Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
cetex

Stabil, rymlig, bekväm deplacementbåt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi har haft en albin 25 nu i lite över ett år, älskar att vara ute, att puttra på i lagom takt, lägga till mot klippor i naturhamnar, ofta bara vi två inom synhåll och låta resan vara en stor del av målet.

 

Vi funderar på vad nästa båt ska bli och vill ha lite hjälp med tips på modeller m.m.

 

Vi vill ha något lite större, stabilare, ska vara rätt mycket bekvämare när det går 2 meters vågor, blåser 15-18m/s eller om det kommer svall när man ligger förtöjd nånstans, så mindre och långsammare rullning samt mer skärande av vågor när dom kommer från föröver är önskvärt.

Dusch i båten vore ett väldigt välkommet tillskott, låg bränsleförbrukning per timme och distans är ett krav.

Vi gillar ekonomisk deplacementfart där man hinner se miljön man åker igenom, har inga problem att lägga fyra timmar på att gå över till åland,  eller en vecka på resan till åbo just nu..

 

Små och därmed relativt billiga motorer föredras, t.ex har vi en solé diesel på 38hk i vår albin, motor och backslag kostar tillsammans cirka 70 000kr om det blir totalhaveri vilket är hanterbart om man sprider kostnaden över några år, dubbla volvo d4 i en bayliner, om än kanske bränsleeffektiva även i låg hastighet kostar t.ex rätt mycket mer i inköp eller om man får nåt större problem med något och behöver reparera..

 

Vår albin 25 ligger runt 0.33L/nm i 5.5-6.5, kanske 7 knop vilket blir knappa två liter i timmen. Fyra till sex liter i timmen (närmare 1L/nm men inte över) är acceptabelt för ungefär samma hastighet om det är mycket mer båt.

 

Vi körde cirka 250-260 timmar från midsommar till tidigt upptag i början av september förra sommaren (tidigt p.g a blästring av bottenfärg), det blir nånstans runt 450liter diesel och 1350nm. I år blir det nog hyffsat mycket mer då vi redan gått 70 timmar och inte kommer ta upp båten tidigt i höst.

 

När jag kollar runt så fastnar jag för "riktiga trawlers" :), men dom blir väldigt dyra..

t.ex kadey krogen och liknande båtmodeller, dom har nog allt vi önskar och lite till.. Kadey krogen manatee, 36fot 13ton bobåt med en 130hk diesel, förbrukning runt en liter per distans, ett annat alternativ är t.ex holländska stålbåtar som http://www.alandyachts.ax/pikmeerkruiser-1250-ak.html ungefär samma vikt, pris och bestyckning som trawlers, men eventuellt lite osäkrare sjöegenskaper. Bägge ligger runt litern per distansminut, cirka 6-8liter i timmen.

 

Problemet med ovanstående är att det snabbt drar iväg i pris till över en miljon i inköp.

 

Budget är inte satt, men det vore trevligt att hamna en bit under 500k. När vi ska byta är inte heller bestämt men en gissning är inom 12-24 månader.

 

Finns det tips på andra vettiga båtar matchande min beskrivning utan att det drar iväg så mycket i inköpspris?

 

Segelbåt matchar på många punkter ovan, förbättrad sjöstabilitet, men ingen av oss vill segla. Vi sitter gärna inne i värmen och kör då det ofta är kallt, regnigt och blåsigt.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev cetex:

ingen av oss vill segla

Det måste man inte bara för at man har segelbåt, kolla hur det ser ut på sjön! Största fördelen med är att man kan sätta lite segel för att stabilisera när det gungar. Nackdelen är djupgåendet men man får aldrig en stabil båt utan djupgående. Snipor med litet djupgående rullar som besatta.

Kadey Krogen är fina båtar men 36:an verkar väldigt överbyggd. 42:an är bättre men riktigt dyr.

Kolla på det holländarna kallar "Kotter". Ofta byggda i stål. Riktigt fina sjöegenskaper. Men ligger oftast lite högre i pris. Sök på "kotter yacht".

Eller en äldre Nauticat 33 kanske? Seglar som en kratta men en fantastisk rymlig båt och en enastående kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om jag inte missförstått så är segelbåtar generellt sett så pass stabila som dom är eftersom dom har högt rullmotstånd igenom dels köl, men framförallt hög mast. 30 kilo 10 meter upp motsvarar 10ggr mer i köl 1meter ner, kombinationen tung köl en bit ner från rotationscentrum samt viss vikt i en mast långt upp från rotationscentrum gör att det krävs mycket kraft för att få den att gunga fram och tillbaka, vilket i princip är vad jag är ute efter. I vart fall lägre frekvens på rullandet.

 

Går det två meters vågor från sidan så är det dock klart att det kommer att rulla. Dock mindre än i vår albin.

 

Men nu är segelbåt nog inget alternativ då det dels kräver mer underhåll, dels finns få båtar med bra layout (vill gärna ha "vardagsrummet" uppe och samtidigt skyddat/inneslutet, bra utsikt när man sitter på kvällen och slappar, varmt när man går om det behövs o.s.v) och dels finns det ingen vettig klubb där vi kan ha en segelbåt i närheten, eller i vart fall utan att köa i några år..

 

Man borde kunna få liknande rullmotstånd genom att ha hyffsat mycket vikt i båten generellt sett, spritt över köl och sidor, det innebär att båten kommer att vara ovillig till att rulla vid små vågor utan istället kommer "ta smällen" och mosa dom istället.

 

Albinen synkar ju med vågorna, följer med, viker sig och följer med minsta krusning.

Synkningen är nog det stora problemet med albinens rullning egentligen, den får lite fart av våg nr ett, svajar sen tillbaka och slår i våg nr två hårdare, får mer fart och välter över ner i våg nr tre med kraft, sen håller den på så. Rullningsintervallet är för kort (från max högerlutning till max vänsterlutning är enligt albin manualen cirka 3 sekunder)

 

Något som har mer vikt och ett längre rullningsintervall samtidigt som den har dusch och lite mer ytor utan att bli väldigt dyr eller är övermotoriserad vore trevligt att hitta..

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittade denna reklamvideo från kadey krogen när jag sökte på skrovformer som förklarar varför en renare snipform (uppdragen akter likt segelbåt) bör vara bättre för kursstabiliteten i följande sjö än t.ex vår relativt plattbottnade (i aktern) albin 25 deluxe idag..

 

http://www.kadeykrogen.com/kkyvideos/hull-comparison/

 

Nån som har erfarenheter?

 

Efterforskningen fortsätter..

 

Helst skulle jag ju vilja ha en fpb 64 ;D

Lagom bränslekapacitet, en båt man i verkligheten bara behöver tanka en gång om året och som "bara" drar 11liter i timmen i 9 knop. (albin 25 säger man ju så om, men vi tankar ändå 5-6ggr per säsong, snart i vasa nu förresten, tredje tanken för säsongen)

Men fpb 64 är så äckligt dyr så det är galet långt över all nuvarande och framtida tänkbar budget..

 

https://www.setsail.com/fpb-64/

 

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att det ligger en Hatteras 42 LRC på blocket. Fel pris men fin båt.

Det gäller ju att vara förberedd om de ringer från Svenska Spel!

 

196400.5aee8115a12b5470ac3b4200.xl.jpg

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den såg ju fin ut. Men förbrukningen drar ju iväg. :)

 

Har hittat flera siffror på kadey krogen 42 som visar på mindre än eller runt 1L / nm. Dom har ju bara runt 130hk motor också vilket tyder på effektuttag runt 42hk under vanlig drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Winga 25 och går runt med samma drömmar som du, gillar min båt men vill såklart ha lite extra allt. Inga seriösa båtbytartankar dock. 

Hursomhelst finns ju stora likheter mellan våra båtar, och min nästa drömbåt är en Nauticat, som bhemac nämnt tidigare. 33an är väl den som åtminståne nästan är nåbar ekonomiskt om några år kanske.. Du kanske är där redan? Bildgoogla lite och kika vettja, häng inte upp dig på att det är en "segelbåt", det finns albin 25or med mast också och hittils har jag aldrig sett en nauticat med hissade segel. Men den har layouten och egenskaperna du söker tror jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-03 vid 23:28 skrev cetex:

 

 

Men nu är segelbåt nog inget alternativ då det dels kräver mer underhåll, dels finns få båtar med bra layout (vill gärna ha "vardagsrummet" uppe och samtidigt skyddat/inneslutet, bra utsikt när man sitter på kvällen och slappar, varmt när man går om det behövs o.s.v) och dels finns det ingen vettig klubb där vi kan ha en segelbåt i närheten, eller i vart fall utan att köa i några år..

 

 

 

Varför är det mer underhåll på en segelbåt, än på en motorbåt.

Nu har jag visserligen aldrig haft nån motorbåt, men stod innomhus för diverse jobb ett par vintrar i en hall där man egentligen bara vinterförvarade mtorbåtar.

Det jag slogs av, hur mycket besvärligare det är att bottenmåla en stor motorbåt, än ensegelbåt.

Annars är väl jobbet samma om båtarna är av ungefär samma storlek. Ungefär lika mycket m2 botten att måla. Ungefär lika mycket skrovsida att vaxa och polera och däck och överbyggnad skiljer ju inte nåt större. Lika mycket invändigtutrymme att städa. På motorns underhåll är det väl ingen störreskillnad och övrig utrustning är det ju egentligen ingen skillad på.

På en segelbåt finns ju mast och rigg. Jag har under halva mitt båtliv bara tagit ner masten ca vart 5 år.

Kompisen har en Brofjorden 36. Det var efter att jag fick kjuts med honom en gång, som jag bytte från en ren segelbåt till en motorseglare.

Nu går visserligen min motorseglare att segla - till skillnad Brofjorden 36 eller  Nauticat m fl. Man kan naturligtvis glida med i medvind och deär förfärligt fina "bobåtar"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Thallatha:

Varför är det mer underhåll på en segelbåt, än på en motorbåt.

Läser man rubrikerna här på MG så verkar motorbåtar vara mycket mer drabbade av problem. Antagligen kostnader också.

 

Man måste inte segla för att man har en segelbåt eller motorseglare. Det går utmärkt att puttra omkring för motor, oftast väldigt bränslesnålt.Man kan sätta lite segel för att minska rullningen när det går lite sjö eller att ibland sätta lite segel en fin sommarkväll och färdas sakta och ljudöst.

Mast och rigg är ganska praktiskt tex att hålla sig i när man är på däck. TV-antennen kommer upp rejält osv.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ofta sagt att jag aldrig skulle våga ha en ren motorbåt.

Har seglat hem många gånger eller till räddning, när jag egentligen hade tänkt att gå för motor. Detta pga att motorn krånglat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

:)Här är en bra båt!

(se bild)

Visserligen ett "on off-bygge" finns bara i ett exemplar.

Rymlig under durken, så du kan själv installera vilken maskin som helst, och den går säkert att rigga också.

Se bara efter trät, eftersom denna båt sannolikt även transporterat termiter!

:):huh::unsure:

 

Ok, vi tar det litet mer allvarligt!

Det finns ju en del Albinägare som bytt till olika nimbusar...

Kolla efter Nimbus 2600 (med akterruff) eller i princip samma båt utan akterruff, 2700.

Dessa är från början och mitten av 1980-talet, och brukar ha maskiner om 100-150 Hk.

Sedan finns det väl minst 999 olika nimbusmodeller till att kolla på...

arken.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser vad som önskas tänker jag - motorseglare.

Stor motor att tuffa med som huvudsak, segel att ta fram när det blåser från rätt håll och lagom hårt och då glida fram lite för att hålla soppakostnaderna nere. Eller när man vill minska rullningen vid vind och vågor i sidan.
Finns massor m Malö, HR, Nauticat och liknande som är stadiga, relativt grundgående och rymliga som stämmer med er beskrivning.
https://www.blocket.se/hela_sverige/batar?q=motorseglare&cg=1060&st=s&ps=11&pe=35&l=0&ca=11&sp=1&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänker också motorseglare, alt en äldre större motorbåt med roder/rak axel. Stirra dig dock inte blind på motorstorleken så länge båten har roder/axel. De går nämligen då ofta nästan lika snålt som en snipa i deplacementfart och är lika kursstabila. Min drar t ex 0,7l/nm i 6,5 knop och ytterligare en del mindre i 5 knop, trots 315hk turbodieselsexa. Att sedan snabbt kunna ta mig någonstans i 22-23 knop är en bonus, dock kanske inte för plånboken. Men precis som med segel - bara för att du kan, så behöver du faktiskt inte alltid använda alla resurser.

 

En långkölad äldre motorseglare är dessutom inte så grundstötningskänslig, och det enda extrajobbet som jag ser det är att masta på och av.

 

F.ö. fanns det faktiskt t.o.m. stödsegel/rigg till min båt, så att kunna hissa lite lakan som stabilisering skall inte föraktas !

 

(Jag vet annars precis vad du menar - vi hade A25 innan också men ville ha något större då sjön vi håller till på är erkänt lynnig...)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev IngemarE:

 

En långkölad äldre motorseglare är dessutom inte så grundstötningskänslig, och det enda extrajobbet som jag ser det är att masta på och av.


Sen behöver man ju inte masta av varje år. På många ställen kan man ta upp med masten på. Jag har nog legat med masten på - både på land och i sjön i 30 år. Har masta av och på ca 6 ggr under den tiden och då har det i regel varit av speciella anledningar.

Kompisen som har en 2-mastad Brofjorden 36, förvarar båten innomhus hos Smögenvarvet. Smögenvarvet mastar av och tar upp båten. På våren sjösätter dom och mastar på. Vet inte ens om kompisen behöver sätta ann riggen. Det går ju snabbt om man vet vad man håller på med - som varvskillarna.

Nån större finjustering krävs nog inte på den typen av motorseglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte förra året upp oss från en uttern 690 (lite samma stuk/storlek som eran Albin)  till en Apollo 32, väger närmare 5500kg tankad o packad för semestern så går stadigt i grov sjö.Dubbla motorer med raka axlar. Kanske vore något? Ligger några på blocket 

396B7D87-E96E-4D98-9254-580ABBA1DCE0.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-27 vid 22:21 skrev red_line:

en Apollo 32

Kom just på att jag för några år sedan tittade på en sådan som en båtgranne hade.

Väldigt trevlig (för att vara motorbåt), verkar även prisvärd.

I satt det två Ford 6or, en helt outslitlig motor som är ganska billig att underhålla.

En lustig detalj. Min 32 fot motorseglare väger 4100kg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev bhemac:

Kom just på att jag för några år sedan tittade på en sådan som en båtgranne hade.

Väldigt trevlig (för att vara motorbåt), verkar även prisvärd.

I satt det två Ford 6or, en helt outslitlig motor som är ganska billig att underhålla.

En lustig detalj. Min 32 fot motorseglare väger 4100kg.

 

Enligt specen väger den tom 4500kg sen 450L diesel 200L vatten o packning På det. 

 

Ca 20mm plast i skrovet under vattenlinjen väger en del antar jag!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev red_line:

Ca 20mm plast i skrovet under vattenlinjen väger en del antar jag!

Ungefär samma i min men sen har jag 1600kg bly hängande under.

Motorerna väger nog en del!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättviktsbåtar!

Min Triton 29, som nästan är 31 fot väger med fulla tankar, enligt kranbilens våg, 5400kg

Då var det 2 x 200 liter diesel, och ca 150 l vatten. Sedan finns det en stor grön metallgrej, det mesta gjutjärn, under akterdäcket också, som ser rätt tung ut.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för all input hittils! :)

 

Håller på och passerar gävlebukten just nu så jag tänkte passa på att svara, från början 0.5-0.8M vågor men nu nästan platt sjö så vår Albin 25 gungar hanterbart.. (Dock har vi hunnit prova c:a 2M vågor utanför hornslandet, det var skoj då dom kom framifrån).

 

Motorn går fint (i vart fall efter att jag tömde vattenavskiljaren i våras, var c:a 2dl grågrön gegga i den) , Men sen är den ju relativt ung (1150 timmar) och serviceintervallet verkar bli cirka 2 gånger per år i vår ägo.

 

Autopilot och radar vore dock trevligt. Ganska segt att styra efter kompass i 8-10 timmar..

 

Jag kommer ha diskussionen här som referens. Bra att få argumentera lite så man får se om ens tankar håller som argument.

 

 

2018-07-25 vid 21:42 skrev mikael_matsson:

Jag har en Winga 25 och går runt med samma drömmar som du, gillar min båt men vill såklart ha lite extra allt. Inga seriösa båtbytartankar dock. 

Hursomhelst finns ju stora likheter mellan våra båtar, och min nästa drömbåt är en Nauticat, som bhemac nämnt tidigare. 33an är väl den som åtminståne nästan är nåbar ekonomiskt om några år kanske.. Du kanske är där redan?

 

(...)

 

Men den har layouten och egenskaperna du söker tror jag. 

 

Ja en motorseglare funkar eventuellt, bra att kunna hissa stödsegel i alla fall så t.ex en nauticat 33 skulle nog vara trevlig. Såg en på blocket för nåt år sen med lite extra allt och minns att den verkade rätt trevlig.

 

En av anledningarna till att jag inte gärna vill ha segelbåt är dock för att kunna komma igenom lite lägre broar. Går man upp runt 40 fot så blir ju det ett problem.

 

Föräldrarna kommer ju med sin bavaria (38?/39?) t.ex inte igenom väddö kanal längre. Men en nauticat kräver väl kanske inte över 17M bro/kabelhöjd.

 

En annan anledning till att jag ej kännt mig så sugen på segelbåtar är att planlösningen i princip alltid börjar dra iväg med fler hytter när båtarna blir större, gjorda för att 6-8 personer ska kunna bo hjälpligt istället för likt båtar som kadey krogen 42 där man har en större salong och eventuellt kan få in en fåtölj eller två ibland, större toa, rejäl dubbelsäng, eventuellt en klädkammare och endast en gästhytt (verkar nästan framförallt vara ett kontor). Sen kan det finnas plats för tvättmaskin och diskmaskin. Man bor två till fyra personer bekvämt och kan i nödfall bädda i salongen så man kan vara fler.

 

2018-07-26 vid 10:20 skrev Thallatha:

 

Varför är det mer underhåll på en segelbåt, än på en motorbåt.

Nu har jag visserligen aldrig haft nån motorbåt, men stod innomhus för diverse jobb ett par vintrar i en hall där man egentligen bara vinterförvarade mtorbåtar.

Det jag slogs av, hur mycket besvärligare det är att bottenmåla en stor motorbåt, än ensegelbåt.

Annars är väl jobbet samma om båtarna är av ungefär samma storlek. Ungefär lika mycket m2 botten att måla. Ungefär lika mycket skrovsida att vaxa och polera och däck och överbyggnad skiljer ju inte nåt större. Lika mycket invändigtutrymme att städa. På motorns underhåll är det väl ingen störreskillnad och övrig utrustning är det ju egentligen ingen skillad på.

På en segelbåt finns ju mast och rigg. Jag har under halva mitt båtliv bara tagit ner masten ca vart 5 år.

Kompisen har en Brofjorden 36. Det var efter att jag fick kjuts med honom en gång, som jag bytte från en ren segelbåt till en motorseglare.

Nu går visserligen min motorseglare att segla - till skillnad Brofjorden 36 eller  Nauticat m fl. Man kan naturligtvis glida med i medvind och deär förfärligt fina "bobåtar"

 

Skrov, toa, motor m.m är väl likvärdigt. Men segel är ju inte gratis och håller inte oändligt..

 

Sen är ju inte winchar, fall, schackel m.m underhållsfritt heller. :)

 

Vad händer om man inte rullar ut genuan på en hel sommar om det är blött och regnigt? Möglar den?

 

Har mentaliteten att om man har grejor så ska de funka. D.v.s fall, segel m.m ska hållas i bra skick så inte något går åt skogen om man får för sig att hissa nåt nån dag.

 

Och om jag ska välja mellan segel och watermaker så lägger jag hellre pengarna på en watermaker om jag ska vara ärlig. :)

 

Behöver man byta både storen och genuan så är väl priset likvärdigt med en ny motor också, något som folk vanligtvis drar sig för in i det oändliga.

 

Men jag ska kolla lite på motorseglare ändå.

 

2018-07-26 vid 11:34 skrev Thallatha:

Jag har ofta sagt att jag aldrig skulle våga ha en ren motorbåt.

Har seglat hem många gånger eller till räddning, när jag egentligen hade tänkt att gå för motor. Detta pga att motorn krånglat. 

 

Kanske är dags för en ny motor? Eller i vart fall byta alla bränsledelar :)

 

Å andra sidan har du ju segel så det kanske inte är så viktigt att det är värt jobbet. :)

 

 

 

2018-07-26 vid 11:15 skrev bhemac:

Läser man rubrikerna här på MG så verkar motorbåtar vara mycket mer drabbade av problem. Antagligen kostnader också.

 

....

 

Mast och rigg är ganska praktiskt tex att hålla sig i när man är på däck. TV-antennen kommer upp rejält osv.

 

Personligen tror jag att det kan bero på motorer med högt effektuttag på liten volym vilka slits lite hårdare kombinerat med eftersläpande underhåll. Man byter kanske inte olja och filter som man ska, rengör även inte bränsletank och byter slangar / filter o.s.v i förebyggande syfte, tändstift och tänddelar eller genomgång av högtryckspumpen kan nog vänta en säsong till.. Samma sak med kablar, saker nöts av 

 

Många skulle säkert egentligen ha segelbåt när dom chansar på att grejorna nog håller en säsong till, dåfår dom ju redundansen som behövs. ;)

 

Mast och rigg är ju bra att hållai sig i, men varför ens behöva gå upp på däck om vädret är dåligt?

 

Vi har mantåg och grabbräcken, dom håller att hänga i och luta sig mot för mig med mina nätta 100kg. :)

 

Citat

Ok, vi tar det litet mer allvarligt!

Det finns ju en del Albinägare som bytt till olika nimbusar...

Kolla efter Nimbus 2600 (med akterruff) eller i princip samma båt utan akterruff, 2700.

Dessa är från början och mitten av 1980-talet, och brukar ha maskiner om 100-150 Hk.

Sedan finns det väl minst 999 olika nimbusmodeller till att kolla på...

 

Nimbus ja. Hade nästan glömt dom, minns att vi kollade på dom på nätet innan vi köpte vår albin.

 

Vad ligger bränsleförbrukningen på?

 

2018-07-27 vid 22:21 skrev red_line:

Vi bytte förra året upp oss från en uttern 690 (lite samma stuk/storlek som eran Albin)  till en Apollo 32, väger närmare 5500kg tankad o packad för semestern så går stadigt i grov sjö.Dubbla motorer med raka axlar. Kanske vore något? Ligger några på blocket 

 

 

Apollo ser ju skaplig ut. Dock dubbla motorer vilket inte känns helt rätt. Hittade en "tt" på blocket och den har tydligen högre takhöjd också, samt enligt ägaren en bränsleförbrukning som är ok (0.7L/nm). Helt klart intressant att kolla mer på likt nimbusen.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev cetex:

Apollo ser ju skaplig ut. Dock dubbla motorer vilket inte känns helt rätt. Hittade en "tt" på blocket och den har tydligen högre takhöjd också, samt enligt ägaren en bränsleförbrukning som är ok (0.7L/nm). Helt klart intressant att kolla mer på likt nimbusen.

 

Var också tveksam till dubbelmontaget tidigare. Men idag skulle jag inte vilja ha något annat. Driftsäkerhet. 100% större chans att ta sig hem om en motor havererar. 

 

Men största fördelen är manövrerbarheten. Du kan få båten att vända på en femöring med hjälp av att backa en motor samtidigt som du kör den andra framåt. 

 

Bogpropeller behövs Mao inte 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev red_line:

Var också tveksam till dubbelmontaget tidigare.

Är det dessutom Ford så kostar två st mindre än en Volvo i underhåll. Men Apollo finns väl även med enkel montage?

 

"Autopilot och radar vore dock trevligt."

Du tänker rätt, bekvämlighet gör sjölivet mer njutbart.

 

"nauticat 33 skulle nog vara trevlig."

Åk och kolla på någon eller gör studiebesök i hamnen. Det är inte värre än att titta på en hundvalp, hur enkelt som att motstå.

-Vi har en bro på 17m, det är segelbåtar på en bit över 40 fot som inte kommer under. Motorseglare har generellt lägre masthöjd (och mindre djupgående)

 

"Men segel är ju inte gratis och håller inte oändligt"

Sant. Men man seglar utmärkt med 25 år gamla segel. Använder man seglen sparsamt så håller de längre. Övrigt underhåll, vinschar mm kräver minimalt underhåll. Många gör inget alls (vlket kanske är lite dumt).

 

"Mast och rigg är ju bra att hållai sig i"

Det är framförallt i hamn man har nytta av något att hålla sig. Eller när man ska hoppa iland på någon ö.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ge sig in i debatten och kunna svara på vad bränsleförbrukningen på Nimbusar är, är ungefär som att definiera längden på snören, i allmänhet.

Det finns så många olika modeller med flera olika motoralternativ.

Min 2700 med TAMD31 drog knappt 1,5 l/M vid omkring 10-11 knop. Men det kunde bli mer om vind, ström och vågor bar emot. Säkerhetsmässigt när vi skulle korsa Kattegatt/Skagerack räknade vi med 2 l/M.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag vet inte vad Jsg skall säga om detta! Läst hela tråden nu och mina direkttankar var- 

Varför byta! du vill ha billigt som inte är törstigt= Albin 25.

sen än en gång alla seglare ni två,,frågade TS om en segelbåt? Nä utan en annan lite mer motorbåt va!

Är det skillnad!! Ja tacka fn att det är, när allt jobb är klart på bägge alternativ så har den ena flaggstång ink allt kvar, för att  inte tala om det som redan sagts med kostnader för segel skot och block. 

Hålla pengen nere men ändå bli stabilare och lite lyxigare med dusch var frågan! Det kan jag svara på men TS la även till att det skall gå långsamt så då vet jag inte!

Någon skrev Nimbus, jag håller med kolla där och om ni inte gasar så går dom med i 6kn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Nim26:

frågade TS om en segelbåt?

Ja, 

TS kan ju tänka sig segelbåt men vill inte segla (vilket man inte måste)

Har man haft både segel och motorbåtar så vet man en del om skillnaden och den är inte så stor som många tycks tro.

 

2018-07-02 vid 13:08 skrev cetex:

Vi vill ha något lite större, stabilare, ska vara rätt mycket bekvämare när det går 2 meters vågor, blåser 15-18m/s

Det blir en ganska rejäl motorbåt för att uppfylla de kraven. Typ Kadey Krogen men det är också en annan prislapp.

Det närmaste man kommer är troligen en NC33:a om man vill gå tryggt i 2m sjö och 15m/s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Seawolf:

Köp denna och strunta i att rigga den.
http://www.maxibryggan.se/AllaBilder.asp?boatId=2450&ftg=2

 

Ingen dum idé, fast samtidigt lite synd... Just ketchvarianterna av Malö 50 och HR 35 Rasmus är hyfsat styva varianter av annars rejält veka (motor-)seglare. Tricket är att i princip alltid bara sätta genua och mesan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ArneRadar:

Ingen dum idé, fast samtidigt lite synd...

Köper man den för att använda som motorbåt så kan man ju säga att det finns "utvecklingspotential"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev bhemac:

Köper man den för att använda som motorbåt så kan man ju säga att det finns "utvecklingspotential"

 

Absolut.

Och man kan ju alltid påbörja utvecklingen så smått genom att enbart masta på mesanmasten för att använda den som flaggstång. 

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...