Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stefan_ha

Tumlare på trailer, iläggning via ramp

Rekommendera Poster

Är på väg att köpa en Ryds Tumlare från 70-talet, strax under 5 m. Men jag har ingen båtplats än, hur enkel är denna båt att ha på trailer och lägga i/ta upp via ramp vid varje tillfälle man ska ut?

 

Förstår ju att en helt öppen båt är enklare, men hur svårt är det med denna tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde väl inte vara några problem. 

Är du ovan vid traileriläggning? 

Förbered isf en ganska lång lina i aktern och en i fören och var två personer. Den ena tar båda linorna och följer med båten ut, gående på bryggan som nästan alltid finns vid ramperna. När båten släppt trailen drar personen med linorna in båten till bryggan. Den andra vevar ut på vinchen. Ha motorn upptiltad. 

 

Vid upptagning gör ni tvärtom men då får personen på bryggan gärna ha en båtshake också, för att hålla ut/in båten så den går rakt upp på trailern.

 

Gör ni så kvittar det fullständigt om båten är täckt eller öppen. 

Ensam är det alltid svårt, oavsett båt eller vana. Vid sidvind sticker ju båten och vill inte hamna rakt på trailern eftersom ingen kan styra in den. 

Varför vissa vill ha en gubbe i båten vid upptagning har jag aldrig fattat, där gör ju ingen någon nytta. 

 

Efter lite övning kan du traila själv också, men jag tror inte båttypen i sig är ett problem inför den dagen heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Borde väl inte vara några problem. 

Är du ovan vid traileriläggning? 

Förbered isf en ganska lång lina i aktern och en i fören och var två personer. Den ena tar båda linorna och följer med båten ut, gående på bryggan som nästan alltid finns vid ramperna. När båten släppt trailen drar personen med linorna in båten till bryggan. Den andra vevar ut på vinchen. Ha motorn upptiltad. 

 

Vid upptagning gör ni tvärtom men då får personen på bryggan gärna ha en båtshake också, för att hålla ut/in båten så den går rakt upp på trailern.

 

Gör ni så kvittar det fullständigt om båten är täckt eller öppen. 

Ensam är det alltid svårt, oavsett båt eller vana. Vid sidvind sticker ju båten och vill inte hamna rakt på trailern eftersom ingen kan styra in den. 

Varför vissa vill ha en gubbe i båten vid upptagning har jag aldrig fattat, där gör ju ingen någon nytta. 

 

Efter lite övning kan du traila själv också, men jag tror inte båttypen i sig är ett problem inför den dagen heller. 

Kan inte påstå att jag är en van traileriläggare, så ovan tips och trix tackar jag mycket för! Och skönt att höra att inte båttypen är ett hinder i sig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan,

 

Det bör inte vara några problem.

Själv har jag en Yamarin 5940 (kabin) + Yamaha 100hk.

I början hjälpte frun och barnen till vid iläggning/upptagning, men nu gör jag det själv utan problem.

Gör som Mikael föreslår, ha linor så att du/ni kan dra båten dit ni vill.

Kolla diverse filmer på Youtube, där finns många tips!

Meddela gärna hur det går :)

/Otto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...