Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
HumptyDumpty

Vinsch med hög utväxling?

Rekommendera Poster

Behöver lite marknadsöversikt. Jag har en vinsch med två växlar, hög med 5.4:1 och låg med 17.3:1. 

 

Jag har provat att dra upp båten med skruvdragaren och det är nästan att den klarar det, behövs lite mer bara utväxling. Har någon en innovativ (och gärna billig) idee på att lösa detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett block i öglan på båten, och sen drar du bandet igenom och tillbaks till vinschen, där du fäster det. Sen har du dubblat utväxlingen. Kanske knepigt att hitta ett block som sväljer bandet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det går förstås att fästa ett rep och "skarva" bandet med, så leder man repet genom blocket. På så vis behöver bandet aldrig gå genom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra ideer och feedback Raol. Jag ska prova en justerad originalversion först. Jag såg att skruven som höll bandet i trumman var stor och satt långt ut radiellt. Jag bytte till en liten skruv och spolade upp bandet ganska spänt vilket gav tydligt mindre radie viket borde minska momentbehovet proportionerligt. Jag ska testa lösningen och rapportera åter här.

 

Personligen tycker jag att en tvåväxlad vinsch och en skruvdragare är ganska trevlig ide så jag vill gärna att det fungerar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom 2/3 av vägen upp, sen orkade skruvdragaren inte mer (ej säker på om det var lågt batteri eller att maskinen var för vek), dagens ramp, Hinsholmen i Gbg, var dock ganska brant. Jag tror fortfarande att detta är en bra lösning. Jag ska testa fler platser, kanske göra en video . . . ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för spec på skruvdragaren? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har till min lilla Albin57:a på trailern en elvinsch från Biltema, 15-361 och till den en HMPE-lina som har en belastningsgräns på 3300 kg. Och jag har det precis som Raol har föreslagit för att dubblera utväxlingen utan att det drar för mycket ström. Ett extra batteri monterat i en plyfalåda på dragstången bakom vinschtornet och med laddning från både bil och solpaneler från båten.

 

https://www.biltema.se/bat/battrailers/wire/hmpe-lina-2000040263

 

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/elektriska-vinschar/elvinsch-12-v-2000019549#

30DB28D1-868B-4210-92F4-63269BD40D28.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skruvdragare:

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gsb-18-ve-2-li-06019D9303

Fast äldre med mindre batterier.

 

Pseudonym: du verkar ha en fin lösning men med fler delar än jag har. Jag kan byta till vajer och något block (osäker om det finns block för band...) men jag skulle vilja undvika att göra arrangemanget mer komplicerat, det är därför jag letar lösning med de delar jag redan har... 

 

 

Redigerad av HumptyDumpty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hjälpte en kille koppla ihop en anläggning, nästan identisk med pseudonyms. Skillnaden är att han har en trådlös fjärr och en 10W solpanel på vinschtornet.

Denna kille är fisketokig och åker åker runt mellan olika småsjöar, sjösätter ofta på ganska omöjliga ställen, ofta bara stränder.

Lutningen på dessa "ramper" är inte alltid optimal och han får ofta vada ut för att få in båten på trailern och då är fjärrkontrollen bra.

Han har även monterat en 3W LEDspot på vinschtornet för att kunna hitta trailern i beckmörkret när han glömt avsluta fisket i tid ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Din kamrat Bhemac verkar vara imponerade dedikerad till sin hobby och snygg lösning för övrigt.

 

Så, vad ska jag göra:

1 - köp elvinsch, batteri, laddare med eller utan extra brytblock.

2 - köp brytblock och byt band mot vajer/dyneema.

3 - gilla läget, dvs köra så långt det går och sen veva för hand.

 

Tack för era tankar och feedback.

Redigerad av HumptyDumpty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilket så byt till Wire och ett block, dubblar dragkraften samt skonar Wire och winchen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev HumptyDumpty:

Din kamrat Bhemac verkar vara imponerade dedikerad till sin hobby och snygg lösning för övrigt.

Eller hur? Milt vansinnig är en annan beskrivning ;) Fast han som åker ut på lunch och fiskar är nog ännu mera störd.

Det som är lite kul att det finns ingen hejd på deras fiskeintresse.

Något som jag funderat på är att sätta elvinschen på båten istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...