Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
riktigadavid

Ska infästningen av förstaget vara stumt monterat?

Rekommendera Poster

Hej

 

Detta känns lite som en dum fråga men jag frågar ändå...

Jag håller på och monterar ankarspel samt tar hand om en fuktskada på fördäck hela vägen mot infästningen av förstaget.

På denna bild (länk nedan) är förstagsinfästningen bortplockad (ligger löst framför mina fötter) och man ser var den har suttit (framför ankarboxen).

https://photos.app.goo.gl/3fWX5XNevRm8vzRH8

 

Men när jag kollar ner i skruvhålen där den varit monterad ser det väldigt konstigt ut. Den är monterad på 2 st, 1cm tjocka, glasfiber-"skivor" med en luftspalt emellan. På följande bild fotar jag underifrån och man ser att det är lite luft emellan de två skivorna. 

https://photos.app.goo.gl/yV2BFJNkh4RoTDhf9

 

 

Detta gör ju att det inte går att dra ihop detta helt stum eftersom skivorna kommer svikta lite då det är luft emellan. Rent spontant skulle jag vilja fylla igen utrymmet emellan med förtjockad epoxy, men sen tänkte jag att det kanske fanns ett syfte med detta. Kan det vara så att förstagsinfästningen ska sitta lite flexigt monterad för att bättre klara höga krafter?

Eller ska jag bara fylla igen luftspalet och sucka över hur dåligt båten var konstruerad?

 

(jag tänkte även slipa upp och lägga en matta underifrån eftersom det nu ser för taskigt ut där under, mycket glasfiber som inte blivit helt genomfuktad med polyester)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det för båttyp?

Det var mycket skruvhål som kan läcka och leda in vatten i båten eller i däcket. Varje skruvhål bör tätas ordentligt med tätmassa kring skruvarna.

Är det inte brunfärgat trä som distansmaterial i däcket som har ruttnat? Måste i så fall bytas ut.

Rimligen borde det vara en stum förankring för förstaget. Beroende på belastning i förstaget så är det ofta infäst även ner i skrovet och inte bara i däcket.

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle monterat det stumt och med en redig hel  aluminium-/syrafast-bricka under däcket. 

Tätat ordentligt under. Brukar försänka lite i hålen vid varje skruv för att få lite extra tätningsmassa runt skruven.

Varför la du inte in bilderna direkt i inälgget - då slipper man hålla på och krångla och öppna dem i en särskill ruta!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en Morgan out island 41 från 75.

 

Det brunfärgade är rost från en järnplatta som suttit där. Den har redan blivit ersatt av en ny men är inte med på bild.

Min första tanke var också att det kunde varit distansmaterial som ruttnat bort men att det skulle försvinna helt spårlöst har jag svårt att se. Resterande distansmaterial (plywood) är kvar överallt och har inte ruttnat bort nånstans mer än att det är fuktigt (en av de stora fördelarna med marinplywood jämfört med balsa kanske).

 

Jag fyller igen där med förtjockad epoxy så det går att dra det stumt sen.

Aluplattan på bilen tidigare sitter i skarven mellan skrov och däck kan man säga. Skrovet är bara glasfiberlaminat och det sträcker sig upp och möter däck strax framför ankarboxen. Men det verkar som dom satt en extra skiva glasfiberlaminat underifrån men inte fått det att ligga diktan. 

Svårt att förklara...

 

Men jag tackar för svar och fyller igen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Thallatha:

Varför la du inte in bilderna direkt i inälgget - då slipper man hålla på och krångla och öppna dem i en särskill ruta!?

 

 

Okunskap antar jag...

Förstår nog inte riktigt hur jag gör. Bilderna ligger ju i mitt googlephoto så enbart på molnet och inte på datorn jag skriver ifrån.

Kan man ändå få dom direkt i inlägget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en så pass stor båt, ärdet ju viktigt att infästningen av förstaget är mycket stabilt och hållfast. Det är en väldig belastning i förstaget och skulle infästningen fläkas ur fördäcket, så pajar ju hela masten. 

Detta är ju dels en alvarlig olycksrisk och dessutom är en nymast inte gratis.

Plyfa somdistansmatrial i ett sånt här sammanhang är väl liten stabilare än tex divinycell, men är den fuktig så ruttnar den så småningom. Jag skulle nog se till att plyfan fick torka ut ordentligt innan jag bygger in den och se till att göra en ordentlig tätning under däcksbeslaget.

Har du tagit bort plast som fanns under plyfaskivan?

Jag skulle i såfall plasta upp nytt laminat och en bra bit ner på skrovsidorna med epoxylaminat, efter att jag slipat underlaget väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev riktigadavid:

 

 

Okunskap antar jag...

Förstår nog inte riktigt hur jag gör. Bilderna ligger ju i mitt googlephoto så enbart på molnet och inte på datorn jag skriver ifrån.

Kan man ändå få dom direkt i inlägget?


Dom får inte va för stora, går det inte från molnet, så får man väl spara dem på datorn.

Idag tar jag bara bilder med telefonen. Om jag vill visa dem på MG, så mailar jag dem till mig själv och kan i samband med det minska dem. Brukar välja 10% av ursprungliga storleken.Sen spara jag dem på hårddisken. 

Det där med moln har jag som gammal stofil inte riktigt fattat grejen med.

Bifogad bild visar förstärkning av infästningen till kutterstaget (inre förstag) på min 28 fots motorseglare. Plattjaärnet rätt fram på skottet. Det finns ett motsvarande plattjärn på andra sidan skottet.

 

326587959_skottupphngda.jpg.63abfeab6bc9299320cb1858e9a2f8fb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kan bli stora krafter i förstaget på en sådan stor båt! Jag har en S30 med mindre segel och där sitter en vantskruv under däcksbeslaget vilken är fäst i ett rosfritt beslag som är svetsat till en rostfri plåt på utsidan. På insidan är detta förstärkt med en inplastning som även gör det vattentätt, se bilden.

Det är som sagt mycket viktigt att fördela ner krafterna från riggen på ett säkert sätt till skrovet. Nuvarande infästning ser osäker ut med enbart beslag i däcket. Fördäcket kan gå sönder med nuvarande infästning vilket kan leda till masthaveri.

Plywoodskivan får inte vara fuktig i laminatet, den lär då snart förlora sin funktion och även fuktskadorna kan bli stora i däcket. Se till att torka ut ordentligt eller bättre byt ut till divinycell innan detta plastas in.

 

180630_1034.PNG

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bilden och tips.

 

Jag förklarade nog lite dåligt. Förstagsinfästningen sitter inte i någon sandwich utan i skrovet som 100% laminat. På min båt är enbart däcket sandwich och skrovet är det ingen sandwich i. 

Sen sitter det ovanpå förstagsinfästningen monterad en ankarrulle som fäster i fram på båten. Så jag tror ändå det sitter tillräckligt stabilt så fort man kan dra skruvarna stumt.

Det har trots allt hållit i 43 år, anledningen till att jag har börjat riva i det är för att jag ska byta plywooden i däcket eftersom det har blivit fuktinträgning runt luckan.

 

Angående moln så tycker jag att det är bland det smidigaste av alla nya läskiga internettjänster.

Jag fotar med telefonen och vipps så kommer jag åt bilden var än jag är. Jag kommer nog fortsätta med länkar eftersom jag föredrar att kunna visa en fullstor bild i bra upplösning samt föredrar enkelheten att slippa mejla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev per_62:

Det kan bli stora krafter i förstaget på en sådan stor båt! Jag har en S30 med mindre segel och där sitter en vantskruv under däcksbeslaget vilken är fäst i ett rosfritt beslag och kopplat till en rostfri plåt på utsidan. På insidan är detta förstärkt med en inplastning som även gör det vattentätt, se bilden.

Det är som sagt mycket viktigt att fördela ner krafterna från riggen på ett säkert sätt till skrovet. Fördäcket kan gå sönder med nuvarande infästning viket leder till masthaveri. Plywoodskivan får inte vara fuktig i laminatet, den lär då snart förlora sin funktion och skadorna kan bli stora i däcket. Se till att torka ut ordentligt eller bättre byt ut till divinycell innan detta plastas in.

 

180630_1034.PNG


Fast divinycell eller nån annan cellplast tycker jag inte är så bra i detta fallet. Det är inte tillräkligt stumt.

Däremot att lasta av förstagsfästet som på bilden är ju mycket bra. Vantskruven gör ju att man enkelt kan justera stagningen under däcket till rätt längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här kommer en bild där man ser hur ankarrullen fäster in i framkant. Ankarrullen blir som en del av förstagsinfästningen på detta vis, och den fäster in i framkant på båten.

Man får zooma ganska mycket i bilden för att se hur det ser ut
https://photos.app.goo.gl/97NJ2qCzoj7CMevE6

 

Angående tjärnmaterial i sandwichen har jag redan beslutat att köra plywood. Blir dyr och fin mahogneyplywood som är vattenfast limmad.

Anledningen är att det ska tåla kompression bättre. Vikt är inga problem på en båt som redan väger 12 ton.

Redigerad av riktigadavid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...