibien. Samt ett dubbelgarage knökfullt med båtprylar där det nu har hittats två likvärdiga pumpar varav en verkar oanvänd. Vi skall testa den ikväll, sen kan man förmodligen i lugn och ro se om den gamla är värd att rädda vilket jag tror är tveksamt. Jag tror iofs kapaciteten räcker. Den skall ju egentligen bara klara av att mata expansionskärlet som sitter precis bredvid. Tappställen etc har visserligen ökats på genom åren, men besättningens livsstil har aldrig var slösaktig.

 

(Parantes - när båten beställdes ny från HR på Orust 1975 hade den självklart bara handpumpat färskvatten och ingen VVB - vill minnas att lyx som varmt tryckvatten var högst ovanligt då. Ändå var vi ofta ute 4 veckor i sträck. Det är ett under att man överlevt...😉)

 

Syftet just nu är kortsiktigt, att få komma ut i helgen och då helst med fungerande färskvattensystem. Långsiktigt måste nuvarande ägare bestämma sig för att behålla och rusta sånt som behöver rustas eller sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zö pömp is alive.

 

Pumpen var vid liv idag, så sannolikt har termokontakten fungerat även om den löser ut sent med tanke på hur varm pumpen var när den dog. Tryckkontakten på pumpen är sannolikt bortkopplad. Istället, på expansionskärlet, bredvid manometern, sitter en kåpa. Under kåpan sitter en tryckkontakt som löser ut vid 4 bar vilket är nätt och jämt vad pumpen orkar bygga upp. I onsdags hade nog denna tryckkontakt hängt sig, därför "matade" pumpen på utan att ge ett ljud ifrån sig tills den blev överhettad och dog. Nu efter lite motion fungerar den.

 

Helst skulle jag vilja justera ner tryckkontakten på expansionskärlet till säg 3 bar men har ingen aning om sånt är möjligt. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ArneRadar:

Någon som vet?

Bild?

Ofta en större 6-kantig skruv för trycket och en mindre skruv för hysteresen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips.

Skall försöka fota imorgon, där är lite trångt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...