Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Barmeister

Solex förgasare 44 PAI: Vilka slitdelar finns?

Rekommendera Poster

Hej

Gissar att man bör gå igenom förgasarna någon gång och förutom rengöring vad bör göras? Vilka slitdelar kan man förväntas behöva byta?

Hittade en del delar på Misab: https://www.misab.se/lista.php

Eller kan detta kit vara något för mig?: https://drevdelar.se/stora-repsatsen-solex-premium-pai44-b20-b30-b23-b230-b250-16v

 

Just detta område (förgasare) är helt nytt för mig men har mekat mycket själv inom rimliga gränser och sunt förnuft. Skulle ni säga att det är svårt att själv rengöra/byta delar för en lekman?

 

Motorn är en (VP B30)

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Det var ju några år sedan, men jag rengjorde och renoverade mina tre Solex PAI 44 själv. Beställde ett kit från Mike's Carburetor Parts i USA och lät mig guidas av hans oemotståndliga film på Youtube 

Titta på ”Volvo Penta Solex Downdraft Carburetor” på YouTube

 

Det funkade mycket bra för mig!

 

Själva kitet

Titta på ”Solex 44PA1 Marine Carburetor Kit” på YouTube

Hälsningar 

Mattias

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
‎2018‎-‎06‎-‎27 vid 13:40 skrev Barmeister:

Hej

Gissar att man bör gå igenom förgasarna någon gång och förutom rengöring vad bör göras? Vilka slitdelar kan man förväntas behöva byta?

Hittade en del delar på Misab: https://www.misab.se/lista.php

Eller kan detta kit vara något för mig?: https://drevdelar.se/stora-repsatsen-solex-premium-pai44-b20-b30-b23-b230-b250-16v

 

Just detta område (förgasare) är helt nytt för mig men har mekat mycket själv inom rimliga gränser och sunt förnuft. Skulle ni säga att det är svårt att själv rengöra/byta delar för en lekman?

 

Motorn är en (VP B30)

 

Tack på förhand!

 

Redigerad av Barmeister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎07‎-‎01 vid 13:25 skrev jmwa:

Hej igen! Det var ju några år sedan, men jag rengjorde och renoverade mina tre Solex PAI 44 själv. Beställde ett kit från Mike's Carburetor Parts i USA och lät mig guidas av hans oemotståndliga film på Youtube 

Titta på ”Volvo Penta Solex Downdraft Carburetor” på YouTube

 

Det funkade mycket bra för mig!

 

Själva kitet

Titta på ”Solex 44PA1 Marine Carburetor Kit” på YouTube

Hälsningar 

Mattias

 

 

Hej igen och stort tack för fina länkar!

Behöver bara få bekräftat: När byter man ut delar och varför? D.v.s. vilka orsaker/händelser kan det finnas som gör att man byter ut delar i förgasare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och stort tack för fina länkar!

Behöver bara få lite mer info: När byter man ut delar och varför? D.v.s. vilka orsaker/händelser kan det finnas som gör att man byter ut delar i förgasare?

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har själv lagt ut ett inlägg om lite hjälp med Solex 44 PAI. Jag har köpt 3 servicesatser främst då motorn är tjurig att starta, samt vill gärna dö då man drar på gasen. När den väl går så är det inga problem, men Penta-verkstaden tyckte att det vore värt att köpa en servicesats eftersom den fortfarande efter rengöring har samma problem. Dessutom har det nog inte gjorts något åt förgasarna på måååånga år. Men vet ju inte om servicesatsen kommer att hjälpa, kanske är andra problem. Men tycker det är prisvärt att starta med det. Köpte nedan servicesats hos Misab och tänkte med lite hjälp från forumet fixa det själv. Hjälper väl inte dig med din fråga kanske men andra kunniga här har säkert många bra svar :)

https://www.misab.se/artikel.php?kid=4-544-550-914-916&sok=&id=2587&aid=2988

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarade i andra tråden, men min bild är att de ofta börjar läcka eller att motorn vill dö vid gaspådrag pga dåligt accmembran. 

 

Är det bränslebrist kan det också vara bränslepumpen. Den sitter direkt på blocket med 2 skruvar och byts enkelt bara man hittar en...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, perfekt video med renoveringen. Superpedagogisk!

Nog många år sedan förgasarna fick sig en genomgång så jag satsar på en renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu köpt renoveringskit till mina förgasare och allt ok med det. Upptäckte dock att ett av spjällen inte stänger tätt. Tittar man också på bilden så skiljer sig det mycket i färg, den ena är svartare helt enkelt (inte sotig men mörkare/svartare i godset). Någon som har någon Idé?

E7696B62-0B38-4ADF-9758-81A7047F3DDA.jpeg

Redigerad av Barmeister
Bildproblem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Allt har (nästan) gått rätt vid renoveringen av förgasarna. Nu när jag skulle montera tillbaka allt vill inte skruvarna till bränsleröret hålla tätt... suck...

Vad anses vara bäst som tätningsbricka? Aluminium, fiber eller koppar?

(tre bilder i följd)

67558080-5BAD-4F2B-8FA1-D205C316076F.jpeg

Redigerad av Barmeister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...