Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tomhei277

Md32

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har lite bekymmer med våran md32 dieselmotor.När motorn är igång läcker det vatten ur värmeväxlaren vänster undersida framkant är detta sjövatten sidan?Sedan är expansion kärlet tomt.Vart och hur fyller man på detta?När motorn är igång skjuter den även ut vatten ur påfyllning s locket.Då jag aldrig haft inombords motor tidigare är jag helt oerfaren.Finns det ngn verkstadsmanual till motorn.

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen.

Låter inte särskilt bra det där, låt någon duktig titta på maskinen.

 

Vill minnas att MD 32 ska topparna efterdras varje år, är det inte gjort är risken stor att det börjar läcka, dessutom är dom lite känsliga för varmkörning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog fundera på att skaffa en annan motor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Byta motor pga möjligheten att toppen behöver ses över är nog lite drastiskt kan jag tycka.  Om inte kunskapen om äldre dieselmotorer finns hos ägaren tycker jag som pentax, låt någon kunnig göra en felsökning på motorn. Inte att rekommendera att åka till Volvo Penta åf eller de flesta båtvarv, där finns inte viljan att ta sig an äldre maskiner utan oftast döms de ut helt enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta har cylinderfodren sjunkit på dessa motorer. Förr fanns det shims så att man kunde återställa foderhöjden, men de går inte att få tag på längre. Och så läcker värmeväxlaren. Att låta en verkstad reparera motorn kan bli orimligt dyrt, och man vet inte hur länge den håller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En duglig motormekaniker gör egna shims om det inte finns att tillgå. Vågar dock påstå att shims finns hos tex Pelganders motorslip i Örebro.  Värmeväxlare finns oftast begagnade tex hos Davids mekaniska till rimligt pris om den gamla visar sig vara oreparerbar. Dessa motorer går att få att leva länge till om man har lite intresse. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg inga stora pengar på att försöka renovera denna. 

Till tidigare nämnda nackdelar kan läggas att den inte tål kontinuerligt höga varvtal. Ens när den var ny. Och passar därför extra dåligt i lätta/planande båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...