Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Salty

Oljetryck Mercruiser

Rekommendera Poster

Hej

 

Hoppas få lite hjälp, tyvärr är jag själv inte alls duktig på motorer men önskar lära mig mer.

 

Har en mercruiser 5,7 ifrån 98, helt renoverad 2014.

Gjorde komptest på marinan i våras och det såg mycket bra ut.

Motorn går bra och låter helt ok.

 

Problemet jag får är att oljetrycket visar 0 efter att båten ha gått i marschfart.

Den går helt till noll direkt när jag drar av gasen. (mätaren riktigt rycker ner till.noll)

Innan dess visar den ca.25-30 på mätaren.

Går jag upp i march ökar trycket igen.

 

Jag får ibland att mätarna inte riktigt stämmer.

Ser att voltmätaren visar något lägre än vad min NASA visar på mobilen när generatorn laddar, varvmätaren fladdrar ibland iväg, framförallt vid start.

Mätaren på instumentpanelen visar högre än vad plotter och mobil gör (ca 30 knop nör vi ligger i 25-26)

 

Tog inför förra säsongen loss och filade på kontakter, tyckte inte att kontakterna hade ärgat något.

Vet ej om detta har något med värdet för oljetrycket att göra.

 

Ang oljetrycket blir jag orolig.

 

Hade liknande problem i fjol och då bytte varvet oljetrycksgivare så den är ny.

Olja är ny sedan i höstas (service) samt impellern ok.

Oljenivå ok och ser fin ut.

Filter är bytt i höstas.

 

Några råd att ge mig inför mitt problem?

 

Uppskattar Er hjälp oerhört då jag själv har nycket dålig erfarenhet att felsöka på egen hand.

 

Mvh

Salty

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var mycket på en gång. Men det viktigaste för dig nu är att se till att oljetrycket är OK. Låna en manuellt mätare och skruva i där oljetrycksgivaren sitter. Visar den tryck på tomgång så är din mätare eller givare trasiga. Men det kan ju också ha med anslutningarna att göra.

 

Trycket, när du ligger över 2000 varv, bör nog ligga runt 4-4,5

Sedan verkar du ha elfel/jordfel någonstans. Här ska du (eller en kunnig meck) mäta upp elsystemet med en ohm mätare. Att voltmetern visar lite som den vill är ganska vanligt. Lita hellre på din NASA

 

Redigerad av ConnyGson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande hastighetsmätaren så visar den miles per hour (MPH) om det är en amerikansk båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ConnyGson:

Det var mycket på en gång. Men det viktigaste för dig nu är att se till att oljetrycket är OK. Låna en manuellt mätare och skruva i där oljetrycksgivaren sitter. Visar den tryck på tomgång så är din mätare eller givare trasiga. Men det kan ju också ha med anslutningarna att göra.

 

Trycket, när du ligger över 2000 varv, bör nog ligga runt 4-4,5

Sedan verkar du ha elfel/jordfel någonstans. Här ska du (eller en kunnig meck) mäta upp elsystemet med en ohm mätare. Att voltmetern visar lite som den vill är ganska vanligt. Lita hellre på din NASA

 

Hej

 

Tack för dina synpunkter.

Ville försöka återberätta så tydligt som möjligt, varpå alla tänkbara problem tog jag med.

Uppskattar ditt råd, kommer att kontakta någon som hjälper mig att titta på elen. 

Kände att flera av mätarna rör sig på ett sätt att hag misstänker att jag har elfel i mitt system.

Men oljetrycket behöver jag få koll på.med det snaraste....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-01 vid 09:21 skrev ConnyGson:

Det var mycket på en gång. Men det viktigaste för dig nu är att se till att oljetrycket är OK. Låna en manuellt mätare och skruva i där oljetrycksgivaren sitter. Visar den tryck på tomgång så är din mätare eller givare trasiga. Men det kan ju också ha med anslutningarna att göra.

 

Trycket, när du ligger över 2000 varv, bör nog ligga runt 4-4,5

Sedan verkar du ha elfel/jordfel någonstans. Här ska du (eller en kunnig meck) mäta upp elsystemet med en ohm mätare. Att voltmetern visar lite som den vill är ganska vanligt. Lita hellre på din NASA

 

Hej

 

Liten återkoppling.....

 

Idag skruvade jag loss oljetrycksgivaren på min mercruiser 5,7 och mätte med hjälp av en oljetrycksmätare.

På tomgång var oljetrycket lågt, ca ett halvt kg, till 0,7 kg (Mätaren på instrumentbrädan visar till vänster om noll)

När jag gasar upp till 2000-3000 varv i friläge hamnar trycket på ca 3 kg.

 

Det som jag tyckte var märkligt var att oljetrycksmätaren fortfarande gjorde utslag på instrumentbrädan.

Borde den väl inte gjort om kabeln och givaren var loss? Finns det något annat som mäter oljetrycket än detta?

Är förgasar motor....

Olja är ny i höstas. 25/40

 

Känns rätt illa att trycket är så lågt vid tomgång.....

Någon som har något råd vad jag kan göra?

Eller vilka orsaker det kan vara till detta?

 

Varv och marinor har flera veckors väntan, så någon mekaniker har jag inte möjlighet att få hjälp av utan antar att jag får avvakta....

 

Känns trist just nu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bil med 350 motor, och den har väldigt lågt oljetryck. 40 psi då motorn är kall, och ner mot 10 på tomgång vi varm motor. 14 psi är en bar, eller ungefär ett "kilo". Det har varit så flera år, och ändrar inte. Jag skulle slå i en burk STP för att få oljetrycket att hållas i shack, och njuta av vackra sommardagar tills någon har tid för båten. Det konstiga är ju att motorn är renoverad. Oljepumpen kanske inte är bytt vid renoveringen, i så fall är orsaken troligen där.

 

Det kan finnas flera uttag för oljetrycket. Mitt på motorblocket, invid strömfördelaren, och långt bak/nere  på blocket på vänster sida, under 7:ans tändstift

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...