Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Skifferberg

Rekonstruktion bl.a av motorrums-skott

Rekommendera Poster

Ny vecka, ny info....i lördags var det lite halvtungt....spöregn hela dagen. Vi har visserligen båten under tak men det är svårt att få något vettigt gjort ändå. Vi började med att nita kanske 50 nit, så nu har vi väl bara ett par hundra kvar :-| man får lov att ta det lite pö om pö. Det är både jobbigt och tråkigt. Eftermiddagen kunde vi ta tag i att börja malla in motorumsskotten. Tyvärr så är de gamla i så dåligt skick så det gick inte att använda mer än själva sittvinkeln som mall resten var vi tvugna att mäta oss fram till. Efter kanske tio provningar med i och urtag så har vi fått till det. Vi lagade soffluckorna både här och där och kunde så småningom få allt på plats. Nu ska det bara markeras var ljudisoleringen till motorrummet ska sitta så ska allting bort igen. Nitningen i aktern är inte helt klar så det blir lättare att komma åt om det är tomt på inredning. Vi tänkte också olja ett par gånger i skrovet innan all inredning ska in igen. Sven rev den ena sargen och den har fått en torrspricka som ska lagas. Dessutom ska det sågas ur en bit som är dålig och läggas i friskt. Det är lite lättare att arbeta med när den är borttagen. Dessutom var en balkavvägare (tror vi det heter) rutten en dryg meter så den bytte Sven ut. Han kunde även hyvla av vår lagning i fribordet som suttit limmad skruvad och tvingad sedan förra helgen och det blev jättefint. Nästa helg har ju regeringen bjudit oss på en extra arbetsdag....jag skämtar :-D jag menar vi får ju tre dagar på oss att komma vidare med vårt projekt. Vi kommer att fira nationaldagen ombord om man säger så. Vi ska börja med nitning i aktern så den blir helt färdig, phu. På återhörande efter nästa helg. Jag lägger in ett par nya bilder i fotoalbumet.

post-6019-1394234403,5831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...