Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Isfjord

Volvo Penta 2030 startar inte efter filterbyte

Rekommendera Poster

Igår försökte jag starta motorn efter att den stått stilla i cirka 3 veckor (då jag bytte bränslefilter och CAV-filter). Motorn startade, men dog efter några sekunder. Jag försökte starta igen, och samtidigt dra upp varvtalet, men motorn reagerade inte på ökat gaspådrag, utan dog igen. Jag försökte cirka 5 gånger. Några gånger gick motorn igång men dog igen efter några sekunder. Några gånger gick den inte igång alls. Jag har inte haft detta problem tidigare. Det verkar som att motorn inte får tillräckligt med bränsle, och jag kan inte köra båten.

 

Jag kan se att det finns diesel i CAV-filtret (glaskoppen) och när jag öppnar luftskruven ovanpå bränslefiltret, ser jag att det finns diesel där (flödar över ur luftningsskruven). Jag bytte luftfiltret bara för att försäkra mig om att motorn fick luft, men detta gjorde inte någon skillnad. Pumpade även ut drygt en liter diesel ur tanken, men det ser inte ut som att den innehåller några bakterier. Kontrollerade även att tanken var full.

 

Skruvade även av spridarna på motorblocket, men lyckades inte få fram diesel till dessa när jag körde startmotorn (med fullt gaspådrag). Jag vet dock att det är diesel fram till bränslefiltret, eftersom det flödar över när jag öppnat luftningsskruven.

 

När jag två veckor tidigare bytte bränsle- och CAV-filter, tyckte jag dock att det fanns rester av bakterier i CAV-filtret.

 

Jag har också försökt starta motorn med öppet tanklock (om det skulle uppstått ett vacuum i tanken), men utan framgång.

 

Misstänker att någonting hindrar bränslet att komma fram till motorn.

 

Någon som kan tipsa mig hur jag bör felsöka vidare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Isfjord:

Skruvade även av spridarna på motorblocket, men lyckades inte få fram diesel till dessa när jag körde startmotorn (med fullt gaspådrag). Jag vet dock att det är diesel fram till bränslefiltret, eftersom det flödar över när jag öppnat luftningsskruven.

Du måste lufta hela systemet och ända fram till spridarna så de får bränsle. Det står säkert i manualen i detalj hur du gör detta.

Redigerad av Larsakelarsson
komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Larsakelarsson:

Du måste lufta hela systemet och ända fram till spridarna så de får bränsle. Det står säkert i manualen i detalj hur du gör detta.

 

Hej Larsakelarsson. Tack för ditt inlägg.

 

Tidigare år har det räckt med att handpumpa tills dess att CAV-filtret fyllts upp och därefter finfiltret genom att pumpa tills dieseln sipprar upp genom luftningshålet, men det dög inte i år.

 

Enligt manualen skall andra steget av luftning ske genom att man öppnar spridarna, lägger an full gas och "pumpar" med hjälp av startmotorn - inte handpumpen. Lyckas dock inte se att det kommer fram något bränsle till spridarna,

 

Kan man lufta fram till spridarna genom att använda handpumpen istället för startmotorn? "Pumpspaken" tar inte så bra, och jag lyckas inte ställa in drevet mot "TOP-tecknet" med handkraft. Måste man använda startmotorn för att vrida vredet till rätt position (för att underlätta handpumpningen)? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Isfjord:

- - -

"Pumpspaken" tar inte så bra, och jag lyckas inte ställa in drevet mot "TOP-tecknet" med handkraft. Måste man använda startmotorn för att vrida vredet till rätt position (för att underlätta handpumpningen)? 

Är inte Pentaexpert men det finns väl en mutter på svänghjulet. Sätt på en passande hylsa och vrid runt motorn med ett långt spärrhandtag. På min Yanmar så var det viktigt att bränslepumpen inte stod uppe på kammen för att få slaglängd på handpumpen.

Om du har ventillyftare så underlättar det vridningen om du lättar på dem.

När du får igång motorn så låt den gå på fullvarv en kort stund så har ev kvarvarande luftblåsor lättare att åka med genom spridarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-27 vid 23:52 skrev Lintott:

Är inte Pentaexpert men det finns väl en mutter på svänghjulet. Sätt på en passande hylsa och vrid runt motorn med ett långt spärrhandtag. På min Yanmar så var det viktigt att bränslepumpen inte stod uppe på kammen för att få slaglängd på handpumpen.

Om du har ventillyftare så underlättar det vridningen om du lättar på dem.

När du får igång motorn så låt den gå på fullvarv en kort stund så har ev kvarvarande luftblåsor lättare att åka med genom spridarna.

 

Tack för tipset, lintott

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu minns jag inte exakt hur det ser ut på din bränslepump, men kolla att avstängningsventilen är öppen så att bränslepumpen får bränsle, vissa modeller har en vajer upp till styrplatsen, andra har en solenoid som styrs av tändningslåset, jag gissar att du har en vajer, så se till att den funkar som den skall.

 

Och det är ren diesel utan luftbubblor som kommer fram? Om inte kan man misstänka gamla torra bränsleslangar med torrsprickor där det suger luft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...