Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Oliwer

Vant stag når inte byglarna

Rekommendera Poster

Jag har stött på ett problem med vant stagen när jag mastade på min Maxi-77. Stagen räcker inte ner till byglarna trotts att vantskruvarna är såpass långt utskruvade som det går.

 

Masten står på däck men det är inget som glappar mellan mastklacken och själva masten. Kan inte förstå mig på vad som kan ha orsakat detta. Köpte båten förra sommaren och använder samma rigg som föredetta ägarna. 

 

Saknas säkert 3cm mellan stag och rigg och har haft samma problem med all stag, lyckats lösa det och har endast denna kvar.

 

Någon som stött på samma problem eller vet någon lösning på detta? 

6CE0F5BF-39A0-494F-8D28-9D9114FF0CF7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en maxi 77 även om jag inte tror det spelar roll.

 

Du säger att du löst det - hur då? Om du kan lösa det är de nog inte för korta. Kolla hur vantskruven är spänd när du har används tumstocksmetoden från seldens riggguide (googla) Du borde vara ungefär i mitten på vantskruvens arbetsområde. Då har du inte för korta vant. Jag undrar om inte du spänt lite löst på bilden, men du är ju inte färdig. Har du satt yttervanten längst bak?

 

Jag ska dock sätta en toggle fram för där kommer jag inte så långt in även när riggen är rätt spänd. Där är togle bra för att inte bryta infästningen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riggade du av själv i höstas?

Det kan inte va så att du växlat toppvant och undervant?

På alla vant och stag bör det sitta en toogles.

Det kan inte va så att du - ordningsam som du är - plockade bort den, och la den på nåt bra ställe.

Nu är jag i grunden en slarvpelle, så det senare händer nästan aldrig mig, mer än vid nåt enstaka tillfälle - men det har hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxin har väl svepta spridare, dvs de pekar aningen akterut? Då är det toppvant akterut och undervant förut som gäller. Och förstaget skall vara så långt som möjligt och ev. babystag löst vid riggningen. Så var det bäst på min Maxi för många år sedan, om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...