Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Georg_Ohm

Högertrafik på Kosteröarna?

Rekommendera Poster

Har nu i några dagar besökt desa trevliga öar. Hyrt cyklar och även sett "inlandet". Det har jag gjort iallafall de senaste fyrtio åren.

Enligt min navigator så befinner vi oss inte längre ut i atlanten, där man dricker ljummet öl och färdas på vänster sida. Språket är en mestadels svenska eller norska, valutan är skr eller nkr, inte pund. Man tillämpar även det metriska systemet så jag antar att även den svenska (och norska) trafiklagstiftningens första grundregel, högertrafik, gäller.

Men om man studerar trafikskicket på ön så förefaller en myrstig vara väldigt välorganiserad. Dessbättre finns det bara ett fålal bilar och traktorer på ön, en ambulans och en kombinationsbrandbil. Men desto fler uthyrningscyklar, några i trafikdugligt skick med sådana saker som fungerande broms och ringklocka. En hel del golfbilar, och ganska många flakmoppar, och då massvis med gångtrafikanter, inte sällan i bredd på de smala vägarna och ofta med barnvagnar eller andra handkärror. Det sägs även att det är si och så med nykterheten på vägarna kvälls och nattetid, och det finns aldrig några lyktor på cyklarna, endast nördarna bär hjälm, båda två. Cykelhjälm finns inte att hyra på cykeluthyrningarna.

 

Eftersom det inte är så varmt idag tog jag en motionsrunda med hunden parallellt med cykel, pling, pling på klockan och gångtrafikanterna fluttar sig ut i mitten av vägen... Två gånger trasslades hundens koppel in sig i folk som flyttade sig åt fel håll.

Men det allvarligaste hände för någon timma sdan i nedförslutet mot Ekenäs hamn, vi rullar sakta nedför, hunden i skritt, möter en gående familj som håller sig på rätt sida, sin vänstra, min höga, när jag håller ut för dessa möter jag en fyrhjuling i god fart uppför backen som inte väjer, samtidigt som en annan ilsken hund rymmer från en trädgård och sätter efter oss...

Rätt osannolikt, men så var det. Familjen och fyrhjulingsföraren ser vad som händer och stannar respektive går ned i diket, min hund vänder sig om, tvärnitar och biter den förföljande byrackan i strupen., jag far framlänges över styret men på något mystiskt sätt landar jag någorlunda på fötterna, skrpsår på underbenen, glasögonen i asfalten, en okänd ylande hund försvinner in i buskagen, och en norsk lätt chockaf familj som vill hjälpa till... Cykeln hamnade delvis under fyrhjulingen, men det gjorde tack och lov inte jag. Har med mig resevglasögon, plåster behövdes inte, och ett redan ömmt knä, gammal skada, gör nu än mer ont.

 

Det är ju snart femtioett år sedan vi fick högertrafik, även på Koster.

Britterna anser att left side is right side!

Jag anser att The Dark Side (of the Moon) är den enda rätta sidan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast här ute i väster och ju längre norrut man kommer är det aldrig några problem 8-9 månader om året. Sen kommer det en massa adel, präster Göteborgare och bönder hit och ställer till oreda.

 

 

Men lugn - snart återgår allt till det normal, bara vi får sugit ut en massa pengar från de sk. turisterna - eller badgästrena - som de egentligen heter. 😁 🤑

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Den vurpan hade kunnat gå ännu värre. Det är farligt att vara på landbacken.

Bättre till sjöss då kan inte motsvarande hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Thallatha:

Fast här ute i väster och ju längre norrut man kommer är det aldrig några problem 8-9 månader om året. Sen kommer det en massa adel, präster Göteborgare och bönder hit och ställer till oreda.

 

 

Men lugn - snart återgår allt till det normal, bara vi får sugit ut en massa pengar från de sk. turisterna - eller badgästrena - som de egentligen heter. 😁 🤑

Är möjligen vissa kosterbor kannibaler? de som lever på badgästerna alltså?

Undrar hur många cyklar som hyrs ut i januari-februari? Kanske har då fyrhjulingen ett plogblad framtill, och snökedjor.

3 timmar sedan skrev per_62:

Oj! Den vurpan hade kunnat gå ännu värre. Det är farligt att vara på landbacken.

Bättre till sjöss då kan inte motsvarande hända.

Nä, där finns varken cyklar eller fyrhjulingar, däremot en och annan ilsken hund. Och nedflörsbackarna kallas för forsar eller vattenfall, och är direkt sällsynta i Skagerack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Är möjligen vissa kosterbor kannibaler? de som lever på badgästerna alltså?

Undrar hur många cyklar som hyrs ut i januari-februari? Kanske har då fyrhjulingen ett plogblad framtill, och snökedjor.

Nä, där finns varken cyklar eller fyrhjulingar, däremot en och annan ilsken hund. Och nedflörsbackarna kallas för forsar eller vattenfall, och är direkt sällsynta i Skagerack.

 

Det styrker ju tesen att "det farligaste på havet - det är land"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...