Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tess

Demontera 3 st solex 44 PAI

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Har Solex 44 PAI i mina 2 st AQ170. Har köpt servicesatser till förgasarna på styrbords motor, dvs 3 st servicesatser då det är 3 förgasare i varje motor och tänkte montera dessa själv.

Har aldrig gjort något liknande själv förut men tänkte ge mig på det nu. Det främsta skälet är att de verkstäder jag frågat inte har tid på ett tag och samtidigt tycker jag att det är lite kul att meka lite själv. Har verkstadshandboken från Volvo Penta som visar exakt hur man ställer in och synkroniserar förgasarna, så det är inget problem, tror jag :).

Däremot blir det lite knepigt om jag ska montera de nya servicesatserna med förgasarna kvar i motorn då det handlar om styrbords motor och förgasarna är på "fel" sida ur mek synpunkt, tycker jag. Har dessutom lite ryggproblem så har helt enkelt ingen lust att stå halvlutad över motorn så lång tid som det nog tar.

 

Mycket inledning till en enkel fråga :). Det jag undrar är om det är enkelt att lossa förgasarna och ta med dem hem och fixa. Någon som gjort det förut och kan tipsa om hur man bäst gör det, kanske t.o.m en beskrivning? Vet inte riktigt hur man lossar dem och vad man bör tänka på.

Tackar så mycket och ha en skön båtsommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du lossar hela insugsröret med de bultar du ser på ovansidan mot toppen och sedan ett par mellan limpa och insug.

 

Väl hemma är det inga konstigheter att montera satsen. Det är rätt få delar och håller du bara koll på vilken ordning du lossat saker och tar en förgasare i taget, kan du alltid kolla på de andra för referens om du skruvar bort dig. Det vanligaste problemet är accmembranet vill jag minnas och det ingår inte i de billigaste satserna. Så läcker det soppa efter du skruvat klart är det kanske det som felar...

Synkningen är väl att alla 3 förgasare börjar öppna samtidigt och det justerar du lätt när de sitter som en enhet på insugsröret, så det löser du enkelt. Du lossar alla och fäster sedan en i taget mot axeln och ser att de öppnar lika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

OK, tack för svar. Får ta en titt ifall jag till att börja med hittar alla bultar :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...