Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Isfjord

Klickljud från startmotor (Volvo Penta 2030)

Rekommendera Poster

Ibland klickar det bara från startmotorn/solenoiden/startrelät när jag försöker starta motorn. Detta kan ske några gånger innan startmotorn går igång. 

 

Jag vet att batterierna är i gott skick, men jag har inte kunnat mäta upp spänningen till startmotorn eller till startknappen.

 

Det kommer inga konstiga ljud från startmotorn, så jag misstänker att den inte kärvar. Det hörs bara ett distinkt klickljud, men jag vet inte om detta klick kommer från solenioden eller från startrelät i elektronikboxen.

 

Någon som vet var klickljudet kommer ifån och hur jag kan felsöka/åtgärda detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog ljudet kommer från solenioden, har haft liknande själv på en tidigare båt. det löstes genom att lämna in startmotorn för en genomgång på en firma som sysslar med starmotorer och generatorer. Går även att plocka isär själv, men det är krångligt, inte minst när det gäller att få ihop alltihop i slutändan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Minuten:

Tror nog ljudet kommer från solenioden, har haft liknande själv på en tidigare båt. det löstes genom att lämna in startmotorn för en genomgång på en firma som sysslar med starmotorer och generatorer. Går även att plocka isär själv, men det är krångligt, inte minst när det gäller att få ihop alltihop i slutändan.

 

 

Hej Minuten. Tack för ditt svar.

 

Det är jobbigt med startmotorn eftersom den sitter såpass otillgängligt till. Jag har funderat på att lämna in den (om jag nu lyckas få loss den), men jag tänkte att det kanske var onödigt om det är något spänningsfall.

 

Lämnade du in din startmotor i Stockholmsområdet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Isfjord:

- - -

Lämnade du in din startmotor i Stockholmsområdet?

Här är en firma som jobbar med startmotorer o generatorer. Har verkstad på Södermalm

http://www.elha.se/sv/start

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎06‎-‎27 vid 23:45 skrev Isfjord:

 

Hej Minuten. Tack för ditt svar.

 

Det är jobbigt med startmotorn eftersom den sitter såpass otillgängligt till. Jag har funderat på att lämna in den (om jag nu lyckas få loss den), men jag tänkte att det kanske var onödigt om det är något spänningsfall.

 

Lämnade du in din startmotor i Stockholmsområdet?

Kan ibland hjälpa att knacka lite med en hammare på startmotorn för att få den att arbeta igen, funkar inte alltid men man kan göra ett försök. Du får nog räkna med att lämna in den för att få en riktig reparation gjord. de firmor som gör detta har oftast en testbänk som dom kan testköra startmotorn i.

 

Lämnade in min på betydligt närmare håll än i Stockholm, jag håller till i Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lämna in på renovering eller byt ut den går ett tag sen starta den inte alls.

kolla jorden mellan motor och batteri kan ge lustiga fenomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-30 vid 10:32 skrev sventable:

lämna in på renovering eller byt ut den går ett tag sen starta den inte alls.

kolla jorden mellan motor och batteri kan ge lustiga fenomen.

 

Tack för tipset, sventable

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-30 vid 01:18 skrev Minuten:

Kan ibland hjälpa att knacka lite med en hammare på startmotorn för att få den att arbeta igen, funkar inte alltid men man kan göra ett försök. Du får nog räkna med att lämna in den för att få en riktig reparation gjord. de firmor som gör detta har oftast en testbänk som dom kan testköra startmotorn i.

 

Lämnade in min på betydligt närmare håll än i Stockholm, jag håller till i Göteborg.

 

Tack för tipset, minuten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-27 vid 23:26 skrev Minuten:

Tror nog ljudet kommer från solenioden, har haft liknande själv på en tidigare båt. det löstes genom att lämna in startmotorn för en genomgång på en firma som sysslar med starmotorer och generatorer. Går även att plocka isär själv, men det är krångligt, inte minst när det gäller att få ihop alltihop i slutändan.

 

Ja, jag misstänker det är solenoiden. Får nog lämna in den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solenoiden säger "KLICK" andra relän säger "klick".

Innan du hamrar på din startmotor eller skruvar loss den för inlämning på en bilelektrisk firma, så kolla alla anslutningar, det är vanligt att det är glappt eller oxiderat någonstans, börja med batteriets poler. Sedan kan du ju alltid mäta spänningen över batteriets poler samtidigt som du försöker starta, det är spänningen under belastning som är intressant att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...