Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
bjornsyse

Fungerar min solpanel?

Rekommendera Poster

Intressant att alla kablar från panelerna är svarta. Hur vet man vad som är + och - när de kopplas ihop, tro ?

 

Mät i läge summer eller Ohm också - har du månne kortslutning mellan de svarta ledarna som du mäter på ?  Det kanske är två minuskablar, eller har bypassdioden som ofta sitter i panelen anslutningsdosa brunnit till kortslutning.

 

Håller med raol - mät i dosan. Utan kablar inkopplade, om du inte ser att de garanterat är urkopplade i andra änden,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju det jag började med i första inlägget, mäta i dosan. Det ser ni på bilderna där. Då satt visserligen allting inkopplat i krets med regulatorn och batterier. 

 

Jag mätte igen på två ställen i dosan, före och efter två lödningar. 0 volt överallt. 

 

Testade ställa multimetern på resistans, och fick runt 40 kOhm lite beroende på om jag mätte mot kablar eller direkt i anslutningsdosan. 

IMG_2555.jpg

IMG_2556.jpg

IMG_2558.JPG

IMG_2543.JPG

IMG_2553.JPG

IMG_2551.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Jag har dragit slutsatsen att panelerna är kass. Pratade med förre ägaren och dom hade fungerat förra sommaren men var ifrån AliExpress eller liknande så någon garanti blir svårt att åberopa. 

 

Jag har beställt nya ifrån Sunbeamsystems nu. En fråga bara, jag ska sätta 4 stycken i rad paralellkopplade. Kan jag sätta up flatstiftskor och koppla ihop tåtarna under innertaket med sådan här månntro?

 

image.png.724c410f86d611f4d6c3c5fb6b228a52.png

 

Eller finns det bättre sätt att koppla? Jag är helt elnovis, har aldrig dragit en kabel ska sägas. Hur gör man bäst såna här skarvar? 

 

Hälsningar Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om panelerna har väderskyddade boxar så föreslår jag att du skarvar inuti dem. Då blir det skyddat och bra. Hur du gör skarvarna där inne spelar nog mindre roll så länge de håller och har god kontakt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer att gå alldeles utmärkt att dra ner kablarna under däck och skarva med tregrensklämman. Det viktiga är att skarvarna är fuktskyddade vilket de lär bli under däck.

 

För ett par år sedan fick jag kortis i en sådan kopplingsbox som du visade tidigare. För mig så hade det kommit in fukt i boxen. Kortslutning på en solcell tog med sig den andra och båda blev skrot. Turligt nog så hade ett varv installerat solcellerna och tog på sig felinstallation/materialfel så jag fick nya solceller. Likadana som dina med platt kabel och de har fungerat utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, va märkligt att du kunde få kortis i en förgreningsdosa där det bara går +ledare eller bara -ledare? Där kan ju en droppe vatten inte kortsluta någon krets?

 

Eller menar du kopplingsboxarna som satt på solpanelerna i första bilderna? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid att föredra att dra ner och koppla ihop kablar under däck för tex framtida felsökning. Använd en riktig kopplingsplint typ DENNA. Även en säkringsplint kan vara ett bra alternativ. Placera även Shottkydioderna där, man kan löda fast dioden i plusledaren från varje panel innan den ansluts till plinten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aha, intressant! Tack för tipset. Då kanske jag drar ner alla 4 kabelpar till den där plinten och sätter 4 plus på ena sidan och 4 minus på andra, och sen drar vidare med ett kabelpar mot regulatorn.

 

Jag frågade tillverkaren rakt ut  om jag behövde dioder eller något annat och här är deras svar (http://www.sunbeamsystem.com/)

 

Citat

Vid parallellkoppling av paneler i den här storleken så behöver du inga dioder. 

Säkring mellan regulator och batteri kan vara en god ide.

 

mvh

Viktor

 

 

Förresten, finns det såna där kopplingsplintar som är skyddade i någon dosa dit man kan dra in alla kablar? Detta är inte i någon ruff, men under hardtoptaket, så det kanske ska vara lite mer skyddat. 

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bjornsyse:

Vid parallellkoppling av paneler i den här storleken så behöver du inga dioder. 

Säkring mellan regulator och batteri kan vara en god ide.

 

Nej det behövs inte egentligen, några paneler går sönder varje år men de får ju sälja nya. 

Dioder för någon krona styck är en billig försäkring.

--

Det finns kapslade dosor men ofta tar de bra betalt. Kan vara ide med lite snickrande och kanske dölja lite mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dioderna kanske inte kostar mycket, men det finns väl inga butiker som säljer komponenter i lösvikt längre, så då är det postorder som gäller och gissningsvis frakt runt 50 kr. Inte så billiga dioder längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 kronor är väl billigt jämfört med nya paneler för 4000 totalt. Men vad är det ni säger, det behövs en diod för att det inte ska ström ifrån batteriet tillbaka i panelerna eller vad är grejen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna köpa t.e.x en sån här  och ha kopplingsplintarna i dom är ip 55 (Dammskyddat & Spolsäkert)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

Dioderna kanske inte kostar mycket, men det finns väl inga butiker som säljer komponenter i lösvikt längre, så då är det postorder som gäller och gissningsvis frakt runt 50 kr. Inte så billiga dioder längre.

Vist kan man köpa komponenter löst.

 

Jag köpte en kondensator till digitalboxen på Elfa över disk i höstas, ca. 12:- kronor + moms. Rätt dyrt egentligen eftersom jag betalt 1:- krona inkl. moms för boxen...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Vist kan man köpa komponenter löst.

 

Jag köpte en kondensator till digitalboxen på Elfa över disk i höstas, ca. 12:- kronor + moms. Rätt dyrt egentligen eftersom jag betalt 1:- krona inkl. moms för boxen...

 

Mackey


Jaså? Jag trodde ELFA hade gått över till ren nätbutik sen några år. Finns i alla fall ingen butik kvar i Krokslätt här i Göteborg. Men då är nog den butiken kanske den enda i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev bjornsyse:

Aha, va märkligt att du kunde få kortis i en förgreningsdosa där det bara går +ledare eller bara -ledare? Där kan ju en droppe vatten inte kortsluta någon krets?

 

Eller menar du kopplingsboxarna som satt på solpanelerna i första bilderna?

Installatören hade gjort en vårdslös 180 graders böj på kabeln där den kom ur kopplingsboxen. Det kom upp rost längs locket till kopplingsboxen. Av garantiskäl så lyfte jag aldrig på locket men misstänker att det blivit kortis där inne. Panelerna återlämnades i utbyte mot nya (jag "blev uppgraderad" till nya knottriga modellen med platt kabel). De nya monterade jag själv så nu vet jag att det är fuktskyddat.

Ett tips med den platta kabeln är att dela på ledarna så är det enklare att få till snygga böjar under panelen.

1999397947_DSCN4508rezised.jpg.9f6bf217410af99bdf4382ea91984208.jpg

 

Följ bhemacs råd om schottkydioder. Då kan panelerna bara pajas en i taget om du får kortslutning i någon av dem (dioderna ska sitta på kabeln före sammankopplingen). Jag hade inga dioder (tidigare) och båda panelerna pajade....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tipsen. 

 

Kan någon peka på en länk där jag kan köpa dessa dioder vore jag väldigt tacksam. Misstänker att det finns hundra sorter som alla har grekiska beteckningar. 😬

 

Jag har 4x18W paneler som ska parallellkopplas. 

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns som du skriver mängder av varianter. I ditt fall är den viktigaste parametern att den klarar strömmen (1,5A) men då priserna är försumbara kan du lika gärna välja med marginal.

 

Denna har bara knappt 0,4V spänningsfall vid 1A och klarar upp till 5A (men är bara ett av många exempel):

https://www.conrad.se/Schottkydiod-likriktare-PanJit-SB540-DO-201AD-40-V.htm?websale8=conrad-swe&pi=1304950&ci=SHOP_AREA_17304_6203050

 

Men som sagt - det går med nästan vad som helst i diodväg som klarar ett par Ampere. Även en standarddiod fungerar acceptabelt då de monteras på "råspänningssidan" där lite extra spänningsfall inte är lika kritiskt - men givetvis onödigt om man kan undvika det, förstås.

Redigerad av IngemarE
Länkade till fel diod.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Tack! 

 

Desvärre hann jag redan beställa den första du länkade till :blink:, den till höger i denna bilden. Kommer det bli fel? Borde jag ändra beställningen?

 

image.png.fa0c7d35ae3f000fb81f08ddc595a855.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, de har bara någon tiondels volt högre spänningsfall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, så spänningen jag tappar i kretsen? Två frågor till då som blir aktuella när allt kommer på posten. Hur monterar jag dom både teoretiskt och rent praktiskt?

 

bhemac skrev att dom ska monteras på +ledarna innan kopplingplinten. Är det såhär schematiskt då?

 

image.thumb.png.f34f6a4225deec5972055dcc0731d6f6.png

 

Men rent praktiskt, alla dom andra ledarna antar jag att jag monterar kabelskor med krympslang enligt konstens alla regler och skruvar fast i plinten. Men dioderna, hur får jag fast dom rent praktiskt så det sitter bra?

 

Vilket håll ska dioderna sitta åt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löd dioden mot kabeln och böj diodens andra ände som en krok runt skruven.

Glöm inte ta bort bygeln mellan plus och minus till vänster....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack! Bra idé med bygeln :D

 

Vilket håll ska dioden sitta btw? Den har ett streck i ena änden. 

 

Ska se om jag hittar en fin dosa allt passar i. 

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bjornsyse:

Vilket håll ska dioden sitta btw? Den har ett streck i ena änden. 

 

Strecket markerar plus, mot regulatorn alltså.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Strecket markerar plus, mot regulatorn alltså.

Nja, jag skulle nog vilja kalla det för "utgången" till en elektroniknovis. För egentligen är det ju katoden som är streckmärkt, den sidan med lägst potential och om man skall kalla något "plus" är det ju anoden - den andra änden.

 

Men inkopplingsmässigt är det precis som bhemac säger - strecksidan mot regulatorn/ihopkopplingspunkten 👍

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Solpanelerna har anlänt! Ger stadiga 20V! 😁. Får vänta på till nästa vecka på dioderna.

419A9660-A631-4FCB-BD59-A544F22EAB7E.jpeg

Redigerad av bjornsyse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev IngemarE:

Nja, jag skulle nog vilja kalla det för "utgången" till en elektroniknovis. För egentligen är det ju katoden som är streckmärkt, den sidan med lägst potential och om man skall kalla något "plus" är det ju anoden - den andra änden.

 

Men inkopplingsmässigt är det precis som bhemac säger - strecksidan mot regulatorn/ihopkopplingspunkten 👍

 

Syftar du på att man lärde sig att strömmen går från plus (anod) till minus (katod) i grundskolan - men att det egentligen är tvärtom, att elektronerna går från minus till plus?

 

 

förresten, angående  ledarna ifrån solpanelen. Anod och katod hänger  hänger och dinglar farligt nära varandra. Förstör jag panelen om dom råkar nudda varandra när solen skiner på panelen?

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, har inte med elektronerna att göra. Det är mest att plus, den mest positiva potentialmässigt, ofta är anod och katoden den mer negativa. Och det är dioderna jag talar om, inte ledningarna från solpanelen. Ledningarna är plus och minus (om vi inte skall inveckla oss för mycket i solpanelens halvledarteknik).

Fast jag har ju levt sedan röråldern, förstås, där det var mer uppenbart med positivt och negativt på anoden och katoden....

 

Ofta är det inga problem om de nuddar varandra och det blir kortvarig kortslutning. Men ta lite eltejp på den ena så länge om du är orolig.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är panelerna pålimmade med Sikaflex 292i, och sen fogade runtom med Sikaflex 291i (fogen är inte med på bilderna än). 

image.thumb.png.c20437770ad898509dfbe74f5f782f63.png

 

 

Jag tror jag försöker mig på en sån här installation med förgreningar istället för kopplingsplinten (den var för stor och jag hittade inget bra ställe att sätta den). Visst blir det rätt parallellkopplat ändå? Jag ska se hur jag löder fast en diod mellan en kabel och en kabelsko bara, det känns lite lurigt. Någon som har gjort det förut?

image.png.b83f73adabe74acbfe7767ad3b681b23.png

  

 

IMG_2622.JPG

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...