Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kahuna

nytt storsegel till Bavaria 36, tips?

Rekommendera Poster

Hej, tänkte byta storsegel på min Bavaria 36 år 2004. Jag har rullmast och dagens segel är enklast möjliga utan lattor och med negativ akterrunda. Båten används uteslutande för semestersegling och jag vill inte lägga en massa pengar på något hightechsegel. Livslängd är prioriterat. Dock vill jag gärna ha ett segel med stående lattor för att få bättre form på seglet och större segelyta. Vad rekommenderar ni för segelmakare? Finns det bra "lågprisalternativ" utomlands, t.ex Baltikum, eller är det bara skit?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boding har billiga segel som tyvärr tillverkas i Kina. Säkert inga fel på seglen utan bara på regimen.

n-sails finns i Polen.

Tuss sails finns i Ungern.

De två senare ger arbetstillfällen inom EU vilket jag tycker är bra.

 

Begär offerter från dessa tre så får du säkert ett bra pris på ett helt okej segel.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elvström levererar ju OEM-segel till Bavaria så det borde ju finnas goda chanser till prisvärt segel därifrån. Jag hade i alla fall bett om en offert som referens till "budget-alternativen" ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, lite sent svar kanske. 😐 Har en bekant som köpte enklaste dacron-varianten av Tuss sails och det var välsytt, men han ångrade sig nog ändå lite, för enkla segel i dacron är, även om det är roligt med nytt, kortvarig glädje.

 

Dacron är nog det mest slitstarka, men om de är sydda på enkelt sätt blir de snabbt uttöjda och tappar formen. Jag har haft Elvstrøms enklaste variant och de tappade formen bara efter ett par år och blev som påsar - dacronpåsar. Då lutar båten mycket när det blåser, har svårt att ta höjd och få fart på kryssen. Dock blir de snabba på vindar akter om tvärs, så allt är iofs inte dåligt. 😊

 

Såvitt jag läst syr Elvstrøm i Danmark, UK i Sverige och Lundh i Italien. Boding syr som redan sagts i Kina.

 

Själv köpte jag Elvstrøm och är mycket nöjd, men billiga är de inte. Jag bytte från dacron-påsar till epex med vectran-fiber. Det är massor av seglingsglädje och känslan är att man aldrig vill ha dacron igen.

 

I Bavariaklubben verkar de som valt Bodings kinesiska segel vara mycket nöjda.

 

Bifogar en modell-bild från Elvstrøm, där man kan drömma sig bort 😉

Elvstrøm-small.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att dacron är en lite dum satsning på billigt segel, billigt i inköp, dyrt i längden.

Men även de "billiga segelmakarna" kan sy i andra material än dacron.

 

Kolla med Elvstrøms, kanske har de färdigsydda segel som du kan köpa direkt över disk just bara för att de levererar till Bavaria.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...