Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ponto

Navionics ruttplanering

Rekommendera Poster

Jag är inbiten Garmin-människa men "tvingas" nu till en Simrad-plotter. Där kommer jag att välja Navionics sjökort, då jag tycker dessa ser bättre ut än C-Map. (Jag har läst tråden som diskuterar Navionivs vs. C-Map.)

Nu undrar jag om det är någon Navionics-kunnig person som kan förklara hur man bäst kan göra bl.a. ruttplanering på en PC när man har Navionics. Det finns tydligen en app, Navionics Boating, som verkar kunna rätt mycket. Den kostar en slant, vad jag förstår, men det framgår ingenstans hur mycket. Det verkar också som att det ingår sjökort, som man dessutom kan ladda ner till sin plotter. Jag undrar:

Ska man köpa sjökort separat i någon butik eller ska man hämta sjökort via appen?

Vad kostar appen, abonnemanget?

Hur gör man överföring mellan plotter och PC, och vice versa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag laddade ned Navionics och det var en, jag tror 15 dagars gratis så testa den...

Nu blev inte jag så nöjd (iSailor) men ruttplaneringen verkar fungera klockrent.

troligen så är jag så van vid Isalor så jag behåller den även om jag får ruttplanera själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag föredrar också iSailor även om Navionics har en del godis, framförallt i ipad versionen.

Från paddan kan man överföra till en plotter med Navionics. Jag TROR man kan exportera rutter från plottern som .gpx filer och då få in dem i iSailor.

Fö har jag testat ruttplaneringen på paddan och jag är imponerad. Den tog samma genvägar som jag brukar ta.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hei, Med Navionics Boating appene kan du gjøre en PlotterSync med Simrad plottere. Da overføres både ruter, waypoints og kartoppdateringer.  Boating appene har også sømløs integrasjon med Chart Vieweren på navionics.com så du kan også planlegge på pc når denne er online.  Du kan se mer her hvordan det fungere på en Lowrance (mye av den samme software).  

 

Med Vennlig Hilsen Hans-Christian Grande, Navionics Scandinavia.

 

Redigerad av Navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vill bara påpeka att det krävs Simrad GO, GO xse, NSS EVO3 för att du ska kunna synka rutter och waypoints. Jag tror att du behöver wi-fi modulen installerad också. Har nyligen behövt byta från Raymarine till Simrad  EVO2 och saknar just synken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...