Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jbl

Varför dyra motorbyten?

Rekommendera Poster

Sett att folk lägger 100-150t på en ny marindiesel med ombyggnation etc. Varför gör man dessa byten istället för att köpa en helrenoverad för under 20t i stället? Dom gamla har ju bevisat sig vara driftsäkra och visst kan man få lite mer effekt men det är kanske inte år så ofta man åker i storm och motvind?

 

Hur ska man resonera vid båtköp etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt är nytt, med fabriksgarantier o.s.v.

 

Sedan betyder "helrenoverad" tyvärr alltifrån just nerplockad i minsta beståndsdel till ommålad utsida, och detta kan man sällan veta. Tyvärr hänger pris och verklig renoveringsnivå oftast ihop, då reservdelarna till en marinmotor är såpass dyra att det snabbt blir oekonomiskt.

Så en "helrenoverad" motor (motsvarande en 100-150' ny) för under 20' skall man förutsätta mest är ommålad, om inte annat kan bevisas mycket tydligt. Helt enkelt för att du inte ens kan delrenovera en motor och tjäna något med så lågt pris.

 

Vid båtköp är skötseln det viktigaste. Även en ny motor kan förstöras på ett par tre säsonger om den missköts. Titta hur det ser ut i motorrummet - är det slabbigt tyder det på en ägare som inte bryr sig och inte tagit hand om sin motor.

Och tänk på att en 8-10 år gammal motor i en 30 år gammal båt inte längre är en "ny motor" som det ofta står i annonserna. Den kan ha blivit rejält "gammal" om ägaren saknat skötsel och omtanke.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det hade varit jättekul att helrenovera vår MD11, men det vi inte kunde göra själva samt delar skulle kosta upp mot 40 000:- kronor har jag för mig.

 

En "självrenovering" har ett begränsat värde den dag båten ska säljas. Köparen har ju ingen aning om säljarens skicklighet i motorrenovering.

 

En ny motor kostade 55 000:- och tog ungefär 50 timmar att montera + 50 timmar för uppsnyggning av motorrum och elsystem.

 

Tillägg: Vi sålde den gamla fungerande motorn för 5 000:- kronor.

 

Det är upp till var och en att välja väg, men för cirka 10 000:- kronor fick vi en helt ny motor.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det är upp till var och en att välja väg, men för cirka 10 000:- kronor fick vi en helt ny motor.

För 10.000 kr extra fick ni en ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jbl:

Sett att folk lägger 100-150t på en ny marindiesel med ombyggnation etc. Varför gör man dessa byten istället för att köpa en helrenoverad för under 20t i stället? Dom gamla har ju bevisat sig vara driftsäkra och visst kan man få lite mer effekt men det är kanske inte år så ofta man åker i storm och motvind?

 

Hur ska man resonera vid båtköp etc?

 

Det är väl inte så ovanligt att man är ute i hårda vindar och motvind och motsjö. Det händer ju i alla fall mig nästan varje år.

Jag hade en 35 år gammal motor med hydraldrift. Sista sommaren fick jag fylla på 3 liter hydralolja varje gång jag skulle ut och kunde inte få upp båten i mer än 3 knop. Fördelen var att jag seglade i stort sett viid alla färder den sommaren.

Nu vet jag inte vad renoveringen av hydralsystemet skulle kosta, men det hade nog kunnat gå på hälften av vad en ny motor med backslag kostade. Hade jag renoverat hydralen hade jag haft en gammal motor i alla fall.

20 tusen för en helrenoverad motor - var det förra seklet du pratar om!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Kane:

För 10.000 kr extra fick ni en ny motor.

Man kan aldrig bli nog tydlig, men jag tyckte på något vis detta  var underförstått i det jag skrev.

 

Motorn hade säkert gått i ett antal år till, men motorn, motorrummet, drevet och elsystemet från motorinstrumentpanel till batterier var i behov av kärlek. Vi kände att det var bättre att fixa detta nu och ha en bra motor till vi och båten tröttnar på varandra än att vi tvingas byta motor något eller några år innan båtlivet ändå tar slut pga. ålder och krämpor.

 

Vi köpte även nytt drev och ny bättre propeller.

 

Det var absolut värt att lägga pengar på detta. Motorn startar direkt - man behöver nästan bara tänka "starta" - även när det är kallt ute och propellerströmmarna är snällare mot rodret och därmed mot oss som håller i rorkulten.

 

Idag får vi inte igen pengarna för detta men vi får som sagt njuta frukterna...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Beror väl lite på vad för motor man ska renovera eller byta ut, men rent spontant vill jag påstå att många nya moderna dieselmotorer är ren skit.. Inte är det många driftstimmar som behövs innan reparationer står för dörren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Sista sommaren fick jag fylla på 3 liter hydralolja varje gång jag skulle ut och kunde inte få upp båten i mer än 3 knop.
 

Har upplevt precis samma sak, dock behövdes inte så mycket som tre liter. Lite skruvande och en packbox för 50:- löste problemet. Men ska erkännas - en hel del tidigare skruvande för att begripa hur det fungerade och hur enkla grejer det i själva verket var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev trewq:
3 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Sista sommaren fick jag fylla på 3 liter hydralolja varje gång jag skulle ut och kunde inte få upp båten i mer än 3 knop.
 

Har upplevt precis samma sak, dock behövdes inte så mycket som tre liter. Lite skruvande och en packbox för 50:- löste problemet. Men ska erkännas - en hel del tidigare skruvande för att begripa hur det fungerade och hur enkla grejer det i själva verket var.

 

Det kan ju va en fördel om man är lite motor och teknikintreserad - till skillnad från mig, som avskyr allt vad motorer heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...