Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olleman82

50A shunt, klarar den ett par sek med startmotorn?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis tagg tag på en 50A shunt för ett litet IoT projekt tillsammans med några 8266 och en RPi3 som server. HAde först tänkt att koppla bort jorden till blocket från shunten för att inte behöva mäta så himla stora strömmar och därmed tappa i upplösning men desto mer jag tänker på det desto mer vill jag ju mäta laddningen från generatorn.

 

Vad tror ni, överlever min 50A shunt ett par sekunder med startmotorn på en V8 6.3l?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske, men jag skulle inte riskera det.

Jag vet att en 1,6 liters bensinmotor med en startmotor från Bosch drar lite drygt 90A.

Rimligtvis drar din startmotor det dubbla, på ett ungefär.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beskriv gärna ditt IoT-projekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn på min 3L Mercruiser drar 240-250A...

Och det brukar bli betydligt mycket mer än några sekunder när flottörhuset har hunnit torka ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Olleman82:

Vad tror ni, överlever min 50A shunt ett par sekunder med startmotorn på en V8 6.3l?

Nej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev AndW:

Beskriv gärna ditt IoT-projekt.

Det är inte så avancerat egentligen men det blir till en början ett gäng sensorer som får sitta på ett par Wemos d1 mini (8266) som kör ESPEasy som programvara. Servern får bli en RPi3 som också får agera mediaspelare för barnen när det är dåligt väder på semestern (eller när vi slussar:)).

 

För strömmen blir det ett par INA219 som dels får mäta strömmen genom shunten (tyvärr till en början exklusive motorns laddning) och för vattettanken som saknar nivågivare blir det en flödessensor som förhoppningsvis är noggrann nog för att kunna svara på hur många liter som är kvar i tanken.

 

På serversidan blir det Domoticz. Verkligen inte gjort för båtar utan för hus märker man. Att fixa en lösning med en påfyllandsbar vattentank var inget som fanns bland de vanliga funktionerna men med ett script har jag nu en fungerande lösning som tillsvidare visar antal "%" kvar i tanken och så finns en knapp att trycka på när man fyller den. 

 

På strömsidan blir det lite samma sak. De inbyggda mätarna klarar inte av att hantera både positiva och negativa värden (solen laddar mer än förbrukarna drar tex) så här får det bli ett script som fördelar alla positiva värden till en mätare och alla negativa till en annan. Långt ifrån perfekt men det är en början iaf.

 

Det slår mig att jag skulle kommit minst lika långt med "off the shelf" lösningar och troligtvis skulle det också bli lite billigare men då blir det ju inte IoT på riktigt. Dvs prylarna är ju inte ordentligt uppkopplade. Med en massa rolig mätdata och statistik i Domoticz vet man ju aldrig vad nästa sensor kan bli :) 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Nej

 

Jag har ju två shuntar, frågan är om jag ska utmana ödet :) Men tack då vet jag att det knappast är att rekommendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om shunten är byggd för att ge 50mV vid 50A så är det 1mOhm. Om motorn drar 250A så skulle det ge 62.5W värme.

 

Hur ser shunten ut? Jag tror det kan funka.

 

Du måste dock se till att skydda ingången på din mätkrets. Vilken inspänning klarar INA219?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev sajjen:

Om shunten är byggd för att ge 50mV vid 50A så är det 1mOhm. Om motorn drar 250A så skulle det ge 62.5W värme.

 

Hur ser shunten ut? Jag tror det kan funka.

 

Du måste dock se till att skydda ingången på din mätkrets. Vilken inspänning klarar INA219?

Njae, det borde väl vara P=U x I, alltså ca 12V x 250A=3000W.

Startar motorn direkt kanske det skulle kunna fungera, men får man hålla på kanske 5 sek blir det nog tufft för shunten. Brandrisk. Jag skulle inte chansa.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Wingan:

Njae, det borde väl vara P=U x I, alltså ca 12V x 250A=3000W.

Startar motorn direkt kanske det skulle kunna fungera, men får man hålla på kanske 5 sek blir det nog tufft för shunten. Brandrisk. Jag skulle inte chansa.

 

Nej. Det är givetvis bara den spänning som faller över shunten som blir till värme i den. Varifrån skulle annars all effekt till startmotorn komma ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att en startmotor kan han en startström som är 10ggr större en den nominella strömmen. Jag blåste en 50A shunt med en startmotor som ska dra ca 100A. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bara ett hugskott...
En tillfälligt inkopplad ledning parallellt med shuntarna just de korta sekunder när startmotorn används. Alltså att shunta själva shuntarna med en kopparledning!?
[Kanske nåt datastyrt "relä" av något slag? Då missas visserligen lite info om utflödande amperetimmar, men datorn kan nog fås att estimera den infon som typ 250 A gånger X sekunder?]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev bhemac:

Problemet är att en startmotor kan han en startström som är 10ggr större en den nominella strömmen. Jag blåste en 50A shunt med en startmotor som ska dra ca 100A. 

Precis.

Jag har 350A-shuntar (500A max) till mina båda banker, och jag skulle absolut inte våga ha klenare. Då är det visserligen en dieselsexa som skall dras igång, vars startmotor protesterar om batteriet är klenare än 850CCA då den har en grym startström...

 

Din bensin-V8 må vara snällare, men inte så snäll att jag tror en 50A-shunt håller. ELFA art. nr 176-97-317 är 150A nominellt och bör hålla bättre. Annars finns 176-97-303 på 200A och några riktigt kraftiga på 300A (t ex 176-97-311) som även tål en del överlast. Dock inte gratis, direkt.

 

Köper du från Kina blir priserna helt andra. Kan vara värt, trots att PostNord kommer lägga på moms och 75:- samt 1-4 veckor på leveransen. T ex https://www.aliexpress.com/store/product/DC-30A-50A-75A-100A-200A-300A-500A-75mV-Shunt-Resistor-for-Analog-Amp-Panel-Current/3079027_32860899699.html?spm=2114.12010612/itm2home-1.8148356.1.596a16363RJCYn

 

Edit: Bygg annars din shunt själv med en bit startkabel eller liknande. 75cm 25mm²-ledning ger ungefär 0,5mOhm, dvs 100A ger 50mV spänningsfall.

 

(Min andra bil, en Ford Granada Ghia, var utrustad med amperemeter, en sådan där grov mätare som mest visade om strömmen gick in eller ut från batteriet. Den mätte och visade helt enkelt spänningsfallet över en av batteriets anslutningskablar.)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Thomas-1:

En tillfälligt inkopplad ledning parallellt med shuntarna just de korta sekunder när startmotorn används.

Ja men varför då ha shunten? Startmotorn förbrukar så få Ah att shunten kvittar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev sajjen:

 

Nej. Det är givetvis bara den spänning som faller över shunten som blir till värme i den. Varifrån skulle annars all effekt till startmotorn komma ifrån?

Helt rätt, jag tänkte fel. (Men fort😉)

Och det ger ju, som du skrev, runt 60W i shunten.

Det känns ju inte så farligt. Kopplar TS dessutom in en till parallellt, så borde det väl klara sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många goda råd, tack för det! Att chansa var kanske inte det smartaste jag kommit på. Brandrisken gör naturligtvis att det inte kommer på fråga. Kopplar bort startmotorn från shunten.  Då räknar jag med att 50A är långt mer än nödvändigt, för inte kan powertrimpump och trimtabs ligga på sådana effekter?

 

Vet faktiskt inte vad en ina219 klarar men har läst om folk som kör på 500A shuntar. Blir lite kass upplösning bara då...

 

Shunten är från Kina, jag handlar inte mycket i Sverige längre. kan rekommendera fyndiq superbilligt (app) för att slippa postnords avgifter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att koppla bort startmotorn på minussidan kan ju vara svårt. Vissa generatorer har inte minus i godset. Har du separata start och husbatterier så blir det enklare.

Jag har en shunt för startkretsen men inte för förbrukningen utan för att se hur mycket ström startmotorn tar och förhoppningsvis kunna se om något är fel.

En startmotor  på 250A som går i 14sek förbrukar 1Ah...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Olleman82:

Vet faktiskt inte vad en ina219 klarar men har läst om folk som kör på 500A shuntar. Blir lite kass upplösning bara då...

 

Shunten är från Kina, jag handlar inte mycket i Sverige längre. kan rekommendera fyndiq superbilligt (app) för att slippa postnords avgifter. 

Jag har 350A och inga problem med 0,1A som upplösning, vilket är absolut "good enough" tycker jag. Fast jag har å andra sidan satt en förstärkare/OP i en liten metallåda precis bredvid shuntarna.

Men det har ju INA219 ombord, och med 12 bitars upplösning kan du ju mäta +/-200A med 0,1A som minsta. Inget hindrar ju heller att konfigurera den för en lägre maxström än din shunt klarar av och låta den helt enkelt gå overflow under starten. 10uV är ju tydligen minsta mätbara.

Min lösning är som sagt en OP med 16-bits A/D och serieomvandling vid batterierna och på instrumentpanelen sedan en PIC med stor display som sköter detta, bränslemätning och en del annat på en display.  INA219 fanns inte då jag gjorde min....

 

Tänk också på att I²C är tänkt för interna signaler, t ex inne på ett kretskort. Skall du dra iväg dem i kablar måste du köra tämligen sakta då min pull-up är ett par kOhm, och det är denna begränsade ström som driver upp signalen till ettor. Standardhastigheten 100kbit/s är dömt att misslyckas, då är det bättre att köra vanlig seriell RS232. Men ställer du ner hastigheten till några kbit/s och/eller har kort väg går det bra.

 

Förresten - varför göra omaket att koppla om under start när en shunt som klarar dina behov kostar 100-150:- (Kina) ?  Och med alla felkällor och risk för spänningsfall i kopplingspunkterna det innebär ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har en poäng, större shunt vore nog inte så dumt. Jag kan ju confa den för 30-40A iaf. 

 

Nu tog dock projektet och båtåtkandet tvärstopp. Medbringaren/ryckutjämnaren har gått sönder efter bara en säsong, den byttes förra året. troligtvis fellinjerad motor och självklart får jag inte kontakt med han som gjorde jobbet (vitt för övrigt). Minst halva semestern förstörd och 20-30 000kr fattigare.  Det går bra nu...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar en om 300A shunt på wish där man numera slipper postens avgifter.  300 ska väl räcka eller? Även denna är på 75mv. Men visst tappar jag i noggrannhet med denna även om jag specar min INA219 till 30A. Det är ju betydligt mindre spänningsfall på 30A med denna shunt jämfört med den jag köpt nu på 50A/75mV?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minsta upplösningen på INA-kretsen verkar ju vara 10uV och du har 4096 steg på A/D:n, så det är ju bara att räkna.

Men vilken upplösning är du ute efter ?  Bättre än 0,1-0,2A skulle jag vilja påstå har begränsad nytta och något man kan leva utan. Att däremot se en kvarglömd lampa eller vad som laddas är användbart, men det är mycket högre strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja,  en LED på 1w ligger ju precis över 0.1A.  Minst 0.1A hade känts önskvärt. 

 

Men en shunt på 300A, tillräcklig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Nja,  en LED på 1w ligger ju precis över 0.1A.

Å andra sidan, att glömma en förbrukare på 0,1A känns inte som någon ko på isen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2.4A per dygn.  Inte super om det går ett par veckor. Men jaja, det blir j den noggrannhet det blir. 300A måste ju bara räcka, får bli så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...