Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Nu har jag tröttnat på mitt ankarspel, säger inte vilket då reklammationsärende pågår. Kablarer (linhjul) har pajat igen. Nuvarande spel är rekommenderad för båttypen och är rätt dimensionerat.

 

Detta är nummer två som reklameras av samma sort, generalagenten är mycket tillmötesgående så det är inte det som är problemet, men det känns som om jag vill byta till annat fabrikat eller annan modell.

Dessa båda spel har även tuggat en hel del på ankarlinan, den jag har nu är ny för säsongen och redan rätt sliten.

 

Jag har tidigare haft bandankarspel i tidigare båt, bra grejer, krånglade aldrig, men sådant har jag inte plats för i nuvarande båt.

Det måsta vara ett som passar för montering ovanpå en behållare för lina och kätting som står på badbryggan.

 

Båten är 9.5 m lång, väger 5,5 ton. Har 16mm ankarlina och 8mm kortlänkad kätting, vanligtvis 10kg brucekopia.

 

Jag har läst de flesta av trådarna här på Maringuiden i ämnet, men de är litet gamla och det kanske har hänt något de senaste åren jag inte känner till?

 

Vad har ni själva för ankarspel eller ankarvinchar? Nöjda med dem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett Engbo-spel i nuvarande båt som båda är inne på 9:e året. Hade mycket problem i början pga ett fabrikationsfel på drivaxeln som åtgärdades två gånger på ett galant sätt av generalagenten.  Funkar för det mesta bra nu men linan och linhjulen är lite slitna och i början av säsongen funkade inte autostopen. Gjorde rent linan och pillade lite på kabeln in i styrboxen och vips så fingerade den igen. Möjligen tillfälligt. Får en test av det imorgon när jag lättar från naturhamnen. 

 

Har haft två olika bandankarspel tidigare och var helnöjd med bägge. Dessa hann jag dock inte ha lika länge som detta. Det ena lät jag montera istället för ett Engbospel som då var 17 år gammalt och krånglade och hade sliten lina och slitna skivor. Förmodligen hade det suttit sedan båten var ny utan byte av vare sig lina eller skivor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev ChristerN:

Har ett Engbo-spel i nuvarande båt som båda är inne på 9:e året. Hade mycket problem i början pga ett fabrikationsfel på drivaxeln som åtgärdades två gånger på ett galant sätt av generalagenten.  Funkar för det mesta bra nu men linan och linhjulen är lite slitna och i början av säsongen funkade inte autostopen. Gjorde rent linan och pillade lite på kabeln in i styrboxen och vips så fingerade den igen. Möjligen tillfälligt. Får en test av det imorgon när jag lättar från naturhamnen. 

 

Har haft två olika bandankarspel tidigare och var helnöjd med bägge. Dessa hann jag dock inte ha lika länge som detta. Det ena lät jag montera istället för ett Engbospel som då var 17 år gammalt och krånglade och hade sliten lina och slitna skivor. Förmodligen hade det suttit sedan båten var ny utan byte av vare sig lina eller skivor. 

Tänk jag pratade i eftermiddags med en tillfällig båtgranne, där jag är nu, och han berättade samma historia ang. de mekaniska problemem med Engbo, enligt honom är det en annan konstruktion på senare engbospel. Det du kallar skivor, kallar jag linhjul, och enligt expertisen heter dessa "kablarer".

 

Mitt nuvarande spel har inget autostopp, och jag tror det är en bidragande orsak till att kablarerna går sönder, man förlitar sig på att automatsäkringen på 70A skall lösa ut, men det gör den inte.

Har du någon käck metod att testa en 70A automatsäkring så här ute till sjöss?

Jag har naturligtvis med mig min tångamperemeter. Men vet inte om jag vågar kortsluta en batteribank med denna automatsäkring.... skulle haft någon belastning emellan.

När jag trycker på den röda knappen fälls inte armen på säkringen ut, den får man hjälpa ut med en skruvmejsel, skall det vara så?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt din egen lag skulle du ju behöva en ca 0,2 Ohms resistans, eller något lägre, kanske 0,17 Ohm eller så för att få 70A vid en kortslutning vid ett 12V batteri.

Om du tar en ca 3 meter 0,75 mm2 kopparkabel så får du 0,14 Ohm. Det borde funka.

Men man måste tänka sig noga för innan man labbar med detta, särskilt i en båt, kraftig gnistbildning blir det säkert. Löser inte säkringen direkt, så blir det nog hemskt varmt också, brandrisk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Quick Balder 600w, autostop/frifall med blyad 14mm? lina samt deltakopia på ca 2,5 ton båt och är inne på tredje säsongen. Det har hittills funkat bra. Men denna varianten är väl i första hand till för montering på akterspegeln och hur Quicks andra modeller funkar vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tänk jag pratade i eftermiddags med en tillfällig båtgranne, där jag är nu, och han berättade samma historia ang. de mekaniska problemem med Engbo, enligt honom är det en annan konstruktion på senare engbospel. Det du kallar skivor, kallar jag linhjul, och enligt expertisen heter dessa "kablarer".

 

Vet inte vad du menar med "senare" men mitt spel tillverkades förmodligen under 2009 och Engbo hade då precis bytt leverantör av drivaxlar. Det tog ett tag innan man identifierade att det var bristande kvalitet på drivaxlarna från den nya leverantören och innan man kunde gå tillbaka till den gamla och få axlar som höll. Därav två byten för mig för det var under den tiden man konstaterade felet som generellt. 

Mitt nuvarande spel ser nästan likadant ut som det som satt på den gamla båten från 1989. Den enda skillnaden är att det nuvarande har en tryck-flärp mot linan som inte fanns på det andra. Jag vet det för jag köpte ett uppgraderingskit till det gamla men fick aldrig dit det utan bytte till bandankarspel istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ett bandankarspel går ju att montera i princip var somhelst i båten med lite kreativ banddragning till akterspegeln. 

Eller är det bräddfullt precis överallt? 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Makro:

Jag har ett Quick Balder 600w, autostop/frifall med blyad 14mm? lina samt deltakopia på ca 2,5 ton båt och är inne på tredje säsongen. Det har hittills funkat bra. Men denna varianten är väl i första hand till för montering på akterspegeln och hur Quicks andra modeller funkar vet jag inte.

Jag skall titta närmare  dessa. Jag vet inte om det stämmer, men någon sade att blyad lina inte längre får säljas pga miljöskäl...?

13 timmar sedan skrev Wingan:

Enligt din egen lag skulle du ju behöva en ca 0,2 Ohms resistans, eller något lägre, kanske 0,17 Ohm eller så för att få 70A vid en kortslutning vid ett 12V batteri.

Om du tar en ca 3 meter 0,75 mm2 kopparkabel så får du 0,14 Ohm. Det borde funka.

Men man måste tänka sig noga för innan man labbar med detta, särskilt i en båt, kraftig gnistbildning blir det säkert. Löser inte säkringen direkt, så blir det nog hemskt varmt också, brandrisk!

Jag räknade på det också, men på en längre kabel jag har.... Alltid bra att ha med sig kablar... Men synd att riskera att smälta isoleringen på den och så sitter automatsäkringen litet illa till så en del inredning måste demonteras, så jag lägger ned det nu. 

1 timme sedan skrev coppertail:

Men ett bandankarspel går ju att montera i princip var somhelst i båten med lite kreativ banddragning till akterspegeln. 

Eller är det bräddfullt precis överallt? 

 

 

Ja i princip var som helst. Innanför akterspegeln finns på båda sidorna dieseltankarna, så en av dessa måste tas ur, och för att ta  ur en sådan måste man ta ur motorn..... Njae, det blir för omfattande. Kanske inte direkt breddfyllt, men som vi säger på götebosska, knôfullt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Vet inte vad du menar med "senare" men mitt spel tillverkades förmodligen under 2009 och Engbo hade då precis bytt leverantör av drivaxlar. Det tog ett tag innan man identifierade att det var bristande kvalitet på drivaxlarna från den nya leverantören och innan man kunde gå tillbaka till den gamla och få axlar som höll. Därav två byten för mig för det var under den tiden man konstaterade felet som generellt. 

Mitt nuvarande spel ser nästan likadant ut som det som satt på den gamla båten från 1989. Den enda skillnaden är att det nuvarande har en tryck-flärp mot linan som inte fanns på det andra. Jag vet det för jag köpte ett uppgraderingskit till det gamla men fick aldrig dit det utan bytte till bandankarspel istället. 

Jag uppfattade aldrig tidsaspekten i detta. Men den båten var 11 år gammal. Egnbo utan gummibeläggning utanpå kablaren och med en trevingad vingmutter längst ut, det är väl den modellen utan fritt fall? Kollade i morse Sleipners site, men de ser där modernare ut....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev coppertail:

KabUlar

På norska, ja.

Svenska: Kabelarieskiva eller kabelarie.

 

15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du någon käck metod att testa en 70A automatsäkring så här ute till sjöss?

Om säkringen har en normal karaktäristik så tar det 10 sek med 210A , med 350A ska den lösa ut på mindre än en sekund.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linhjul duger fint. Det är bra med ord som är "genomskinliga", som det heter.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev raol:

Linhjul duger fint. Det är bra med ord som är "genomskinliga", som det heter.

Eller kättinghjul om man nu har kätting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:
3 timmar sedan skrev coppertail:

Men ett bandankarspel går ju att montera i princip var somhelst i båten med lite kreativ banddragning till akterspegeln. 

Eller är det bräddfullt precis överallt? 

 

 

Ja i princip var som helst. Innanför akterspegeln finns på båda sidorna dieseltankarna, så en av dessa måste tas ur, och för att ta  ur en sådan måste man ta ur motorn..... Njae, det blir för omfattande. Kanske inte direkt breddfyllt, men som vi säger på götebosska, knôfullt.

 

Måste det monteras innanför? Jag har mitt bandankarspel (Winchmatic) utanpåliggande monterat på akterspegeln, precis ovanför badbrygga. Sitter en kåpa över som skydd för spelet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Automatsäkringen på det spel du har (tror jag har samma) ger jag ingenting för. På mitt förra havererade en lagring (troligen beroende på påfrestningar när ankaret kom upp och det tog tvärstopp på full (och enda) farten. Det kärvande spelet började dra ohemult med ström, men motorn hann först både brinna upp och även dra bladsäkringen på 150A utan att automatsäkringen löste. Den verkade dock ok även efteråt, löpte rent mekaniskt så fint och snällt mellan lägena när man fimpade den manuellt....

 

Garantin hade gått ut och generalagenten var inte intresserad av någon goodwill då de aaaaldrig hade sett detta problem innan. Dock var det en ny konstruktion på dem de sålde nu så trots att det aldrig hänt innan så var man säker på att det inte kunde hända igen - om jag köpte ett nytt, likadant. Till fullpris, givetvis.

 

Mitt nya slirar också ibland och käkar lina rätt bra. Har funderat på att byta till kätting hela vägen som en lösning.

Sedan denna säsong sitter nu också en optisk barriär som stoppar ankaret precis lagom innan det slår stumt i beslaget. Tror det kommer ge detta exemplar ett längre liv. Men den går att koppla förbi så man bara använder den det sista, vilket är nödvändigt om man drar upp ankaret i lite sjö som annars bryter IR-strålen och gör uppfärden ryckig (se min båtdagbok, 2017).

 

Var väldigt nära att byta fabrikat, men upptagna hål och annat gjorde att jag stannade kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ChristofferB:

 

Måste det monteras innanför? Jag har mitt bandankarspel (Winchmatic) utanpåliggande monterat på akterspegeln, precis ovanför badbrygga. Sitter en kåpa över som skydd för spelet. 

Klart att det går, men hade tänkt att återanvända den linbehållaren som jag redan har, den siter med M10 i både akterspegeln och badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Linhjul duger fint. Det är bra med ord som är "genomskinliga", som det heter.

 

Jaha! Då förutsätter jag att du inte använder några facktermer alls oavsett bransch. 

Blir väldigt komplicerat men om det funkar för dig så ok. 

 

Skit också att jag stavade fel. Har aldrig behövt skriva ordet tidigare. 😡

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev coppertail:

 

Jaha! Då förutsätter jag att du inte använder några facktermer alls oavsett bransch. 

Blir väldigt komplicerat men om det funkar för dig så ok. 

 

Skit också att jag stavade fel. Har aldrig behövt skriva ordet tidigare. 😡


Jo, facktermer är helt ok, inom gruppen! På jobbet använder vi uttryck som nog är obegripliga för de flesta, men ska jag prata om samma saker med nån som inte är insatt väljer jag ord som förstås. De flesta kallar dörrhandtag för just det, men vad jag förstår är facktermen "dörrtrycke". Många mossiga ingenjörer går i taket om nån använder ordet "bult" för att beskriva en rak skruv av grövre storlek, och påpekar upprört att en "bult" minsann är "ett ogängat fästelement". Men utanför fackområden ÄR en grov, rak skruv en bult. Oavsett vad de upprörda rutskjortorna tycker.

Fackspråk är en sak, vardagsspråk är en annan sak. Ibland heter det samma, ibland heter det olika saker. Lär dig leva med det.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blev ett nytt Lewmar, men inget mer Pro-Fish.

 

En ny modell som heter HX1 den är kraftigare, har en annan typ av linhjul/kättinghjul som man nu kallar denna del.

 

På Pro-Fish satt linhjulet med liksom splines, eller spår på axeln, dessa maldes sönder till spån av brons på det senaste, och gängorna på det första nöp. I min mening ingen bra konstruktion. Litet mellan raderna av firma Jan Comstets representant var detta problem känt.

 

HX1 har istället konor av brons som klämmer fast lin-/kättinghjulet, och det kan slira litet på axeln vid hög belastning, ser ut att vara mer genomtänkt.

 

HX1 har en annan hålbild för fästskruvar och hålet för kabelgenomföringen liksom hålet där lina och kätting skall löpa ned i ankarboxen. Jag har en yttre ankarbox av tjockt rostfritt stål, så det blir nog ingen montering så länge båten ligger i sjön. Misstänker att det krävs en kraftfull borrmaskin och en liten men kraftig vinkelkap för att kunna ta upp nya hål.

 

Jan Comstdt AB är i alla fall en väldigt bra firma att ha att göra med, inga som helst problem med reklamationer. Om jag hade velat hade jag kunnat få reservdelar eller hela spelet sänt till valfri hamn i Bohuslän, men valde att hämta i Göteborg.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser trevligt ut !

Tyvärr har jag mer blandad erfarenhet av nämnda generalagent, men jag tror det beror lite på vem man träffar dvs vem som handhar ens ärende. Svågern hade också ett Profish 1000 som även de fått byta en gång p.g.a. mekaniskt haveri i förtid, och som inte heller riktigt fick samma goda support som du. Felet var även i deras fall uppenbart konstruktionsfel som lätt hittades om man Googlade. Men representanten för Comstedt hade aldrig hört talas om det.

 

Å andra sidan har jag alltid fått någon form av support, även om det tyvärr inte resulterat i någon goodwill eller erkännande av felet. På många företag idag får man ju inte ens svart på sina mail när man reklamerar....

 

Tror även det kan vara lite lättare när man håller till lokalt och kan besöka stället. Vi som oftast är hänvisade till mail, telefon och postförsändelser och inte kan träffas "live" är kanske lättare att vifta bort. Men så är det med de flesta företag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Ser trevligt ut !

Tyvärr har jag mer blandad erfarenhet av nämnda generalagent, men jag tror det beror lite på vem man träffar dvs vem som handhar ens ärende. Svågern hade också ett Profish 1000 som även de fått byta en gång p.g.a. mekaniskt haveri i förtid, och som inte heller riktigt fick samma goda support som du. Felet var även i deras fall uppenbart konstruktionsfel som lätt hittades om man Googlade. Men representanten för Comstedt hade aldrig hört talas om det.

 

Å andra sidan har jag alltid fått någon form av support, även om det tyvärr inte resulterat i någon goodwill eller erkännande av felet. På många företag idag får man ju inte ens svart på sina mail när man reklamerar....

 

Tror även det kan vara lite lättare när man håller till lokalt och kan besöka stället. Vi som oftast är hänvisade till mail, telefon och postförsändelser och inte kan träffas "live" är kanske lättare att vifta bort. Men så är det med de flesta företag.

Jag kanske hade tur...

I samma hus som Comstedt bor, finns ytterligare två båttillbehörsagenter, bra att ha den samlade på samma plats... Asperö Handels och Båtsystem. Privatpersoner handlar ju hos detaljisterna, men utlämning efter reklamationer och beställda och hos detaljisten betalad varor kan ske där, väldigt tillmötesgående alla tre firmorna enligt mina erfarenheter, kan rekommenderas!

Jag har fått hjälp med småprylar i tio-kronorsklassen till hjälp med reklamerade delar till Zip-Waken och nu ankarspel för 10-12 tusen kronor. Inga problem, delarna för uthämtning samma dag eller dagen därpå.

 

Nåväl, när jag läser både den svenska och den engelska beskrivningen av HX1 så kan jag mer än bara ana litet mellan raderna att man gjort en omkonstruktion på grund av tidigare tekniska problem.

Liksom spröda linhjul av en bronslegering mot som löper i spår eller kanske man kan säga "splines" för det är varken det ena eller det andra, på en axel av härdat och rostfritt syrafast stål, utan möjlighet till frikoppling... Man behöver väl knappast vara ingenjör för att förstå att det blir fina svarvspånor av brons varje gång ankaret fastnar, linan kinkar sig, eller då man av misstag drar upp för långt så att ankaret fastnar i ankarrullen och lyfter upp badbryggan några centimeter...?

Den elektriska automatsäkringen hinner inte med, jag testade med en på bara 40A och den löser ut för sent, men inte tillräckligt sent för att dra upp ankaret ur dyn... så det skall nog ändå vara 70A eller mer. Skall rigga en tångamperemeter så jag kan läsa av den samtidigt som jag drar upp ankaret.

 

Nåväl, jag lämnar Pro-Fish, eller det får sitta kvar säsongen ut, har tagit linhjulet från det första reklamerade spelet och satt på det andra (fick lov att behålla dessa som reservdelar, bara en sådan sak...) så nu funkar det hjälpligt, men det kan skrika till med ett "gniiiirp" när det strular.

 

Fjärrkontrollen har ju dessutom 1-2 sekunders fördröjning, så det hinner hända mycket när det blir stopp.

 

HX1 har en inbyggd magnetisk givare som kan anslutas till en svindyr "kättingräknare" jag funderar på att ansluta antingen en billig elektromekanisk eller elektronisk impulsräknare, så jag kan se hur mycket lina jag lagt ut, eller i alla fall hur många varv hjulet snurrat, om nu det är någon idé eller bara en teknisk onödig "Citroënlösning"?

 

En enkel trådansluten fjärrkontroll kommer att placeras vid akterspegeln, så man slipper problemet med den radiokontrollerade fjärrkontrollens fördröjning. Denna trådanslutna kommer i princip bara att vare en treläges dubbelt fjäderbelastad omkopplare, (on)-off-(on).

Det finns redan en sådan vid den yttre styrplatsen, men när man manövrerar den ser man inte bakåt så bra.

Sedan funderar jag också på en backkamera, Biltema säljer en sådan som båttillbehör... (?) den skulle då bevaka ankaret, spelet och ankarrullen, den senare har jag fått skruva loss och sätta upp i stora skruvstädet för riktning en gång då den vid en manöver slog i en akterpåle, och jag har några gånger varit farligt nära andra båtars fribord med ankarrulle och brucekopian...

Plottern har ju iofs en videoingång, så vilken kamera som helst skulle man ju kunna ansluta, kanske en web-kamera, om dessa nu tål miljön.

 

Ja detta som ankarpelsprojekt inför nästa säsong, vad tror du om det?

 

Så om det nu är någon som läser så här långt, som samtidigt funderar på att köpa ett ankarspel från Lewmar, köp INTE Big-Fish eller Pro-Fish! Köp då istället HX1, kostar lika mycket som Pro-Fish.

Jag har ju visserligen inte testat mitt HX1 ännu, men det har en gedignare konstruktion så förutsättningen för att det skall fungera ser ju lovande ut.

Och jag misstänker att i alla fall Pro-Fish kommer att försvinna från marknaden, då HX1 har samma prisbild, något kraftigare, och har en förbättrad konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan här i krom/silver på akterspegeln sedan ett par år:

https://www.aliexpress.com/store/product/Car-Front-Camera-No-Guiding-Line-Waterproof-Side-Rearview-Auto-Parking-Assistance-HD-CCD-Wire/1046511_32821466245.html?spm=2114.12010612/itm2home-1.8148356.7.49492c27igiRtF

 

Perfekt för att se om gasten fått loss bojen eller om ankaret fällts. Kompositvideo ut, vilket jag kör via en CVBS > HDMI-omvandlarte och in på datorskärmen (numera).

 

Tänk på att om man köper en ren backkamera är bilden spegelvänd (för att motsvara vad man ser i bilens backspegel) samt har irriterande "guide lines". På många kinabackkameror är detta konfigurerbart, dock inte alltid så uppenbart om man läser "manualen" (eller vad man skall kalla den).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag har en sådan här i krom/silver på akterspegeln sedan ett par år:

https://www.aliexpress.com/store/product/Car-Front-Camera-No-Guiding-Line-Waterproof-Side-Rearview-Auto-Parking-Assistance-HD-CCD-Wire/1046511_32821466245.html?spm=2114.12010612/itm2home-1.8148356.7.49492c27igiRtF

 

Perfekt för att se om gasten fått loss bojen eller om ankaret fällts. Kompositvideo ut, vilket jag kör via en CVBS > HDMI-omvandlarte och in på datorskärmen (numera).

 

Tänk på att om man köper en ren backkamera är bilden spegelvänd (för att motsvara vad man ser i bilens backspegel) samt har irriterande "guide lines". På många kinabackkameror är detta konfigurerbart, dock inte alltid så uppenbart om man läser "manualen" (eller vad man skall kalla den).

Tack för tipset.

Faktum är att det hänger gamla ärjade kablar med motsvarande kontakter på i kistbänken som står närmast ankarspelet på akterdäck, så när jag ser bilden på Aliexpress på den lilla käcka kameran får jag den misstanken att någon av båtens tidigare ägare haft en kamera inkopplad där någonstans.

Spegelvänd... tja det är väl bara en fördel här, hjärnan har ju lättare att tänka "backspegel", och det är ju vid backmanöver och ankring, upptag av ankare jag skall använda kameran.

Men knappt 90 kr, det blir väl omkring 200 kr innan den hamnar i brevlådan, kan det ju vara värt.

 

Sedan funderade jag ju på ett räkneverk, en impulsräknare, om det nu är någon idé?

HTB1Iu97QXXXXXXyXXXXq6xXFXXXT.jpg

HTB1WPbIkf6H8KJjy0Fjq6yXepXaf.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan funderade jag ju på ett räkneverk, en impulsräknare, om det nu är någon idé?

 

Lätt. Ett Hallelement som ger pulser och ett impulsräknverk. Dessa brukar ha två ingångar, räkna upp och räkna ner så man behöver två relän så räkneverket vet vad som gäller.

Lyxar man till det så har man ytterligare ett Hallelement som indikerar när ankaret är uppe och då nollställer räknverket.

Så långt var det lätt. Nästa utmaning är att överföra detta trådlöst till fjärrkontrollen.

 

I mitt fall får jag typ tre pulser per meter men det funkar, 30 på räkneverket motsvarar 10m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst, ankarspelet har redan ett hallelement inbyggt samt en magnet i linhjulet.

Jag skulle tro att jag har samma omkrets på linhjulet... tre pulser per meter ungefär, en fot kanske.

Det går säkerligen att fixa någon elektronik som bara räknar var tredje puls.

Frågan då bara om linhjulet snurrar hela tiden efter det att kättingen rasslat ut och bara linan löper ut....

Jag skall inte satsa mer på trådlösa fjärrkontroller, gillar inte fördröjningen. Men den kanske går att bygga bort den också. Jag har ju en upp-ned knapp vid den yttre styrplatsen, skall bara komplettera denna med en med samma funktion närmare akterspegeln. Fjärren kan ju alltid användas från fördäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde faktiskt om mitt förra Profish just med magnet och hallgivare, samt en lite PIC som räknade. Men det enda det stämde på var kättingen, linan blev mycket mer töj och slir på hemtagningen än jag anade och felet blev stort. Hade en kompenseringsfaktor vid hemtagningen, men felet kunde ändå bli 25% på lindelen.

Nu ser jag på kameran att ankaret faller, och vid hemtagning hör/ser jag när kättingen kommer (6-8m kvar). Har även sedan i år satt en IR-barriär som kan stoppa ankarspelet när ankaret kommer på plats - innan det tjongar stumt i beslaget och lyfter badbryggan som Georg beskrev ovan.

 

Trådlösa fjärrkontrollerna som säljs dyrt är ofta rena skämtet rent radiomässigt. 433MHz och radiodelar som knappt platsar i leksaker, breda som ladugårdsväggar.

Trots att fjärrprylar på detta band har s.k. sekundärstatus (Radioamatörerna har primärstatusen) samt att de inte får användas till "säkerhetskritiska tillämpningar" (utan backup) har t ex Göta Kanal mot bättre vetande ändå satsat på system baserat på 433MHz. Jag visade dem under utprovningen hur jag med ett enda tryck på sändarknappen på amatörradion i min båt ovetandes (och helt lagligt) kunde orsaka att samtliga Sjötorps slussar nödstoppade samtidigt. Trots denna demonstration och utlåtande från experter valde man detta usla system. Och inte oväntat spydde varenda slussvakt galla över det sommaren efter.

Även vissa lyftkranar (Peab) kör med 433MHz, och det är egentligen inte enligt reglerna för användandet av frekvensen. Men att det sitter en leksaksradio i den fina robusta fjärrlådan vet inte kranföraren, bara att kranen är lite "opålitlig"...

 

Nog med utläggningar. En pålitlig bra och snabb fjärr går alldeles utmärkt att få till - om man vill. Jag har under 100ms fördröjning från knapptryck till draget relä samt en radioöverföring med handskakning (dubbelriktat), modulering som inte har signalnivån som informationsbärare och med radio på 868MHz-bandet till mitt ankarspel samt bog- och akterpropellrarna. Men fjärren jag har är förstås hemmabyggd, annars skulle den säkert kostat 25.000:- i Båtbutiken....

 

Fjärrkontrollen: Se min hemsida, välj "Dagbok" och 2011, titta en bit ner

Ankarspelet med räknare: Se min hemsida, välj "Dagbok" och Jan-jun 2009, från 5/4 och framåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vi diskuterade det för några år sedan när vi pratade om billiga fjärrkontroller från Tradera eller Kina.

 

Åter till ankarspel:

Ja då kanske jag skippar räkneverket, men det känns ju litet synd att ha en givare på spelet men ingentingen som tar vara på den signalen.

 

Kollade dina bilder i dagböckerna, imponerande!

Angående stagen till badbryggan, har jag mina sådana på ovansidan, men inte hjälper det, det flexar en del ändå när man drar upp för långt. 

Någon typ av ändlägesbrytare kanske hade varit bättre att fixa, kanske en röd boll med en magnet inuti och en hallgivare... men å andra sidan skall den ju kunna passera anknarrullen..

Mitt Ancaharomatic hade en induktiv givare och rostfria plåtbitar fastklämda på bandet... men här skulle den detektera den första länken på kättingen... och det är för tidigt.

<kamera blir bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...