Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Asarie

Segelfärd utan motor

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en träseglare på knappt 7 m. med en trilskande Albinmotor,

som jag skulle behöva flytta fr Göteborg till Stenungsund.

Vill inte segla upp den utan motorstöd.

Går det att anlita draghjälp och är det isf dyrt? 

Samt vart vänder jag mig? 

 

Undrar en strandsatt med båtplats långt borta

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dyrt. Bättre att ta den på land? Men billigast är väl att köpa en begagnad utombordare att hänga på och sen sälja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det en segelbåt så är det väl en skitsak att segla den från Göteborg till Stenungsund - om man kan segla.

Den största stötestenen brukar va att komma ut från båtplatsen om man ligger i en trång hamn och att komma in på platsen om det är trångt i den nya hamnen.

Om du inte kan segla själv - har du ingen som kan hjälpa dig.

Annars får du ställa frågan här på MarinGuiden.

Eller kanske här. https://www.facebook.com/groups/gastbanken

Sen är ju alternativet med en aktersnurra inte så dumt. En 4 hk med lång rigg och ett motorfäeste på aktern. För att komma in och ut till båtplatsen.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Thallatha:

Är det en segelbåt så är det väl en skitsak att segla den från Göteborg till Stenungsund - om man kan segla.

Den största stötestenen brukar va att komma ut från båtplatsen om man ligger i en trång hamn och att komma in på platsen om det är trångt i den nya hamnen.

Om du inte kan segla själv - har du ingen som kan hjälpa dig.

Annars får du ställa frågan här på MarinGuiden.

Eller kanske här. https://www.facebook.com/groups/gastbanken

Sen är ju alternativet med en aktersnurra inte så dumt. En 4 hk med lång rigg och ett motorfäeste på aktern. För att komma in och ut till båtplatsen.

Den begärda länken går inte att visa?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Den begärda länken går inte att visa?

Funkar för mig 🙂 

 

0C85834F-E02B-46D5-83CB-F26BA6F5F073.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Funkar för mig 🙂 

 

0C85834F-E02B-46D5-83CB-F26BA6F5F073.jpeg

Aaa kom på. Man måste ha fejsbook..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Aaa kom på. Man måste ha fejsbook..

 

Fast du kunde ju sticka över till Göteborg och prova att segla i saltvatten. En liten trevlig seglats på ca 25 distansminuter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att du hör dig för i bekantskapskretsen efter nån med en lämplig motorbåt som kan slå följe mot ersättning för bränsle och andra omkostnader. Bogsering ut ur hamn, sen segling om vädret passar, annars bogsering även där, och sen bogsering in i hamn. Bör väl handla om en halv dag eller så. Om möjligt, välj en dag med vind från syd eller sydväst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte lite till. Ett ytterligare argument för att hänga på en utombordare är att då vet du hur du kan göra det nästa gång motorn strular. Då släpper mycket av stressen över motorn. Folk som följer med brukar tycka krånglande motorer är ännu värre än en själv, för att inte tala om gästernas anhöriga....

 

Ta fram en lösning för att montera utombordare, så har du det tricket i bakfickan nästa gång det krånglar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga; på vilket sätt trilskas motorn? Enklast och billigast kan ju också vara att fixa felet tänker jag...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hantera en så pass liten segelbåt utan motor borde inte vara något större problem förrutom om det är trångt, skvalpigt och blåsigt när man ska iväg samt vid tilläggning. Många gånger räcker det med en paddel eller att man ber någon med motor hjälpa till. Det finns ofta hjälpsamma båtar om man står och viftar med en tamp. Jag har en gammal bok där det var ytterst ovanligt med motorer på segelbåtar. Lite kul läsning - om det inte blåste tog det helt enkelt längre tid att komma fram.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint med facebooklänk, letade nån sån sida innan 😊 Mm har tänkt på utombordare oxå men vill helst inte göra nån åverkan på aktern. Ska även försöka få ordning på min bensininombordare när jag har mer tid. Ang. Segling som är det bästa alternativet så har jag själv seglat för lite det sista åren p.g.a väder, arbete och den trilskande motorn så litar inte på mig just nu. Min trötta hjärna gör inte saken bättre. Mina segelvänner är få, och ev aktuella är lite svåra tidsmässigt. Det har kört ihop sig med massa saker denna vår/sommaren 😳 In och utsegling i hamnar är det minsta problemet - jag har p.g.a motorbrist paddlat runt i hamnen en hel del för mastning och annat 😄 Men har nu min sommarplats i Stenungsund, vilket känns lite långt att paddla eller "vippa" till 😬 Tack för alla svar o fin hjälpsamhet 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...