Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jbl

Fylla på sprit i Origo

Rekommendera Poster

Kanske fel forum men gör ett försök.

 

Har bytt upp mig från en Maxi 77 till en Fenix och har samma problem på denna båt. Vad är tekiken för att fylla på med sprit i origo köket?

 

Varför går det bara inte att öppna upp och fylla på? Man måste lyfta ur köket eller lirka ur bränslebehållaren för att fylla på. så krångligt!!

 

Är det någon som har tips på hur man ska göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det spills ju gärna lite när man fyller på iallafall för en klump som mig. Så att ta ut behållaren ser jag nog som inte bara av ondo. Om det blir svårt att få ur behållaren går det inte att stuva om lite där spisen sitter? I min båt hänger den ganska öppet i sina krokar så det blir inte så meckigt.

Edit missade. Är det de gamla behållaren du har så är det värt att byta till de nyare som det går hålla direkt på.

Redigerad av makke_the_muss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Jbl:

Kanske fel forum men gör ett försök.

 

Har bytt upp mig från en Maxi 77 till en Fenix och har samma problem på denna båt. Vad är tekiken för att fylla på med sprit i origo köket?

 

Varför går det bara inte att öppna upp och fylla på? Man måste lyfta ur köket eller lirka ur bränslebehållaren för att fylla på. så krångligt!!

 

Är det någon som har tips på hur man ska göra?

Byt kök !! till något modernare helst gasol. Hade Origo på 70-talet dom var dåliga redan då. Långsam kokning och besvärlig tankning. 

Kanske gasol med engångstuber vore lätt att installera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en maxi 77. I år slänger jag ut spritköket till förmån för detta: https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/gaskok-000640/

 

180 spänn. Får plats där gamla köket stod. Dubbelt så hög effekt som ett spritkök (men bara en platta). Lika billigt bränsle eller billigare. 

 

Sen ska man vara försiktig och förvara gasoltuberna i t ex ankarboxen när man sover eller vistas i ruffen längre stunder (särskilt barn...). Men om du nu leker med tanken att fylla sprit i köket där det står så vågar jag påstå att gasölköket är säkrare ändå :)

 

edit: kan tillägga att i gästhamn har jag en vattenkokare på 1800W (så jag inte drar säkringen). Mycket bekvämare. Köpte även en induktionshäll i vintras (de är skitbilliga, typ 400kr) men nu när jag köpt gasköket så lämnar jag nog induktionshällen hemma.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt INTE till gasol. Varför segla omkring som en bomb i onödan ?

Har du ett gammalt Origokök?  Om så är fallet så ställ brännarburken på högkant och ha en enliters rödspritflaska som du för in i brännarburkens underdel. Kolla med ögonen och häll försiktigt i bränslet. Detta är det snabbaste och effektivaste sättet att få in bränsle i de gamla Origoköken.

 

Det finns ett litet rör i brännarburkens bottenöppning där man kan införa en liten tratt men strunta i det, det tar bara längre tid och prövar tålamodet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett litet tips när det gäller att fylla på sprit på spritkök. Spriköksbehållaren får aldrig fyllas när den är i köket eller är varm, behållaren skall tas loss och helst fyllas iland eller åtminstone ute i sittbrunn eller på däck. Behållaren får heller inte fyllas mer än att man kan ställa den på högkant och då skall inget bränsle rinna ut. Det är enkelt att ställa den på en hushållsvåg och fylla tills den håller rätt vikt, min väger 1800 g fylld, ca 700g tom. När man fyller vill det gärna skvätta när man häller mot gallret. Om man tar ett plaströr 75 mm diameter och ca 50 mm högt och häller igenom detta, så skvätter det inte.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasol går dubbelt så fort, rent och snyggt. Dessutom smakar inte all mat rödsprit.

Man kan också fundera över hälsoriskerna, det är ju bla kräkmedel och skit man eldar upp. Köken för engångstuber är säkra, de är tex godkända för användning i bostäder. Mängden gasol i tuben är ganska liten, släpp ut en tub i båten, det kan inte smälla, blandningen blir för tunn.

En engångsflaska, 227g, innehåller motsv ca 400liter gasol. För att smälla behövs en koncentration på 2-10% dvs man behöver mellan 800 och 4000 liter luft för att det ska kunna smälla.

Släpp ut 10g gasol, känner man inte lukten då så ska man nog vara väldigt försiktig med det mesta.

Vi hade ett antal navigationskurser för räddningstjänsten. De som hade båt tillfrågades vad de hade för kök. Alla hade gasol.

Vill man ha en bomb, kasta in en engångsflaska med gasol i majbrasan. Det blir en bra smäll men lite skadegörelse. Prova sen en flaska T-sprit med någon dl kvar. Det smäller minst lika bra. Bensin smäller bättre, har jag hört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Gasol går dubbelt så fort, rent och snyggt. Dessutom smakar inte all mat rödsprit.

Man kan också fundera över hälsoriskerna, det är ju bla kräkmedel och skit man eldar upp. Köken för engångstuber är säkra, de är tex godkända för användning i bostäder. Mängden gasol i tuben är ganska liten, släpp ut en tub i båten, det kan inte smälla, blandningen blir för tunn.

En engångsflaska, 227g, innehåller motsv ca 400liter gasol. För att smälla behövs en koncentration på 2-10% dvs man behöver mellan 800 och 4000 liter luft för att det ska kunna smälla.

Släpp ut 10g gasol, känner man inte lukten då så ska man nog vara väldigt försiktig med det mesta.

Vi hade ett antal navigationskurser för räddningstjänsten. De som hade båt tillfrågades vad de hade för kök. Alla hade gasol.

Vill man ha en bomb, kasta in en engångsflaska med gasol i majbrasan. Det blir en bra smäll men lite skadegörelse. Prova sen en flaska T-sprit med någon dl kvar. Det smäller minst lika bra. Bensin smäller bättre, har jag hört

 

 

Jo rödsprit och bensin kan smälla minsann. 

"Rödspriten stänker mot gallret"  skriver du; då menar du de nyare Origoköken eller ?

I de nyare spritköken hällde jag i ungefär en sjuttiofemma och även i de gamla köken. Vet ej om det är att rekommendera men få har nog en våg att väga med ombord.

 

Jo det är ju sällan gasolen smäller men jag har läst vissa båtartiklar om saftiga gasolsmällar där folk har flugit upp i luften och båtöverbyggnader slitits loss.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev zurdu:

"Rödspriten stänker mot gallret"

Det var inte jag som skrev det!

 

Visst sker det olyckor med gasol, framförallt i husvagnar men det beror nästan alltid på avsaknad av underhåll.

Sen är det ofta så att sker det en explosion i en vet så genast alla journalister att det är gasol!

Har man en fast anläggning så måste man sköta den, byta slangar, reduceringsventiler (de kan faktiskt skadas under sina 30 år i ankarstuven. Tro det eller ej).

Har man kök med engångstuber behöver man nästan inte gör något. Jo lite vanlig rengöring kanske. När köket blir sunkigt efter ett antal år så slänger man det och köper ett nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. "Rödspriten stänker mot gallret" måste betyda att det syftas på det nyare origoköket som mycket riktigt har ett litet galler i mynningen där man häller ned rödsprit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...