Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Knorr026

PANIK! Snart semester och riskerar att bli stående på landbacken - Hål i skrovet

Rekommendera Poster

Tog upp båten idag för att fixa en sak på drevet,  men upptäcker samtidigt att ekolodsgivaren ser ut att sakna den fläns/ram som håller emot givaren då den är skruvad inifrån skrovet. Jag är ingen expert på genomföringar, men jag antar att givaren nu skulle kunna tryckas in genom hålet och sedan skulle vatten strömma in?! 

På måndag har vi planerat att åka på 2 veckors båtsemester men nu ser det allt annat än ljust ut :( Ekolodet klarar jag mig utan, men hur säkrar jag detta så att givaren inte lossnar? Finns det en snabb och tillförlitlig lösning? 

IMG_9868.JPG

IMG_9878.JPG

IMG_9867.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att hitta en ny fläns om det finns gängor (jag ser inga på bilden men kan se fel). Gissar att det är nåt standardmått på diameter och gängor. Kanske nåt från en VVS-butik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det för fabrikat på ekolodet?

Det kan ju tänkas att det finns en sådan bordsgenomföring som reservdel.

Eller... "Bordsgenomföring" du kan ju skruva dit en traditionell bordsgenomföring av brons, och antingen sätta en blindplugg på,insidan eller en kulventil och sedan en blindplugg. I båda fallen kladdar du dit ordentligt med valfri marintätning.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Det enklaste är väl att hitta en ny fläns om det finns gängor (jag ser inga på bilden men kan se fel). Gissar att det är nåt standardmått på diameter och gängor. Kanske nåt från en VVS-butik?

 

Så demontera givaren, gänga på en ny fläns, sikaflex och dra åt allt igen? Tror inte flänsen som ramlat bort var demonterbar. Tror den var gjuten i ett stycke. Men jag kan ha fel, svårt att avgöra innan jag har demonterat den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, då blir det värre. I så fall kanske du lika gärna skulle plasta igen hålet för att få sinnesro under semestern. Går ju att borra upp och återinstallera senare. Eller montera i en ny genomföring i rätt dimension, i nån lämplig gulmetall, och täta den helt med tätmassa och skruvlock.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Vad är det för fabrikat på ekolodet?

Det kan ju tänkas att det finns en sådan bordsgenomföring som reservdel.

Eller... "Bordsgenomföring" du kan ju skruva dit en traditionell bordsgenomföring av brons, och antingen sätta en blindplugg på,indodan eller en kulventil och sedan en blindplugg.

 

Ja det kanske är snabbaste lösningen. Bordsgenomföringar finns ju i lager på dom flera butiker.

 

 

Givaren är ansluten till en Humminbird HDR610. Den visar bara djup i meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Hummingbird i första hand, om denna genomföring finns som resevdel, annars kanske du kan köpa en helt ny givare, även om det känns onödigt. Men Hummingbird är ju ett väletablerat fabrikat, så jag tror att chansen är stor att det finns sådana genomföringar att köpa. Bara hoppas att sådan finns på lager någonstans i landet.

Annars tar du mått och monterar en bordsgenomföring som jag redan föreslagit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade ingen tumstock i båten så jag kunde inte mäta dimensionen på givaren. Men kollar jag manualen så antyder den att det är 2" 1/8 som jag tror motsvarar 54mm. 

Jag kan då inte hitta någon bordsgenomföring som är så stor :( 

Skulle det fungera om jag låter givaren sitta kvar, men jag spacklar med epoxi upp mot givaren så det motsvarar flänsen som lossnat? Bondlösning, men funkar det skulle jag kunna ordna det ordentligt till hösten när semestern är över. Jag har ju antagligen åkt runt i 1-2 månader med en "defekt" givare...

 

Skärmavbild 2018-06-28 kl. 21.58.47.png

Redigerad av Knorr026
La till bild från manualen som antyder på 54mm stort hål,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kontrollmät, helst med skjutmått. Det kan vara ett skrivfel. När jag söker på sökorden "humminbird transducer 1/8" får jag träffar som säger 1-1/8 tum, dvs ca 28.5 mm. Genomföringar som är 28 mm finns det, men enklare är kanske att öppna hålet lite till för att få i en 1-1/4 tum genomföring, som är lätt att hitta. Förutsatt att det verkligen är 1-1/8 då, och inte 2-1/8 som det står.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev raol:

Kontrollmät, helst med skjutmått. Det kan vara ett skrivfel. När jag söker på sökorden "humminbird transducer 1/8" får jag träffar som säger 1-1/8 tum, dvs ca 28.5 mm. Genomföringar som är 28 mm finns det, men enklare är kanske att öppna hålet lite till för att få i en 1-1/4 tum genomföring, som är lätt att hitta. Förutsatt att det verkligen är 1-1/8 då, och inte 2-1/8 som det står.

 

 

Jag är 99% säker på att den är större än 28mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ur givaren från skrovet, du har ändå båten på landbacken, och mät hålet.

Smidigaste är att köpa en ny givare, finns det inte kvar för ditt ekolod, köp ett nytt ekolod av valfritt märke. Installation av kablaget kan du göra när du får tid.

 

Eller enligt andra förslag ovan. Det tar inte mycket tid att lösa.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du det minsta orolig kan du även komplettera öed en sån där påse med träpluggar som finns i alla båtbutiker ich förvara en plugg av lämplig storlek nära din nya ekolodsgivare alternativt blindplugg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev AndW:

Är du det minsta orolig kan du även komplettera öed en sån där påse med träpluggar som finns i alla båtbutiker ich förvara en plugg av lämplig storlek nära din nya ekolodsgivare alternativt blindplugg.

De där satserna brukar tyvärr aldrig innehålla så stora träpluggar (om det nu är uppåt 55mm hål).

 

Jag håller med om att det ser ut som att flänsen som varit gjuten på givaren har spruckit och lossnat. Det är då inget som finns som reservdel utan givaren är mekaniskt trasig. Och är plasten numera så dålig så bör den givaren bort.

Sedan skulle jag också antingen söka efter en ny givare eller ett helt ekolod med en givare som passar/täcker hålet. Kan det möjligen vara en sådan här som passar: https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/ekolodsgivare/humminbird-ekolodsgivare/humminbird-lodgivare-genomskrovsgivare-xfm-9-20

 

I andra hand något att skruva i hålet och plugga.

Redigerad av IngemarE
Meningsbyggnadsfel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker ingemarE har en vettig lösning,täta med ett bra medel runt givaren,OCH dra inte för hårt i plastmuttern,sett givare som varit sönderdragna,beror väl på osäkerhet,lagom är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte något liknande på en båt jag hade hängande i kranen för att sjösätta, kunde inte ha kranen upptagen medas ägaren försökte ordna detta.

 

Hittade två stora brickor i skrotlådan, rejält med smack emellan, en bricka på utsidan en inne i båten skruv och mutter, det höll hela sommaren, ägare tyckte att det blev så bra att han var lite motsträvig när jag ville plasta igen inför vårens sjösättning.

 

Kanske är större risk att sådana plastdetaljer går sönder och behöver bytas än alla otaliga genomföringar som byts i onödan.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obehagligt med osäkra genomföringar!

Ta bort givaren och plugga hålet antingen temporärt eller permanent.

Samt oftast kan man montera en ekolodsgivare inne i båten utan behov av håltagning i skrovet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och goda råd. 

 

Jag har lyckats hitta en ny givare som fanns i lager i en butik. Så nu blir det en liten road trip på 45 mil och sedan byta givare imorgon. Nu borde vi kunna komma iväg på lite båtsemester på måndag trots allt =) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att plugga hålet och montera en ekolodsgivare inne i båten. Då behöver man aldrig oroa sig för om givaren skulle gå sönder och vatten strömmar in i båten.

 

Jag har ekolodsgivaren monterad inne i båten och det fungerar fint. Kommer nog även att ta bort givaren för loggen och plugga hålet. Loggen har jag inte så stor nytta av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan få tag på reservdel så kan du ju som sagt köpa en ny givare och montera den. Sen kan du installera den med kabeldragning och panel senare. Bara ni kan använda båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev per_62:

Är det inte bättre att plugga hålet och montera en ekolodsgivare inne i båten. Då behöver man aldrig oroa sig för om givaren skulle gå sönder och vatten strömmar in i båten.

 

Jag har ekolodsgivaren monterad inne i båten och det fungerar fint. Kommer nog även att ta bort givaren för loggen och plugga hålet. Loggen har jag inte så stor nytta av.

 

Jo, men om jag ska nyttja båten denna sommar så är det snabbaste sättet att byta till en ny givare som är monterad på samma sätt. Givaren är ju trots allt gjord för att monteras igenom skrovet. Den gamla givaren har hållit i 17 år så är inte orolig för läckage bara jag får dit en ny givare med en fläns som ligger an mot skrovet ordentligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Azguz:

Om du inte kan få tag på reservdel så kan du ju som sagt köpa en ny givare och montera den. Sen kan du installera den med kabeldragning och panel senare. Bara ni kan använda båten

 

Japp. Nu hoppas jag att givaren som butiken lagt undan till mig skall passa. Allt googlande jag har gjort pekar på att detta är rätt givare med rätta dimensionerna. Så om bara den gamla givaren lossnar utan bråk så är det ett hyfsat snabbt jobb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattentrycket är måttligt vid givaren och en temporär pluggning borde vara ok under sommaren. Typ två brickor och en bult samt tätningsmassa.

Då får du tid att senare hitta ett alternativ med möjlighet att installera givaren inne i båten.

Är ekolodet gammalt kan det kanske även vara smart att köpa nytt, kanske med kombination med en sjökortsplotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort givaren och plasta igen hålet. Sen tar du semester och löser resten i höst/vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fattar inte alla dessa råd om att plasta igen när han har måndag som deadline. Inte i torsdags och definitivt inte nu, dagen innan. Fel jobb att börja så nära inpå.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Fattar inte alla dessa råd om att plasta igen när han har måndag som deadline. Inte i torsdags och definitivt inte nu, dagen innan. Fel jobb att börja så nära inpå.

 

Fast - om man plastar igen idag, så kan man sjösätta imorgon.

Å andra sidan tyckte jag att TS skrev att han fått tag  på en ny givare - och det är väl det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny givare monterad idag och sjösättning imorgon bitti. Sen väntar 2 veckor på sjön :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Fast - om man plastar igen idag, så kan man sjösätta imorgon.

Nej det skulle jag inte rekommendera någon som inte kom på det själv, det vill säga troligen inte gjort det förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev AndW:
6 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Fast - om man plastar igen idag, så kan man sjösätta imorgon.

Nej det skulle jag inte rekommendera någon som inte kom på det själv, det vill säga troligen inte gjort det förut.


Har du aldrig gjort en nödreparation?

Fast det är klart - det finns kanske inte så många "fommar" som mig.

Fick ett problem, första dan på en tre veckers lång semestersegling. Gick de två distansminutrarna hem till hemmabryggan, fick problemstället ovanför vattenytan.Slipade rent och lät det torka över natten. Plastade nästa morgon. Fortsatte seglatsen på kvällen, när lagningen hade härdat.

Fungerade utmärkt de tre veckor jag var ute och seglade. Utan nödreparation hade det inte blivit nån seglats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev AndW:

Nej det skulle jag inte rekommendera någon som inte kom på det själv, det vill säga troligen inte gjort det förut.

Jodå, visst går det. T.o.m. rätt bra, särskilt om det är en akutreparation.

 

Hade en bensintank på en veteranbil som var hemmatillverkad av "kemikalieresistent polyester". Kvällen innan en kollega skulle låna bilen kände jag att det luktade bensin i garaget. Efter lite felsökning visade det sig att ett hörn på tanken läckte och allt kändes "mjukt".

Senare skulle jag få reda på att dagens tillsatser i bensin inte alltid är de snällaste och även kan vara aggressivt mot det som förr angavs som "kemikalieresistent", dvs funkade för bränsletank.

 

Tanken tömdes och vid tvåtiden på natten var den tillplastad - en fullagning lappad utifrån. Vid tiotiden nästa dag återfylldes bensinen och bilen var på bröllop efter lunch. Lagningen höll hela sommaren, medan en ny kopia i rostfritt stål fixades till.

 

Men nu hade ju TS redan löst problemet, på ett tämligen permanent sätt dessutom :-).

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

 

 

Men nu hade ju TS redan löst problemet, på ett tämligen permanent sätt dessutom :-).

 

Javisst är det underbart hur trådarna fortsätter med konstgjord andning in i absurdum trots att trådskaparna mer eller mindre övertydligt försökt att avsluta ämnet....🚤

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...