Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fhsp4m

Reparera växelvajer

Rekommendera Poster

Hej!

 

Höljet om min växelvajer på min Mercury 50 hp EFI har gått sönder. Kan därför inte lägga i backen. Finns det något sätt att reparera höljet så att det fungerar tills jag byter vajern (behöver fungera när jag kör iväg båten för reparation)? Någon kraftig tejp eller liknande?

 

20180703_141552.thumb.jpg.5eaa9ac9b2b69c3a07135014d61c2c24.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tejp är bra, men komplettera med lite spjälning.

Först tejp, hårt...

Sedan något som stagar upp med tejp utanpå.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Mackey:

Tejp är bra, men komplettera med lite spjälning.

Först tejp, hårt...

Sedan något som stagar upp med tejp utanpå.

 

Mackey

 

Tack för svaret! Letade lite i förrådet. Funderar på om man tejpar först och sen fäster en slangklämma över tejpen och sen lite tejp på vardera sida av slangklämman så att den inte glider...?

Redigerad av fhsp4m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs lite längre uppstagning än en slangklamma. Köp en bit soppaslang  ca 1 dm med lika innerdiameter som vajerns ytterdiameter,  sker upp den längs med och tvinga över den på vajern, du måste räta ut den vid skadan först. Sedan linda hårt med el-tape gå ut en bit utanför slangen åt båda håll. Vill den fortfarande vika sig så klä slangen med flera slangklämmor irad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gång hjälpt en kille med trasig växelvajern med att lyfta kåpan och lägga in växel med fingrarna, så han kunde lämna naturhamnen och åka hem. Funkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lagade en gasvajer på min Opel Ascona jag hade en gång med en sockerbit; klippte upp höljet och monterade höljet fixerat med buntband. Fungerade förvånansvärt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där andra grå vajern ser ut att ge sig också. Den behöver nog bytas den med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2018-07-03 vid 21:51 skrev Gelis:

Behövs lite längre uppstagning än en slangklamma. Köp en bit soppaslang  ca 1 dm med lika innerdiameter som vajerns ytterdiameter,  sker upp den längs med och tvinga över den på vajern, du måste räta ut den vid skadan först. Sedan linda hårt med el-tape gå ut en bit utanför slangen åt båda håll. Vill den fortfarande vika sig så klä slangen med flera slangklämmor irad.

 

Tack! GIck på Gelis lösning. Har provkört och det funkade.Det kanske tom håller ett litet tag. Vad tror ni?

 

På bilden syns inte 1 dm soppaslang som jag enligt Gelis förslag trädde över vajern före slangklämmor och tape.

 

20180705_123255.thumb.jpg.84be0d9966a15c250807148207a25326.jpg

Redigerad av fhsp4m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant skulle jag försöka förstärka med något hårt en liten bit vid brottet. Det ser i alla fall ut på bilden som är det är en ganska kraftig böj precis vid brottet. Här skulle jag vilja ha det rakare för att minska belastningen. Men det är bara en känsla jag har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

2 timmar sedan skrev fhsp4m:

Det kanske tom håller ett litet tag. Vad tror ni?

 

Jag tror du ska byta så snart du kan.

Redigerad av AndW
Dubblet
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vill du åka ett tag till, skulle inte rekommendera det, men i alla fall så ta en bit VP-rör finns lie olika diametrar,16 mm har Biltema, Jula, Byggmax etc etc för under tian, skär av det på mitten så du får två halvor och tejpa fast dessa ovanpå den lagningen du gjort. Stadig o bra blir det. Slangklämmorna tar du naturligtvis bort först kan användas ovanpå vp röret.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Det är inte någon stor önskan hos mig att köra vidare med detta men har massor av annat att fixa på fritidshuset som är viktigare, därför vore det bra om det höll några färder innan detta hamnar överst på priolistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...