Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
oskeboske

Nita RF beslag på ALU mast

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska nita fast rostfria beslag (byglar/kindblock) på masten av aluminium. Hur bör jag gå tillväga, tänker då för att undvika korrosion?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att undvika korrosion isoleras rostfria beslag från masten av aluminium med lack, plastskiva eller speciell pasta. Täta så att fukt inte tränger in och ligger kvar.

Samt använd popnit av monell (legeringen reagerar ej med aluminium).
Förbandet bör kontrolleras ibland  och kan behöva göras om vid behov.
Läs gärna Seldens instruktion för isolering av beslag på målade master.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par lager eltejp funkar bra som isolering. Glöm inte att knacka ur pinnen (den rostar).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt från när jag läste på om detta för något år sen så har man monell (istället för syrafast) i niten för att det ger en mer attraktiv seghet. Syrafasta nitar är ju hårda som fan att dra, blir säkert lite skörare också. Men korrosionsmässigt är nog monell lika bra/dåligt som syrafast...

 

Lite kuriosa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev AndW:

Om jag minns rätt från när jag läste på om detta för något år sen så har man monell (istället för syrafast) i niten för att det ger en mer attraktiv seghet. Syrafasta nitar är ju hårda som fan att dra, blir säkert lite skörare också. Men korrosionsmässigt är nog monell lika bra/dåligt som syrafast...

 

Lite kuriosa.

 

Var läste du på om det? "Alla" båttillbehörsaffärer tycker att det är av galvanisk korrosionssynpunkt som monel ska användas isf rostfri.

 

Benns: "Pop-nit av Monell bör användas vid montering av rostfria beslag i aluminium för att minimera galvanisk korrosion."

 

Viking: "Monell är en legering som används i popnitar för marint bruk i riggar. Legeringen reagerar ej med aluminium. Rostfria popnitar får ej användas i master, detta ger upphov till galvaniska strömmar och försvagar masten."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men Benns-citatet säger ju ingenting om detta. 

 

Viking-citatet gör det, men de kan väl ha fel.

 

Här kommer min gissning. Titta på  Benns citat. Helt korrekt, men du tyckte att det även sa att monel är bättre än rostfritt ur korrosionsynpunkt.  Men det säger ju inget om det, bara att monell är bättre än...ja, vadå? Sen har nog detta kommits ihåg fel när det vandrat från mun till mun. Det är i alla fall så jag tolkar det. 

 

Monell har samma galvaniska potential som rostfritt. Se t ex här eller  här för svenska. Det är, helt enkelt, galvanisk ingen skillnad på rostfritt och monell. 

 

Jag tror monell rekommenderas på mekaniska grunder. Du har liksom den galvaniska potentialskillnad du har mellan beslaget och masten. Du kommer inte runt det, så lätt. Det var det som fick mig att undersöka varför en monellnit skulle vara så fantastiskt mellan ett rostfritt beslag och en alu-mast. Med monell-nit så hamnar potentialskillnaden i gränssnittet nit/mast. Det är bra för masten är en stor anod, och kanske lyckas du till och med hålla skarven torr. Med en oädel nit, säg av aluminium (som mekaniskt är rätt bra), så hamnar potentialskillnaden mellan nit och beslag. Där är niten liten en liten anod och rostar snabbt bort med haveri som följd.

 

Men ovanstånde argument gäller både rostfria nitar och monell.

 

Kort sagt, om monell är galvanisk identiskt med rostfritt....ja då måste det väl vara mekaniska egenskaper som avgör? 

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt i att jag på Benns läste vad jag letade efter, inte vad det egentligen står.

 

Jag tolkar de galvaniska tabellerna som att monel är marginellt bättre än rostfritt. Men det verkar rimligt att den lilla skilnaden är ointressant i sammanhanget.

 

Ditt resonemang mot aluminiumnitar köper jag helt.

 

Om det nu skulle vara mekaniska egenskaper som gör monel bättre än rostfitt, varför är det då ingen återförsäljare som nämner det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De vet väl att man ska ha monell, och att det är bra för korrosionsskyddet, vilket är sant. Om det var i jämförelse med rostfritt eller nåt annat behöver de ju faktiskt inte kunna för att ge korrekt råd :)

 

Eller så går de på vad alla andra säger.

 

Det är väl inte så många båtbutiker som har sån detaljkunskap. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant upptäckte att nitarna i masten inte alls var monell utan vanliga aluminiumnitar. De hade suttit i 20+ år och de fanns inga korrosions skador.

Jag tror inte man alltid kan lita på det som alla säger sig veta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...