Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
burncreek

Ena trimplanet böjt, var får jag tag på ny Lenco 9x12 reservdel

Rekommendera Poster

Igår bar det sig inte bättre än att vinschen på båtvagnen släppte vid sjösättning, ekipaget åkte ner i plurret fortare än det var tänkt, och babords trimplan fick sig en REJÄL kyss. 😲 Det är pressat bakåt/nedåt så att planet i rostfritt ser ut som ett Z. Lyckligtvis verkar inget annat ha blivit skadat, varför jag tror mig kunna återställa det hela om jag bara fick tag på 1 st nytt trimplan Lenco 9x12".

 

Men då är det just det. De reservdelar jag kunnat hitta via Internet är nya cylindrar, fästen, manöverpaneler och sånt, men INTE ett (och endast 1 st) trimplan – dvs den bockade biten rostfri stålplåt som sitter nitad ihop med ett gångjärn i något tunnare gods och fästs längst ned på akterspegeln. Är det så illa att jag åker på att köpa en helt ny sats med två trimplan inkl cylindrar, fästen och hela klabbet?? 😭

 

Finns det någon vänlig själ som har kunskap om var jag eventuellt kan få tag på endast 1 st trimplan? 😔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist, men...

Det bör väl gå att hitta en lämplig verkstad som kan få en böjd plåt någorlunda rak igen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som mackor skrev... Hade du bott i Nyköping kunde till och med jag fixat den. Har vals och hammare. Du borde kunna fixa den själv med en mindre slägga och ett plant underlag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång för längesedan.....

Ett böjt trimplan placerades mellan två plyfabitar så att fästvinkeln gick fri, lades på gatan och kördes över med bilen, flera gånger, blev rätt så rakt men inte helt slätt, en vägvält hade varit bättre än min dåvarande VW K70.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Min VW Tiguan torde vara betydligt tyngre än kultbilen K70, så det hade kanske fungerat bättre för mig än för dig Georg_Ohm? 😄 Alla sätt är ju bra utom de tråkiga, inte sant? Tack för ett gott skratt!

 

Nå, svärfar var förbi och vi plockade loss trimplanet (se bilden förresten). Han ska se om han själv kan knacka till det, eller om nån i byn har lämpliga verktyg. Det bådar gott. 🙂

IMG_7948_768x1024.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev burncreek:

Tack för tipsen! Min VW Tiguan torde vara betydligt tyngre än kultbilen K70, så det hade kanske fungerat bättre för mig än för dig Georg_Ohm? 😄 Alla sätt är ju bra utom de tråkiga, inte sant? Tack för ett gott skratt!

 

Nå, svärfar var förbi och vi plockade loss trimplanet (se bilden förresten). Han ska se om han själv kan knacka till det, eller om nån i byn har lämpliga verktyg. Det bådar gott. 🙂

IMG_7948_768x1024.jpg

Jasså det var där det var krökt, då hade inte bilmetoden varit så bra. Men en jysste handslägga kan man ju förändra världen, eller med ett rätt så stort skruvstäd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh! 😮 Det är ju fullständigt glimrande – precis vad jag sökte. Tusen tack för att du gjorde dig besväret att söka åt mig, IngemarE! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Annars finns ju reservdelsplåt att få tag på, t ex:

https://trickettmarine.co.uk/category/eltrim-lenco-trim-tabs.html

 

Verkar leverera till Sverige utan problem.

Reservdelar är till för amatörerna, maringuidens forumdeltagare fixar till det själva, ibland med hjälp av en svärfar, som har slägga och skruvstäd, glatt påhejade av andra forumdeltagare ^_^.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade inte länken.

Men låt svärfar göra ett försök att få rätsida på det hela. Om han lyckas får du mindre hål i plånboken och båten snabbare i sjön. Bättre att köpa reservdelar till de mer komplicerade grejerna som inte låter sig påverkas av handsläggan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Reservdelar är till för amatörerna, maringuidens forumdeltagare fixar till det själva, ibland med hjälp av en svärfar, som har slägga och skruvstäd, glatt påhejade av andra forumdeltagare ^_^.

 

rofl.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...