Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Jag har en Bayliner 2855 94:a som troligtvis tanken läcker på. Är det någon här som varit ute för detta på en sådan/liknande båt. Det är mest i ruffen det luktar bensin, ser ingen soppa nånstans. Ska det behövas att såga upp durken i midcabinen tro?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckande avgaser kan lukta som bränsleläckage med, tänker om du inte ser bränsle flyta runt vilket är en jäkla tur!!

jag kan inte bayliner men dom flesta båtar har ju avrinning akterut tänker jag så det borde rinna dit förr eller senare,

men du kan ju börja med insidan påfyllningsslangen, kolla även skvallerslangen så all slangklämmor sitter bra osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Luktar det mer efter du har tankat?

Har du kontrollerat svetsen/kröken ner i tanken samt påfyllnadsslangen som går ner i tanken? 

 

Ofta är det slangen som torkar ut & inte håller tätt även om du spänner slangklämmorna med en gladiators kraft. 

Soppa luktar förbannat mycket så även om det inte läcker fysiskt så kan ångan från ett ”läckage” uppfattas som 5liter ren soppa i kölsvinet...

 

 ”Edit”

Såg nu att ovanstående talare hade svarat liknande :)  

 

 

 

Lycka till!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den står på land pga. motorbyte så jag har inte tankat. Alla slangar sitter och det är vädrat men luktar som faan i ruffen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provtryck tanken!

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-01 vid 21:48 skrev Lindesnas:

Jag har en Bayliner 2855 94:a som troligtvis tanken läcker på. Är det någon här som varit ute för detta på en sådan/liknande båt. Det är mest i ruffen det luktar bensin, ser ingen soppa nånstans. Ska det behövas att såga upp durken i midcabinen tro?

 

 

Har en 2855 från 2002. Den luktade bensin i ruffen när jag hade full tank eller nästan full tank. 
Bytte ut både påfyllningsslangen och avluftningsslangen till tanken, och sen dess luktar det inget mer.

Slangarna var helt enkelt så gamla att dom inte var helt gastäta längre. Lukten spred sig i via springor och skarvar/kabeldragningar från motorrummet till ruffen.

 

/Robban

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske inte så lätt att provtrycka tanken för alla!!

Nä byt påfylln och skvallerslang som föregående talare sa, så har du nog löst det:P

Motorbyte!! jaha då blir man ju nyfiken, vad hade du och vad skall du byta till?

Ville du ha större nyare eller råkat ut för haveri kanske!

Redigerad av Nim26
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Haveri, det satt en klen 5,7l innan. Den har blivit ersatt med 6,2l med lite mer pulver så jag hoppas det blir lite roligare. 

Redigerad av Lindesnas
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska lätt att provtrycka en tank.

 

- Plugga två av de tre slangarna. (Påfyllning, luftning och pickup)

- Sätt en cykelventil utan ventilgummi eller en prestaventil på den tredje.

- Pumpa upp 0.1-0.3 bar med en cykelpump som har manometer.

 

Kolla på manometer om trycket sjunker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hur har det gått med tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå den läcker. Det blir till att lyfta motorn och byta tanken men inget jag tänker göra nu. Ska dra igång en annan liten båt istället så vi kommer ut på sjön i år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blir inget jobb med den nu.tänkte ta det som höst/vinterprojekt med tanken.

Redigerad av Lindesnas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...