Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rool

Ny båt som ”larmar” utan indikering

Rekommendera Poster

Jag har nyss köpt ny båt, en SeaRay 280/315, dubbla Mercruiser 4,3l.

vid marschfart är det något som verkar larma, piper någonstans från instrumentpanelen ungefär 1gng per minut, omöjligt att lokalisera vart det kommer ifrån och varför 🤔

kollat drevolja samt motorolja, verkar inte vara det iaf.

 

någon som varit med om något liknande och kan ha tips och idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningen..?

Är remmen till generatorn spänd..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Laddningen..?

Är remmen till generatorn spänd..?

Båtade hem den från Stockholm så laddningen verkar vara intakt, remmen känns helt ok. Känns dock lite olustigt med denna summer/larm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du är säker på att pipandet komer från motorpanelen?

Jag menar att det finns en massa annat elektroniskt som piper och tutar

Jag har en navigator som piper emellanåt av olika anledningar, dessa radar larmar om någonting kommer för nära. Ekolodet larmar om det blir för grunt etc. Men första säsongen jag hade den båten började det pipa ordentligt när jag varvade ur. Blev skiträdd, temp normal, laddning fanns oljetrycket var ok.... Det var en elektronisk växkarklocka som satte igång. Vidare har brandvarnare larmat om att batteriet är dåligt, men det hände mitt i natten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under instrumentpanelen har du en summer. Koppla ur den, den sitter med enkel kontakt, då ser du om det är från den.

Är det ett larm tjuter den hela tiden, ex för drevolja.

Tror du behöver en dator för att kolla felkod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett pip per minut kunde jag inte hitta för någon motorvariant av Mercruiser i tabellen. Den enda som är i närheten är 4.3 MPI (om det är en sån du har), "Two beeps every minute". Och då verkar det vara diagnosinstrument som gäller.

horn.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser verkar vara känsliga för dålig kontakt/fukt i kablage och liknande vilket kan ge upphov till konstiga icke-fel och sedan varningar som inte finns. Lägg en timme på att ta isär alla kopplingar och gör rent (lite elsprej en dutt universalsmörja typ WD40) samt kolla klassiska elfelkällor som jordpunkter med mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-28 vid 21:55 skrev Georg_Ohm:

Och du är säker på att pipandet komer från motorpanelen?

Jag menar att det finns en massa annat elektroniskt som piper och tutar

Jag har en navigator som piper emellanåt av olika anledningar, dessa radar larmar om någonting kommer för nära. Ekolodet larmar om det blir för grunt etc. Men första säsongen jag hade den båten började det pipa ordentligt när jag varvade ur. Blev skiträdd, temp normal, laddning fanns oljetrycket var ok.... Det var en elektronisk växkarklocka som satte igång. Vidare har brandvarnare larmat om att batteriet är dåligt, men det hände mitt i natten.

Jag har lokaliserat och ljudet kommer från ett av instrumenten på panelen, vet dock inte varför och exakt från vilket. Har inget med ekolodet eller plotter att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och idéer, det jag kan höra är att det kommer ifrån ett av instrumenten på panelen, där jag ser temp, oljetryck, volt etc från ena motorn. Dock ser allt ut att vara helt i sin ordning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar även som att pipandet börjar när jag planar ut och ligger i marschfart, inte om jag ligger i ca 5-7 knop..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-29 vid 12:04 skrev RobertL:

Ett pip per minut kunde jag inte hitta för någon motorvariant av Mercruiser i tabellen. Den enda som är i närheten är 4.3 MPI (om det är en sån du har), "Two beeps every minute". Och då verkar det vara diagnosinstrument som gäller.

horn.PNG

Tack, det är just en sådan jag har, 4.3 MPI.

kollar närmare på detta, tack:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...